Religious Teaching and Humanist Education in a Lay State

Authors

  • Marcos Sandrini Faculdade Salesiana de Filosofia Ciências e Letras de Lorena

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-6736.2018.2.32491

Keywords:

Religiosity. Education. Humanism. State. Secularism.

Abstract

This article offers principles and definitions of fundamental concepts for a proper understanding of the role of religious teaching in schools in a secular state. The method used for the correlation of concepts allowed clarifying terms used in the Brazilian debate on the topic, terms that we often use in a partial or ambiguous way. Therefore, we obtain a better understanding of the role of religious teaching in the Brazilian pluralistic cultural context, as well as the need to propose a humanist education. The principles of openness to the transcendent and hospitality are fundamental to understanding this education.

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Author Biography

Marcos Sandrini, Faculdade Salesiana de Filosofia Ciências e Letras de Lorena

Faleceu em 23 de outubro de 2018. Possuiu graduação em Letras com Francês pela Faculdade Salesiana de Filosofia Ciências e Letras de Lorena, SP (1966), graduação em Filosofia pela Faculdade Salesiana de Filosofia Ciências e Letras de Lorena, SP (1966), graduação em Teologia - Università Pontificia Salesiana (1972), mestrado em Teologia Pastoral - Universita Pontificia Salesiana (1977) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2007). Ultimamente era conselheiro inspetorial - Inspetoria Salesiana São Pio X, presidente - Casa do Pequeno Operário Colégio Dom Bosco de Porto Alegre, Diretor da Faculdade Dom Bosco de Porto Alegre, Coordenador das IUS (Instituições Salesianas de Educação Superior) da América e do Brasil. Coordenador da Pastoral da Educação da CNBB, Sul 3. Atuou principalmente nos seguintes temas: pós-modernidade, educação, sistema preventivo, economia solidária e libertação.

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Published

2018-12-27

Issue

Section

Theology and Contemporary Issues