Restorative justice as a liberation procedure from black slavery in Epifanio de Moirans
DOI:
https://doi.org/10.15448/1983-4012.2019.2.34097Keywords:
Restitution. Justice. Slavery. Liberation.Abstract
This text seeks to articulate one of the aporias which marked the life of the colonial societies of Spanish America, that is, the trafficking and slavery of black people brought from the African continent. Faced with this situation, this study approaches one of the first theoretical antislavery proposals, which was advocated by the Capuchin friar Epifanio de Moirans OFMCap (1644-1689). His work Servi liberi seu naturalis mancipiorum libertatis iusta defensio in 1682. This proposal talks about, among other things, the just procedures for liberation from slavery, through the restitution of goods to the people who were victims of these unjust practices in the colonial times. For this we follow the itinerary of analysis of the provocative inquisition initiated against the slaveholder mentalities. The ethical demand here is for the fulfillment of the imperative of restitution of the goods to the enslaved people. This objectified the restorative act of the value of their slave work. Following this, we seek to reconstruct how the conception of a theory of restorative justice could have been implemented, having to deal with the tension of continuous dubiety in the unjust reception of people for slave trafficking. Finally, we deal with the contestatory proposition of the French Capuchin friar in the sense of instituting a procedure for the restitution of the material goods as something doable. Thus, the goal was full reimbursement for the damages caused by the infamous and unjust legal practice of black slavery in the colonial Iberian-American context.
Downloads
References
AQUINO, S. T. de. Suma teológica: justiça, religião, virtudes sociais. Volume 6, 2ª seção da 2ª parte: questões 57-122 São Paulo: Loyola, 2005.
ARISTÓTELES. Tópicos. Dos Argumentos sofísticos. Metafísica. Ética a Nicômaco. Poética. São Paulo: Abril Cultural, 1973.
BOMFIM, M. América Latina: Males de Origem. Rio de Janeiro: Topbooks, 1993.
DECOTHÉ JUNIOR, J. "Aspectos da crítica de Francisco José de Jaca à ideologia da escravidão na escolástica colonial". In: Problemata: Revista internacional de filosofia, v. 8. n.3, p. 20-38, 2017. Disponível em: << http://www.periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/problemata/article/view/34926/18793>>. Acessado em: 03 de maio de 2019.
DEMMER, K. Introdução à teologia moral. Tradução Pier Luigi Cabra. 2ª Edição. São Paulo: Loyola, 2007.
D’OCA, F. R. M. Two Capuchin Friars in Defense of African Slaves' Liberty: Francisco José de Jaca and Epifanio de Moirans. In: Patristica et Mediaevalia, v. 36, pp. 91-108, 2015.
______. "Tráfico de escravos e consciência moral: o pensamento antiescravagista de Epifânio de Moirans". In: Dissertatio: Revista de Filosofia, Pelotas, vol.48, pp.130-172. 2017a. Disponível em: << https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/dissertatio/article/view/11408/7909>>. Acessado em: 03 de maio de 2019.
______. “Discurso Antiescravista de Epifanio de Moirans sobre os Títulos de Escravidão”. In: Síntese, Belo Horizonte, vol. 44, n.139, pp. 279-303, 2017b, p. 285. Disponível em: << http://faje.edu.br/periodicos/index.php/Sintese/article/view/3770>>. Acessado em: 30 de abril de 2019.
FARIA, M. D. C. B. D. A liberdade esquecida: fundamentos ontológicos da liberdade no pensamento aristotélico. São Paulo: Loyola, 1995.
FREITAS NETO, J.A.de. Bartolomé de las Casas: narrativa trágica, o amor cristão e a memória americana. São Paulo: Annablume, 2003.
GARCIA, J.T.L. Dos defensores de los esclavos negros en el siglo XVII (Francisco José de Jaca y Epifanio de Moirans). Caracas – Maracaibo, Biblioteca Corpozulia – Universidad Católica Andrés Bello, 1982.
GONZÁLEZ, M. A. P. Epifanio de Moirans: exponente singular de la práctica antiesclavista. In: MOIRANS, E. de. Siervos libres una propuesta antiesclavista a finales del siclo XVII. Edición crítica por Miguel Anxo Pena González y la colaboración de C. Baciero, J. M. Soto, T. de Azcona y J. Labiano. CSIC, Madrid, 2007a.
______. “Una propuesta antiesclavagista de Primera Hora: el “Servi Liberi” de Epifanio de Moirans”. In: Summa Historiae, Revista de Estudiso Latinoamericanos, Año II Nº 2. Número Especial: La Esclavitud Africana em América, Lima-Perú, pp. 29-70, 2007b, p. 65. Disponível em: << https://www.academia.edu/21557640/Una_propuesta_antiesclavista_de_primera_hora_el_Servi_Liberi_de_Epifanio_de_Moirans >>. Acessado em: 3 de maio de 2019.
GUTIERREZ, G. A densidade do presente. Tradução Thiago Gambi. São Paulo: Edições Loyola, 2008.
JACA, F. J. de. Resolución sobre la libertad de los negros y sus originarios, en estado de paganos y después ya cristianos. Ed. Miguel Anxo Pena González. Madrid: Consejo de Investigaciones Científicas, 2002.
JOSAPHAT, C. Paradigma teológico de Tomás de Aquino: sabedoria e arte de questionar, verificar, debater e dialogar: chaves de leitura da Suma de Teologia. São Paulo, SP: Paulus, 2012.
LOPES, J. R. As palavras e a lei. São Paulo: Editora 34, 2004.
MASCARO, A. L. Filosofia do direito. São Paulo: Atlas, 2010.
MBEMBE, A. Crítica da razão negra. Tradução Marta Lança. 2ª Edição. Lisboa: Antígona Editores, 2017.
MOIRANS, E. de. Siervos libres una propuesta antiesclavista a finales del siclo XVII. Edición crítica por Miguel Anxo Pena González y la colaboración de C. Baciero, J. M. Soto, T. de Azcona y J. Labiano. CSIC, Madrid, 2007.
SARANYANA, J.-I. A filosofia medieval – das origens patrísticas à escolástica barroca - tradução: Fernando Salles. - São Paulo: Instituto Brasileiro de Filosofia e Ciência “Raimundo Lulio”, 2006.
______. Teología en América Latina. Madrid: Iberoamericana; Frankfurt am Main: Vervuert, 1999-2008. 3 v.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Intuitio implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Intuitio as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.