Historical and epistemological basis on objective creativity research

Authors

  • Igor Reszka Pinheiro Universidade Federal de Santa Catarina
  • Roberto Moraes Cruz Universidade Federal de Santa Catarina

Keywords:

Criatividade, Epistemologia, Objetividade, Subjetividade

Abstract

Despite the many actors and non linear sequence of events, creativity’s psychological knowledge possibilities history describes how characters sometimes converge and diverge their methodological approaches over time, searching for an operational definition of the phenomenon. This literature review introduces the understandig of creativity’s research history through a spirall time line, in which objectivity and subjectivity surround both empirical and rational biases. While mystical, psychodynamic, and pragmatic biases interact to create a cohesive concept of genius, energy supply, and accomplishment, psychometric, historiometric, systemic, componential, and integrative vectors, all five exponents of scientific creativity, have little or no intersection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Igor Reszka Pinheiro, Universidade Federal de Santa Catarina

Designer, Especialista em educação e Doutorando do Programa de Pós-graduação em Psicologia da UFSC.

Roberto Moraes Cruz, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Psicologia e em Engenharia de Produção da UFSC. Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Católica de Salvador, graduação em psicologia pela Universidade Federal da Bahia, mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Published

2010-01-07

How to Cite

Pinheiro, I. R., & Cruz, R. M. (2010). Historical and epistemological basis on objective creativity research. Psico, 40(4). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/revistapsico/article/view/5338

Issue

Section

Articles