The puer aeternus myth in The Midnight Gospel

psychological health and meditation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.43955

Keywords:

psychic health, digital storytelling, myth, he Midnight Gospel series, imaginary

Abstract

The purpose of this article is to show, through the study of the series The Midnight Gospel (2020), that the digital narrative explores, enhances, and gives new meaning to the mythological question in our days. In the series The Midnight Gospel, the theories of the imaginary and the study of narrative are used to analyze the myth of puer aeternus as revealing the difficulty of becoming an adult in a world where social reality is permeated by alternatives of simulations or escape from reality. The conclusion is that narrative assumes a pedagogical, dialogic, and interactional role, present in orality and conversational practices, and that meditation is a necessary practice for psychic health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Florence Dravet, Catholic University of Brasília (UCB), Brasília, DF, Brazil.

PhD in Didactics of Languages and Cultures from the University of Paris 3 Sorbonne Nouvelle; with a postdoctoral degree from the University of Algarve (UAlg), in Portugal. Bachelor of Arts from Paul Valéry University, in Montpellier, France. Professor of the Innovation in Communication and Creative Economy Program at the Catholic University of Brasília (UCB), in Brasília, DF, Brazil.

Mirian Tavares, Universidad del Algarve (UAlg), Faro, Portugal.

PhD in Contemporary Communication and Culture, from the Federal University of Bahia (UFBA), in Salvador, BA, Brazil. Coordinator of the Center for Research in Arts and Communication (CIAC). Associate professor at the University of Algarve (UAlg), in Portugal.

References

AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION. Why We’re Susceptible to Fake News, How to Defend Against It. San Francisco: APA, 2018. Disponível em: https://www.apa.org/news/press/ releases/2018/08/fake-news. Acesso em: 10 out. 2021.

BACHELARD, G. A água e os sonhos. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

BAL, M. Narratology: introduction to the theory of narrative. 2. ed. Canada: University of Toronto Press Incorporated, 1997.

BAL, M. My Narratology. An Interview with Mieke Bal. DIEGESIS. Interdisciplinary EJournal for Narrative Research/Interdisziplinäres E-Journal für Erzählforschung, [S. l.], n. 5, v. 2, p. 101-104, 2016. Disponível em: https://www.diegesis.uni-wuppertal.de. Acesso em: 12 dez. 2021.

BARTHES, R. Mitologias. São Paulo: Bertrand Brasil, 2002.

BARTHES, R. Introdução à Análise Estrutural da Narrativa. In: BARTHES, R.; GREIMAS, A. J.; BREMOND, C.; ECO, U. GRITTI, J.; MORIN, V.; METZ, C.; TODOROV, T.; GENETTE, G. Análise Estrutural da Narrativa. Vozes, Petrópolis, RJ, 2011. p. 19-62.

CAMPBELL, J. O herói de mil faces. São Paulo: Pensamento, 1997.

DEVEREUX, G. Baubo: la vulve mythique. Paris: Payot, 2011.

DRAVET, F. Tecnologia e saberes espirituais em “The Midnight Gospel” – hiperabstração digital e imaginação. Texto digital, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 75-92, ago./dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1807-9288.2020v16n2p75. Acesso em: 10 out. 2021.

DUNCAN Trussel Family Hour. [Direção e locução de]: Duncan Trussel. [S. l.]. 2012. Podcast. Disponível em: http://www.duncantrussel.com. Acesso em: 30 abr. 2021.

DURAND, G. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

ECO, U. Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen, 1984.

ELIADE, M. O Sagrado e o Profano: A Natureza da Religião. São Paulo: Perspectiva, 1959.

GENETTE, G. Narrative Discourse: an essay in method. Tradução para o inglês de Jane E. Lewin. Nova York: Cornell University Press, 1980.

HAN, B. C. No enxame: perspectivas do digital. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

JENKINS, H. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

JUNG, K. G.; KERENYI, K. A criança divina. Uma introdução à essência da mitologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

LÉVI-STRAUSS, C. Anthropologie structurale. Paris: Plon, 1958.

