Luísa Ducla Soares’ literacy creation

Influencing factors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1983-4276.2023.1.43819

Keywords:

Luísa Ducla Soares, excellence, creativity, literature

Abstract

The purpose of this article was to identify the personal and environmental factors that infl uence the eminent writer Luísa Ducla Soares’ literary creation. Therefore, content analysis of the personal interview conducted with the author was carried out, as well as information collected in dissertations and publications in digital media about her biography and production. The study was based on the literature about the contextual and personal variables that determine the development of a creative person’s excellence. The influence of mentors, the cultural diversity experienced by the writer since her childhood, in addition to her cognitive and personality characteristics were verified. It was concluded that the interrelation of the author’s personal and contextual factors was decisive for her professional creative eminence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Célia Bruno Mundim, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), Campinas, SP, Brasil.

Doutora em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), em Campinas, SP, Brasil; pós-doutorado em Psicologia pela mesma instituição. Pesquisadora colaboradora (vínculo informal) do grupo de pesquisa Pensamento Crítico da Universidade de Salamanca, Espanha.

References

ABREU, Joana Oliveira Nogueira de Sousa. A aceitação da diferença e a educação para os valores em Luísa Ducla Soares. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Literatura Portuguesa) – Escola de Ciências Humanas e Sociais, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, 2010.

ABURN, Gemma; GOTT, Merryn; HOARE, Karen. What is resilience? An integrative review of the empirical literature. Journal of Advanced Nursing, Oxford, v. 72, n. 5, p. 980-1000, 2016. DOI: https://doi.org/10.1111/jan.12888

ALENCAR, Eunice Soriano. Obstacles to personal creativity among university students. Gifted Education International, Thousand Oaks, v. 15, n. 2, p. 133-140, 2001. DOI: https://doi.org/10.1177/026142940101500203

ALENCAR, Eunice Soriano et al. Criatividade em sala de aula: fatores inibidores e facilitadores segundo coordenadores pedagógicos. Psico-USF, Campinas, v. 23, n. 3, p. 555-566, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712018230313

ALMEIDA, Eunice Soriano. A didática e a receção, por crianças de 4 anos, de textos literários de Luísa Ducla Soares: relato de uma experiência. 2013. 192 f. Dissertação (Mestrado em Educação de Infância) – Ciências da Educação, Escola Superior de Educação João de Deus, Lisboa, 2013.

ALMEIDA, Leandro da Silva; WECHSLER, Solange Muglia. Excelência profissional: a convergência necessária de variáveis psicológicas. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 32, n. 4, p. 767-775, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-166X2015000400019

ALMEIDA, Rogério Caetano de. Recortes do grotesco na história da literatura portuguesa cantigas de maldizeres; satíricos barrocos; Bocage; Camilo Pessanha; Mário de Sá-Carneiro e Alberto. 2012. 354 f. Tese (Doutorado em Literatura Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

ATCHLEY, Ruth Ann; STRAYER, David L.; ATCHLEY, Paul. Creativity in the wild: Improving creative reasoning through immersion in natural settings. PloS one, v. 7, n. 12, p. e51474, 2012. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0051474

CALKINS, Lucy; EHRENWORTH, Mary. Growing extraordinary writers: Leadership decisions to raise the level of writing across a school and a district. The Reading Teacher, Newark, v. 70, n. 1, p. 7-18, 2016. DOI: https://doi.org/10.1002/trtr.1499

CENTRO DE DOCUMENTAÇÃO DE AUTORES PORTUGUESES. Direção-Geral do Livro, dos Arquivos e das Bibliotecas (DGLAB), 2019. Disponível em: http://livro.dglab.gov.pt/sites/DGLB/Portugues/autores/Paginas/PesquisaAutores1.aspx?AutorId=6705. Acesso em: 10 out. 2020.

CHANG, Jen-Ho et al. Multicultural Families and Creative Children. Journal of Cross-Cultural Psychology, London, v. 45, n. 8, p. 1288-1296, 2014. DOI: https://doi.org/10.1177/0022022114537556

CUNHA, Silvia Couto. De certo modo, é mais fácil escrever para adultos do que para crianças. Revista Visão, Oeiras, n. 1425, p. 1-8, 2020. Disponível em: https://visao.sapo.pt/atualidade/cultura/2020-06-27-de-certo-modo-e-mais-facil-escrever-para-adultos-do-que-para-criancas. Acesso em: 10 out. 2020.

CVIJETIĆ, Gregor. Why Psychological Androgyny is Essential for Creativity. In: Faculty of Mechanical Engineering, University of Zagreb (Fakultet Strojarstva i Brodogradnje - FSB). Zagreb, 30 dec. 2015. Disponível em: https://www.fsb.unizg.hr/brodogradnja/UZIR-2016-Essay-Gregor-Cvijetic.pdf. Acesso em: 5 nov. 2020.

