Where the feeling lets us

embodiment, ekphrasis, description, epiphany on the Book of disquiet, by Fernando Pessoa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1983-4276.2020.2.37025

Keywords:

Literature, Feel, Think, Reading, Modernity

Abstract

The centrality of the feeling on the Book of disquiet, by Fernando Pessoa, invites us to read it as a feeling device that produces sensitive and cognitive effects in its audience. It seeks to look closely at the embodiment, the ekphrasis, the description and the epiphany as literary techniques that, combined with the fragment, makes us feel the Book and think about it. The artwork is thought in its relations with the vision and the photography, under the light of diverse theories, in an attempt to circumscribe it into a modern aesthetic.

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Author Biography

Carolina Rodrigues Freitas, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF, Brasil

Mestre em Comunicação, Cultura e Cidadania pela Universidade Federal de Goiás (UFG), em Goiânia, GO, Brasil. Doutoranda em Sociologia pela Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil, com período sanduíche na Universidade de Brown, em Providence, RI, Estados Unidos. Graduada em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO), em Goiânia, GO, Brasil.

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Published

2020-12-31

How to Cite

Freitas, C. R. (2020). Where the feeling lets us: embodiment, ekphrasis, description, epiphany on the Book of disquiet, by Fernando Pessoa. Navegações, 13(2), e37025. https://doi.org/10.15448/1983-4276.2020.2.37025

Issue

Section

Ensaios