Idolatry in Vilém Flusser
Connection between the gadget, program and technical images
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-6746.2022.1.41863Keywords:
Idolatry, Gadget, Programs, Technical images, CommunicationAbstract
The research demonstrates that the new magic in contemporary times occurs through the ritualization of programs, which are structured with the clear intention of programming the society’s idolatrous behavior. From the theory of Flusser examines the process of idolatrous images that turns people into shadows of images, prey to the desire of immortality. The problem lies in knowing how the human being will deal with symbols, codes, systems and how his life will be in this immaterial environment. To what degree is the current society planned? Will the gadgets solve the problems, that is, will they work according to society? In the first place, the logic of the operation of the gadgets is explained. Then, we present how science has become automated and transformed the programmer into programmed: from subject to object of process by transferring to the program of the gadget all its power, making mass society programmed, which works according to the gadgets. The process of idolatrization is under way, however what is perceived is that humanity moves towards a totalitarian programmer.
Downloads
References
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de janeiro: Zahar, 1995.
BAITELLO JUNIOR, Norval. A serpente, a maçã e o holograma: esboços para uma teoria da mídia. São Paulo: Paulus, 2010.
BAITELLO JUNIOR, Norval. A era da iconofagia: reflexões sobre a imagem, comunicação, mídia e cultura. São Paulo: Paulus, 2014.
BERNARDO, Gustavo; GULDIN, Rainer. O homem sem chão: a biografia de Vilém Flusser. São Paulo: Annablume, 2017.
BRAYNER, André. Vilém Flusser: Filosofia do desenraizamento. Porto Alegre: Editora Clarinete, 2015.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.
CASTELLS, Manuel. A galáxia internet – Reflexões sobre Internet, Negócios e Sociedade. Fundação Calouste Gulbenkian. Lisboa: 2004.
DUARTE, Rodrigo. Pós-história de Vilém Flusser: gênese-anatomia-desdobramentos. São Paulo: Annablume,
FELINTO, Érick; SANTAELLA, Lúcia. O explorador de abismos: Vilém Flusser e o pós-humanismo. São Paulo: Paulus, 2012.
FLUSSER, Vilém. Fenomenologia do brasileiro. Rio de janeiro: Eduerj, 1998a.
FLUSSER, Vilém. Ficções filosóficas. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1998b.
FLUSSER, Vilém. Língua e realidade. São Paulo: Annablume, 2004.
FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.
FLUSSER, Vilém. A escrita – Há futuro para a escrita? São Paulo: Annablume, 2010.
FLUSSER, Vilém. Pós-História: vinte instantâneos e um modo de usar. São Paulo: Annablume, 2011a.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011b.
FLUSSER, Vilém. Comunicologia: reflexões sobre o futuro: as conferências de Bochum. São Paulo: Martins Fontes, 2014a.
FLUSSER, Vilém. Ser judeu. São Paulo: Annablume, 2014b.
FLUSSER, Vilém. O último juízo: gerações I: culpa & maldição. Organização Rodrigo Maltez Novaes, Rodrigo Petronio. São Paulo: É Realizações, 2017a.
FLUSSER, Vilém. O último juízo: gerações II: castigo & penitência. Organização Rodrigo Maltez Novaes, Rodrigo Petronio. São Paulo: É realizações, 2017b.
GULDIN, Rainer. Pensar entre línguas: a teoria da tradução de Vilém Flussser. São Paulo: Annablume, 2010.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da informação: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de janeiro: Edições 34, 1993.
RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Veritas (Porto Alegre)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Veritas implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Veritas as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited. Copyright: © 2006-2020 EDIPUCRS</p