Mythopoetic language and ethical re-presentation of history in Sleepwalking Land, by Mia Couto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1983-4276.2020.2.37227

Keywords:

Ethic, Aesthetics, Mythopoetic language, Mia Couto, Sleepwalking Land

Abstract

It is proposed, in this article, to examine the mythopoetic language as an aesthetically ethical alternative to the fictional recreation of the historical reality of mozambican civil war in Sleepwalking Land (1992), by Mia Couto. In order to achieve our objective, we use as a starting point the definition of mythopoetics, by Eleazar Mielietinski (1987), and the studies about history, considering its interface with literature and their ethical and aesthetic implications, according to postulates of Theodor W. Adorno (1993), Walter Benjamin (1994) and Michel de Certeau (1982). The mythopoetic is constituted, in the novel, as a language averse to the positivist conception of evolutionary history, as it contributes to the articulation and confrontation between myth and history, orality and writing, poetry and prose and portuguese language and mozambican languages in favor of constructing a narrative that recreates the overlapping worlds of post- independence Mozambique.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Nicoli Dias, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Graduanda em Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

Fabíola Simão Padilha Trefzger, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Doutora em Letras: Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em Belo Horizonte, MG, Brasil; professora da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

References

ADORNO, Theodor W. Arte, sociedade, estética. In: ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Tradução Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 2011. p. 11-33.

ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Sergio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 222-232. (Obras escolhidas; v. 1)

BOSI, Alfredo. Poesia Resistência. In: BOSI, Alfredo. O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Cultrix, 1983. p. 141 192.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Tradução Maria de Lourdes Menezes. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.

CHAVES, Rita. Angola e Moçambique: experiência colonial e territórios literários. São Paulo: Ateliê, 2005.

CAVACAS, Fernanda. Mia Couto: palavra oral de sabor quotidiano/palavra escrita de sabor literário. In: CHAVES, Rita; MACÊDO, Tania (org.). Marcas da diferença: as literaturas africanas de língua portuguesa. São Paulo: Alameda, 2006. p. 57-73.

COUTO, Mia. Terra Sonâmbula. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

ELIADE, Mircea. Mito e realidade. Tradução Pola Civelli. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007. (Coleção debates; 52 / dirigida por J. Guinsburg)

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Ed. 34, 2006.

GINZBURG, Jaime. Escritas da tortura. In: TELES, Edson; SAFATLE, Vladimir (org.). O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, 2010. p. 133-149.

GINZBURG, Jaime. Literatura e violência. In: GINZBURG, Jaime. Literatura, violência e melancolia. Campinas: Autores Associados, 2012. p. 15-45.

LEITE, Ana Mafalda. Empréstimos da oralidade na produção e críticas literárias africanas. In: LEITE, Ana Mafalda. Oralidades e escritas nas literaturas africanas. Lisboa: Edições Colibri, 1998. p. 11-36.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Quando o mito se torna história. In: LÉVI-STRAUSS, Claude. Mito e significado. Tradução António Marques Bessa. Lisboa: Edições 70, 1978. p. 42-52.

LÖWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio – uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. Tradução Wanda Nogueira Caldeira Brant; tradução das teses: Jeanne Marie Gagnebin e Marcus Lutz Müller. São Paulo: Boitempo, 2005.

MACÊDO, Tania; MAQUÊA, Vera. Literaturas de Língua Portuguesa: marcos e marcas – Moçambique. São Paulo: Arte & Ciência, 2007.

MIELIETINSKI, Eleazar M. A poética do mito. Tradução Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense, 1987.

PATAI, Raphael. Mito e história. In: PATAI, Raphael. O mito e o homem moderno. Tradução Octavio Mendes Cajado. São Paulo: Cultrix, 1974. p. 67-78.

QUADRA, Andréa Vilela Gouvêa; CHAVES, Raquel Costa. Sonhando Moçambique. Revista do Centro de Estudos Portugueses, Belo Horizonte. v. 24. n. 33. jan./dez. 2004. https://doi.org/10.17851/2359-0076.24.33.141-151.

SECCO, Carmen Lucia Tindó Ribeiro. Mia Couto: o outro lado das palavras e dos sonhos. Via Atlântica, São Paulo. n. 9. p. 71-84, jun. 2006. https://doi.org/10.11606/va.v0i9.50041.

TUTIKIAN, Jane; SILVA, Vivian Ignes Albertoni. Viagem para lembrar o esquecimento de um povo ou o desatento abandono de si (um estudo de Terra Sonâmbula de Mia Couto). Organon, Porto Alegre. v. 17. n. 34. p. 83-100, 2003. https://doi.org/10.22456/2238-8915.29977.

Published

2020-12-31

How to Cite

Nicoli Dias, F., & Simão Padilha Trefzger, F. (2020). Mythopoetic language and ethical re-presentation of history in Sleepwalking Land, by Mia Couto. Navegações, 13(2), e37227. https://doi.org/10.15448/1983-4276.2020.2.37227

Issue

Section

Articles