Normative Date of Attention by Cancelling Test (ACT) Among Fundamental Level Students

Authors

  • Izabel Hazin UFRN
  • Jorge Tarcísio da Rocha Falcão UFRN
  • Daniell Garcia UFRN
  • Ediana Gomes UFRN
  • Rodolpho Cortez UFRN
  • Samantha Maranhão UFRN
  • Thayza Menezes UFRN
  • Maria da Graça Bompastor Borges Dias UFPE

Keywords:

testes de cancelamento, psicometria, normas de desempenho

Abstract

This paper presents normative data concerning Attention by Cancelling Test (ACT). A group of 524 subjects aged between seven and 16 years and registered in elementary private and public schools in Natal/RN/Brazil took part in this research. Simultaneously differences were analyzed in student’s performance according to the type of school, gender and age. It was found that educational level and school type were statistically significant for student’s performance (p < 0.05), while gender did not show relevant effect. A statistically significant improvement in accuracy and speed in selectivity and alternance tasks was verified in students of 1st to 3rd primary school years. On the other hand, performance of students during the last three primary school years showed a clear stabilization, which leads to think in a developmental plateau in attention processes. Data issued from ACT showed sensibility in order to evaluate both neurodevelopmental and sociocultural aspects of human cognitive functioning.

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Author Biographies

Izabel Hazin, UFRN

Profa. do Departamento de Psicologia da UFRN Profa. da pós-graduação em psicologia - UFRN Coordenadora do Laboratório de Pesquisa e Extensão em Neuropsicologia da UFRN - LAPEN-UFRN

Jorge Tarcísio da Rocha Falcão, UFRN

Graduado em Psicologia pela UFPE. Mestre em Psicologia Cognitiva pela UFPE. Doutor em Psicologia da Aprendizagem pela Universidade de Paris V. Pesquisador do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Daniell Garcia, UFRN

Graduada em Psicologia pela UFRN e Doutoranda Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Ediana Gomes, UFRN

Graduada em Psicologia pela UFRN e Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Rodolpho Cortez, UFRN

Graduado em Psicologia pela UFRNMestre em Psicologia pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Samantha Maranhão, UFRN

Graduada em Psicologia pela UFRN e Mestranda no Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Thayza Menezes, UFRN

Bolsista de Iniciação Científica no Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Maria da Graça Bompastor Borges Dias, UFPE

Pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Psicologia Cognitiva da Universidade Federal de Pernam- buco.

Published

2012-12-10

How to Cite

Hazin, I., Falcão, J. T. da R., Garcia, D., Gomes, E., Cortez, R., Maranhão, S., Menezes, T., & Dias, M. da G. B. B. (2012). Normative Date of Attention by Cancelling Test (ACT) Among Fundamental Level Students. Psico, 43(4). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/revistapsico/article/view/9394

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