Social skills inventory for adolescents: evidence of construct validity and reliability

Authors

  • Vanessa Barbosa Romera Leme Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Josiane Rosa Campos Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”
  • Susana Coimbra Universidade do Porto
  • Almir Del Prette Universidade Federal de São Carlos
  • Zilda Aparecida Pereira Del Prette Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2016.3.20942

Keywords:

Social skills, Adolescence, Factor analysis, Reliability.

Abstract

Social skills are considered as an important indicator of social and emotional development. In the Brazilian context, the Social Skills Inventory for Adolescents (IHSA-Del-Prette) is available for the assessment of this repertoire, and is widely used in research and intervention. Favorable psychometric properties have been established through Principle Components Analysis (PCA). The present study aimed to compare the structure established through PCA with that established through Exploratory Factor Analysis (EFA) and to verify the indicators of validity and reliability produced by Confirmatory Factor Analysis (CFA). A total of 2291 students of 6th, 7th and 8th years of Elementary Education and 1st and 2nd years of High School Education participated. The results showed a factorial structure very similar to  that originally produced with PCA, with six oblique factors confirmed through CFA and with suitable indicators of reliability. The IHSA-Del- rette presented psychometric qualities that recommend indicate its use in the Brazilian context.

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Author Biographies

Vanessa Barbosa Romera Leme, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora Adjunta na Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Uerj e professora no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Salgado de Oliveira - UNIVERSO

Josiane Rosa Campos, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

Aluna do programa de Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem da Unesp-Bauru.

Susana Coimbra, Universidade do Porto

Professora na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto - Portugal

Almir Del Prette, Universidade Federal de São Carlos

Professor Titular pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar.

Zilda Aparecida Pereira Del Prette, Universidade Federal de São Carlos

Professora Titular pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar.

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Published

2016-06-23

How to Cite

Leme, V. B. R., Campos, J. R., Coimbra, S., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2016). Social skills inventory for adolescents: evidence of construct validity and reliability. Psico, 47(3), 171–178. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2016.3.20942

Issue

Section

Articles