The emergence of the man of desire: on the Subjectivité et vérité course, by Michel Foucault

Authors

  • Cesar Candiotto PUC PR

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-6746.2015.2.22032

Keywords:

Subjectivity. Truth. Ethics. Techniques of the self.

Abstract

The main object of this article is Michel Foucault’s course at Collège de France, Subjectivité et vérité, taught in 1980-1981 and edited in 2014. The idea is to show how and through which arguments Foucault states that the relationship between subject and truth in the old experience of the aphrodisia is from the order of incompatibility. In Greek pederasty, sexual acts and their pleasures were considered obstacles to access truth and to constitute the active subject. However, the confiscation of legitimate sexual experience within the reconfiguration of Roman marriage, as well as the growing suspicion about acts and pleasures, two processes emerged: the subjectivity of the aphrodisia, resulting in a constant relationship of the subject/self with its own sexual experience; and the objectification of desire, in the sense that it is no longer only an untimely and uncontrollable element located next to nature and it becomes something problematic, the object of knowledge. Even if in the Introduction to the last two books of Histoire de la Sexualité Foucault states that he intends to write the history of the man of desire in ancient pagan culture, the article suggests that it is not exactly in this historical formation that its emergence can be identified, but in the Christian monasticism in the fourth and fifth centuries, the topic of his unfinished book Les confessions de la chair. At least in the field of sexual experience, the man of desire did not appear in the Greek male erotic or in the Roman marriage, but in the solitary sexuality of the Christian monasticism.

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Author Biography

Cesar Candiotto, PUC PR

Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005) com estágio doutoral na Université Paris XII e no Centre Michel Foucault. Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2000). Bacharel e licenciado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1991) e Bacharel em Teologia pela Pontificia Universidad Católica de Chile (1997). Professor Adjunto III do Curso de Filosofia e do Programa de Pós-Graduação em Filosofia da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Nesta Universidade, também é Coordenador do curso de especialização Ética em Perspectiva, Membro do Comitê Gestor do Programa de Iniciação Científica e Membro do Núcleo Docente Estruturante do Curso de Filosofia. É membro do comitê especial de avaliação da área de ciências sociais, humanas e jurídicas junto à Fundação Araucária e parecerista do CNPq. Coordena projeto de pesquisa na linha de pesquisa de Ética e filosofia política, com auxílio financeiro da Fundação Araucária (2010-2012) e do CNPq (2012-2014). Tem 21 artigos publicados em revistas especializadas, 11 capítulos, Publicou o livro "Foucault e a crítica da verdade" (Autêntica, 2010); organizou os livros "Mente, cognição, linguagem" (Champagnat, 2008) e "Ética: abordagens e perspectivas" (Champagnat, 2a. ed. 2011). e "Foucault e o cristianismo" (Ed. Autêntica, 2012). É coautor do livro "Fundamentos da pesquisa científica: teoria e prática" (Vozes, 2011). Organizou o dossiê "Foucault/Deleuze" e é coorganizador do dossiê "Parrhesia", ambos da Revista de Filosofia Aurora. Tem 85 produções técnicas, 7 orientações de mestrado concluídas e 13 de IC. Atualmente faz 1 supervisão de pós-doutorado, 1 orientação de doutorado, 4 de mestrado e 2 de IC. Participou de 20 bancas de dissertação e 5 de doutorado. Tem experiência na área de Filosofia Contemporânea, com publicações nas subáreas de Ética e Filosofia política e Filosofia Francesa Contemporânea, especialmente no pensamento de Michel Foucault. Atua principalmente nos seguintes temas: Ética, Política, Verdade, Subjetivação, Biopolítica, Governamentalidade, Resistência.

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Published

2015-11-18

How to Cite

Candiotto, C. (2015). The emergence of the man of desire: on the Subjectivité et vérité course, by Michel Foucault. Veritas (Porto Alegre), 60(2), 344–365. https://doi.org/10.15448/1984-6746.2015.2.22032