LIRA, A. G., GANEN, A. de P., LODI, A. S., ALVARENGA, M. dos S. Uso de redes sociais, influência da mídia e insatisfação com a imagem corporal de adolescentes brasileiras. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, [S. l.], v. 66, n. 3. p. 164-167, jul.-set. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0047-2085000000166. Acesso em: 10 out. 2021.

MARTIN, M. A Linguagem Cinematográfica. São Paulo: Brasiliense, 1990.

MIDNIGHT Gospel. Direção: Pengleton Ward e Duncan Trussel. Produção e distribuição: Netflix. Estados Unidos: Netflix, 2020.

MORIN, E. Les stars. Paris: Seuil, 1972.

MORIN, E. O método 4: as ideias – habitat, vida, costume, organização. Porto Alegre: Sulina, 2008.

MURRAY, J. Hamlet no holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Unesp, 2003.

PANTIC I. Online social networking and mental health. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, [S. l.], v.17, n. 10, p. 652-157, out. 2014. Disponível em: https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/cyber.2014.0070. Acesso em: 10 out. 2021.

PRIMACK, B. A.; SHENSA, A.; SIDANI, J. E.; WHAITE, E. O.; LIN, L. YI; ROSEN, D., et al. Social Media Use and Perceived Social Isolation Among Young Adults in the U.S. American Journal of Preventive Medicine, [S. l.], v. 53, n. 1, p. 1-8, jul. 2017. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0749379717300168. Acesso em: 10 set. 2021.

PRINCE, G. A Dictionary of Narratology. Lincoln: University of Nebraska Press, 1987.

PRINCE, G. Classical and/or Postclassical Narratology. L'Esprit Créateur, v. 48, n.2 p. 115–123, Verão 2008. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/240897/pdf. Acesso em: 12 set. 2021.

PRINCE, G.; QIAO, G. Narratology as a Discipline. An Interview with Gerald Prince. DIEGESIS. Interdisziplinäres E-Journal für Erzählforschung/Interdisciplinary EJournal for Narrative Research, v.1, n.1, p. 32-42, 2012. Disponível em: http://elpub.bib.uni-wuppertal.de/servlets/DerivateServlet/Derivate-3219/dej12010103.pdf. Acesso em: 12 set. 2021.

PROPP, V. I. Morfologia do conto maravilhoso. [S. I.]: Copymarket.com, 1984.

SANTIAGO, S. Ora (direis) puxar conversa! Revista Letras, [S. l.], n. 7, p. 1-13, dez. 1993. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11790. Acesso em: 24 nov. 2021.

SIGILIANO, D.; BORGES, G. A cognição nos estudos das narrativas ficcionais seriadas contemporâneas. In: LEMOS, L. P.; ROCHA, L. L. Ficção seriada: estudos e pesquisas. Alumínio, SP: Jogo de Palavras; Votorantim, SP: Provocare Editora, 2021. p. 31-50.

SUSCA, V. A vida em série: telas, corpo e cotidiano. Famecos, Porto Alegre, v. 28, p. 1-9, jan./dez. 2021. Disponível em: https://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.37445. Acesso em:12 dez. 2021.

TODOROV, T. Grammaire du Décaméron. Países Baixos: Mouton & Co. N. V, 1969.

TODOROV, T. Introduction à la littérature fantastique. Paris: Seuil, 1980.

VON FRANZ, M. L. The Problem of the Puer Aeternus. New York: Inner City Books, 2000.

WOLF, M. O Cérebro no Mundo Digital – Os desafios da leitura na nossa era. São Paulo: Contexto, 2019.

Published

2024-03-11

How to Cite

Dravet, F., & Tavares, M. (2024). The puer aeternus myth in The Midnight Gospel: psychological health and meditation. Revista FAMECOS, 31(1), e43955. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.43955