The question of meaning and sacred in modernity

Authors

  • Marcelo Perine Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-6746.2014.1.17072

Keywords:

Modernity. Anthropological turn. God. Faith. Contingency. Meaning.

Abstract

The paper begins with an understanding of modernity in terms of an anthropological turn that characterizes Western culture from the seventeenth century. The figures of Descartes and Hobbes indicate, respectively, the discovery of subjectivity and the invention of the individual. Then reflects on the problem of God in philosophical discourse: the attitude of faith is thematized in the understanding of man as image of God and the world as rational structure teleologically ordered toward God. Finally, the paper proposes the understanding of religious experience and of human contingency in terms of an experience of meaning, in which the human being can open himself to the attitude of radical faith as recognition of what gives meaning to the existence of each.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Perine, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

 Professor Associado da PUC/SP. Bolsista de produtividade do CNPq. 

References

Uma exaustiva exposição das “raízes da modernidade” pode ser encontrada em: LIMA VAZ, H. C. de, Escritos de filosofia VII. Raízes da modernidade, São Paulo 2002.

Cf. LIMA VAZ, H. C. de, Religião e modernidade filosófica, Síntese Nova Fase (Belo Horizonte), v. XVIII, n. 53, abr./jun. 1991, p. 155.

Cf. PLATÃO, Leis, I, 626 D.

Cf. MAQUIAVEL, Discursos sobre a primeira década de Tito Lívio, Livro I, capítulo III. Também no capítulo XVII de O príncipe, Maquiavel afirma que os homens “são ingratos, volúveis, simuladores, covardes ante os perigos, ávidos de lucro”.

Cf. LIMA VAZ, H. C. de, Escritos de filosofia IV, op. cit., p. 288.

Cf. KOLAKOWSKI, L., Metaphysical horror, Oxford 1988, p. 66-67.

Cf. ARENDT, H., A condição humana, Rio de Janeiro 1991, p. 286-292.

Sobre a polêmica em torno da questão da orientação metafísica do pensamento cartesiano após 1637, ver: LIMA VAZ, H. C. de, Escritos de filosofia IV, op. cit., p. 285 ss.

Cf. LIMA VAZ, H. C. de, Antropologia Filosófica I, São Paulo 1991, p. 263.

Cf. LIMA VAZ, H. C. de, Religião e modernidade filosófica, art. cit., p. 154 s.

Cf. LIMA VAZ, H. C. de, Antropologia Filosófica I, op. cit., p. 261.

Cf. LIMA VAZ, H. C. de, Antropologia Filosófica II, São Paulo 1992, p. 115.

Sobre Deus como categoria do discurso filosófico, cf. WEIL, E., Lógica da filosofia, trad. Lara C. de Malimpensa, rev. téc. M. Perine, São Paulo 2012, p. 249-286.

Cf. TOMÁS DE AQUINO, Suma Teológica, I, q. 2, a. 3. Sobre isso ver: BOLINHAS, M. I., Uma releitura das cinco vias de Tomás de Aquino à luz do conceito de ser, in: XAVIER, M. L. L. O., A questão de Deus na história da filosofia, v. 1, Sintra 2008, p. 327-349.

Cf. LIMA VAZ, H. C. de, O problema de Deus no pensamento contemporâneo, art. cit., p. 25.

Cf. PERlNE, M., Deus no discurso filosófico, Síntese Nova Fase (Belo Horizonte), v. XX, n. 63, out./dez. 1993, p. 477-497, republicado em: Eric Weil e a compreensão do nosso tempo. Ética, política, filosofia, São Paulo 2004, p. 227-263.

Cf. LIMA VAZ, H. C. de, O problema de Deus no pensamento contemporâneo, art. cit., p. 21 s.

Cf. SCHULZ, W., Le Dieu de la métaphysique moderne, trad. J. Colette, Paris 1978, p. 36.

Cf. HENRICH, D., La prova ontologica dell’esistenza di Dio. La sua problematica e la sua storia nell’età moderna, trad. S. Carboncini, Napoli 1983, p. 24.

Cf. VALADIER, P., O divino após a morte de Deus segundo Nietzsche, in: LONGLOIS, L.; ZARKA, Y. C., Os filósofos e a questão de Deus, op. cit., p. 293-306, aqui p. 294.

Cf. NIETZSCHE, F., A gaia ciência, § 357.

Cf. LIMA VAZ, H. C. de, A experiência de Deus, em: Experimentar Deus hoje, Petrópolis 1974, p. 76. Sobre a experiência religiosa, ver também MOUROUX, J., L’expérience chrétienne, Paris 1954, p. 13-56.

Cf. MOUROUX, J., op. cit., p. 24.

Cf. BOUILLARD, H., Philosophie et religion dans l’oeuvre d’Eric Weil, Archives de Philosophie (Paris), n. 40, 1977, p. 543-621.

Cf. MAC DOWELL, J. A., A fé como compreensão intuitiva pessoal do sentido da realidade, art. cit., p. 433.

Sobre o coração como lugar da experiência religiosa, ver: MESLIN, M., L’expérience humaine du divin. Fondements d’une anthropologie religieuse, Paris 1988, p. 217-226.

Cf. MAC DOWELL, J. A., A fé como compreensão intuitiva pessoal do sentido da realidade, art. cit., p. 448.

Cf. LIMA VAZ, H. C. de, A experiência de Deus, art. cit., p. 86.

Cf. PASCAL, B. Oeuvres complètes, Paris 1963, p. 523.

Published

2014-06-05

How to Cite

Perine, M. (2014). The question of meaning and sacred in modernity. Veritas (Porto Alegre), 59(1), 174–193. https://doi.org/10.15448/1984-6746.2014.1.17072