Affirmative action quotas in Higher Education admissions: perspectives of young black people in Fortaleza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.1.29823

Keywords:

quota systems, affirmative action policies, black youth, racism

Abstract

In 2013 the Federal University of Ceará inaugurated the affirmative acctions in the State. Following this new reality, the objective was to analyze the understanding of the black students of public high schools in Fortaleza about the implications of the affirmative acctions quota for themselves and for university courses. The sample was characterized by 464 participants, most of them female, between 14 and 16 years old and who declared themselves to be brown or black. Using the Content Analysis we examined the justifications given by the students to items 09, 12 and 13 of the questionnaire used in the research. The results indicate that students consider that there is greater possibility of entering higher education, but few consider changes for the university courses themselves. It has also been observed that there are still many contradictory opinions about this system. Articulating contributions from Foucault and Guatarri, the discussions brought elements about the whitening process of Brazilian society, structural racism and the privileged place of white people in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia Lima Gurgel, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, RJ

Mestrado.

Veriana de Fátima Rodrigues Colaço, Universidade Federal do Ceará, CE

Doutorado.

References

Agência Brasil. (2018). Cotas foram revolução silenciosa no Brasil, afirma especialista [Página de notícias]. Recuperado de http://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2018-05/cotas-foram-revolucao-silenciosa-no-brasil-afirma-especialista

Agência Brasil (2017). Percentual de negros nas universidades dobra em 10 anos [Página de notícias]. Recuperado de https://guiadoestudante.abril.com.br/universidades/percentual-de-negros-nas-universidades-dobra-em-10-anos/

Albuquerque, W. R., & Filho, W. F. (2006). Uma história do negro no Brasil. Salvador, BA: Centro de Estudos Afro-Orientais; Brasília, DF: Fundação Cultural Palmares, 2006.

Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior. (2018). UnB – Perfil do estudante mostra aumento de alunos negros e de baixa renda [Página de notícias]. Recuperado de http://www.andifes.org.br/unb-perfil-estudante-mostra-aumento-de-alunos-negros-e-de-baixa-renda/

Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo. (3a. ed.) Lisboa: Edições 70.

Carone, I. (2002). Breve histórico de uma pesquisa psicossocial sobre a questão racial brasileira. In I. Carone & M. A. S. Bento. (Orgs.), Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil (p. 13-23). Petrópolis, RJ: Vozes.

Conselho Federal de Psicologia. (2017). Relações Raciais: Referências Técnicas para atuação de psicólogas/os. Brasília, DF: CFP.

Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. (1990). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm.

Castro, L. R., & Besset, V. L. (2008). Pesquisa-Intervenção na Infância e Juventude: construindo caminhos. In Castro, L. R., & Besset, V. L. (Orgs.). Pesquisa-Intervenção na Infância e Juventude (p. 09-14). . Rio de Janeiro, RJ: NAU/FAPERJ.

Decreto nº 1.904, de 13 de maio de 1996. (1996). Institui o programa nacional de direitos humanos – PNDH. Brasília, DF, Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d1904.htm.

Decreto n. 7.824, de 11 de outubro de 2012. (2012). Regulamenta a Lei no 12.711, de 29 de agosto de 2012, que dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/Decreto/D7824.htm.

Feres Júnior, J., Daflon, V. T., & Campos, L. A. (2012). Ação afirmativa, raça e racismo: uma análise das ações de inclusão racial nos mandatos de Lula e Dilma. Revista de C. Humanas, 12(2), 399-414. Recuperado de http://www.cch.ufv.br/revista/pdfs/vol12/artigo8vol12-2.pdf

Gregori, J. & Veronese, C. (2018). Juventudes, violências e interseccionalidades no Brasil: reflexões a partir do Estatuto da Juventude. Interfaces científicas - humanas e sociais, 7(1), 71-82. doi:10.17564/2316-3801.2018v7n1p71-82

Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada & Fórum Brasileiro de Segurança Pública. (2018). Atlas da Violência 2018. Recuperado de http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/relatorio_institucional/180604_atlas_da_violencia_2018.pdf

Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. (2012). Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm.

Lei Nº 3.353, de 13 de maio de 1888. (1988). Declara extinta a escravidão no Brasil. Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/LIM/LIM3353.htm.

Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. (2003). Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática História e Cultura Afro-Brasileira” e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm

Libório, R. M. C., & Koller, S. H. (Orgs.). (2009). Adolescência e Juventude: risco e proteção na realidade brasileira. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Maia, K. S. & Zamora, M. H. N. (2018). O Brasil e a lógica racial: do branqueamento à produção de subjetividade do racismo. Psic. Clin., 30(2), 265-286. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pc/v30n2/05.pdf.

Medida provisória n. 726, de 12 de maio de 2016. (2016). Altera e revoga dispositivos da Lei no 10.683, de 28 de maio de 2003, que dispõe sobre a organização da Presidência da República e dos Ministérios. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Mpv/mpv726.htm

Moehlecke, S. (2002). Ação afirmativa: história e debates no Brasil. Cadernos de Pesquisa, 117, 197-217. doi:10.1590/S0100-15742002000300011

Monteiro, P. F. C. (2012). Discussão acerca da eficácia da Lei Áurea. Meritum, 7(1), 355-387. Recuperado de http://www.fumec.br/revistas/meritum/article/view/1208/829.

Nunes, A. A. C. (2011). O sistema de cotas para negros na universidade federal do maranhão: uma política de ação afirmativa para a população afromaranhense. (Tese de Doutorado). Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/104812/nunes_aac_dr_mar.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Salles, R. (2011). Abolição no Brasil: resistência escrava, intelectuais e política (1870-1888). Revista de Índias, 71(251), 259-284. doi:10.3989/revindias.2011.010

Santos, A. V. (2012). Os efeitos de sentidos nos dizeres de professores soteropolitanos sobre a lei 10.639/03. (Dissertação de Mestrado). Departamento de Ciências Humanas, Universidade do Estado da Bahia, Salvador.

Santos, S. A., Cavalleiro, E., Barbosa, M. I. S., & Ribeiro, M. (2008). Ações afirmativas: polêmicas e possibilidades sobre igualdade racial e o papel do Estado. Estudos feministas, 16 (3), 913- 929. doi:10.1590/S0104-026X2008000300012

Soares, L. B. & Miranda, L. L. (2009). Produzir subjetividades: o que significa? Estud. pesqui. psicol., 9(2), 408-424. doi:10.12957/epp.2009.9112

Universidade Federal do Ceará. (2013). UFC adotará 50% de cotas já a partir de 2014, decide Conselho Universitário. Recuperado de http://www.ufc.br/noticias/noticias-de-2013/4207-ufc-adotara-50-de-cotas-ja-a-partir-de-2014-decide-conselho-universitario

Published

2020-05-15

How to Cite

Gurgel, L. L., & Colaço, V. de F. R. (2020). Affirmative action quotas in Higher Education admissions: perspectives of young black people in Fortaleza. Psico, 51(1), e29823. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.1.29823

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)