DIAS, Rita. A palavra doutro: Luísa Ducla Soares sobre as crianças, acima de tudo as crianças. Revista Gerador, [S. l.], 22 mar. 2020. Disponível em: https://gerador.eu/a-palavra-doutro-luisa-ducla-soares-sobre-as-criancas-acima-de-tudo-as-criancas. Acesso em: 5 nov. 2020.

FRIBORG, Oddgeir et al. Resilience in relation to personality and intelligence. International Journal of Methods in Psychiatric Research, London, v. 14, n. 1, p. 29-42, 2005. DOI: https://doi.org/10.1002/mpr.15

GAGNÉ, Françoys. Transforming gifts into talents: The DMGT as a developmental theory. High Ability Studies, London, v. 15, n. 2, p.119-147, 2004. DOI: https://doi.org/10.1080/1359813042000314682

GAGNÉ, Françoys; GUENTHER, Zenita Cunha. Desenvolvendo talentos: Modelo Diferenciado de Dotação e Talento. In: MOREIRA, L. C.; STOLTZ, T. (org.). Altas habilidades/superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba: Juruá, 2012. p. 20-61.

GASPAR, Joana. “Luísa Ducla Soares” 50 anos de histórias em livro. In: Network Rádio, 10 jun. 2020. Disponível em: https://ntradio.pt/2020/06/10/luisa-ducla-soares-50-anos-de-historias-em-livro. Acesso em: 10 out. 2020.

GLOBAL Deal: The Contribution of Social Dialogue to Gender Equality. In: International Labour Organization. [S. l.]: ILO, 2020. Disponível em: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---protrav/----travail/documents/publication/wcms_679957.pdf. Acesso em: 12 out. 2020.

GOODMAN, Fallon R. et al. Personality strengths as resilience: A one‐year multiwave study. Journal of Personality, London, v. 85, n. 3, p. 423-434, 2017. DOI: https://doi.org/10.1111/jopy.12250

GRAÇA, Almerinda Rosa Ferreira de Meireles. O arquivo de Luísa Ducla Soares: uma construção de letras. 2011. 241 f. Dissertação (Mestrado em Arquivística) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2011.

GUO, Jiajun; LIN, Shengjie; GUO, Yawei. Sex, birth order, and creativity in the context of China’s onechild policy and son preference. Creativity Research Journal, London, v. 30, n. 4, 361-369, 2018.

KERR, Kristine Rodriguez. Writing instruction and mentor text habits of mind: A review of writing with mentors: How to reach every writer in the room using current, engaging mentor texts. Journal of Adolescent & Adult Literacy, Newark, v. 61, n. 2, 229-231, 2017. DOI: https://doi.org/10.1002/jaal.684

KRONBORG, Leonie. Passionate and opportune engagement to accomplish or achieve in talent domains leading to female eminence. Gifted and Talented International, v. 36, n. 1-2, p. 55-68, 2021. DOI: https://doi.org/10.1080/15332276.2021.2011630

KWAŚNIEWSKA, Joanna Maria; LEBUDA, Izabela. Balancing between roles and duties - The creativity of mothers. Creativity. Theories–Research-Applications, Warsaw, v. 4, n. 1, p. 137-158, 2017. DOI: https://doi.org/10.1515/ctra-2017-0007

LEBUDA, Izabela; JANKOWSKA, Dorota M.; KARWOWSKI, Maciej. Parents’ Creative Self-Concept and Creative Activity as Predictors of Family Lifestyle. International Journal of Environmental Research and Public Health, Basel, v. 17, n. 24, p. 9558-9576, 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17249558

LEONG, Lai Yin Carmen; FISCHER, Ronald; MCCLURE, John. Are nature lovers more innovative? The relationship between connectedness with nature and cognitive styles. Journal of Environmental Psychology, v. 40, p. 57-63, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2014.03.007

LUBART, Todd; THORNHILL-MILLER, Branden. Creativity: An overview of the 7C’s of creative thought. In: STERNBERG, R. J., FUNKE, J. (ed.). Psychology of human thought. Heidelberg: University of Heidelberg, 2019. p. 277-305.

MUNDIM, Maria Célia Bruno. Cinquenta anos de vida dedicados à literatura infantil e juvenil: entrevista com a escritora portuguesa Luísa Ducla Soares. Revista Literartes, São Paulo, v. 1, n. 14, p. 23-32, 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.180381

MUNDIM, Maria Célia Bruno et al. Talento Criativo em Mulheres Brasileiras. Revista Latino Americana de Geografia e Gênero, v. 9, n. 1, p. 138-156, 2018 DOI: https://doi.org/10.5212/Rlagg.v.9.i1.0008

MUNDIM, Maria Célia Bruno; WECHSLER, Solange Muglia; MORAIS, Maria de Fátima . Environmental and psychological factors that influence the creative excellence of Brazilian and Portuguese women. The Journal of Creative Behavior. [Ahead of print]. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1002/jocb.43. Acesso em: 10 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.1002/jocb.43

PIIRTO, Jane. The Piirto Pyramid of Talent Development, Ashland, OH: Sisu Press, 2011.

PIMENTEL, Irene Flunser. A polícia política do Estado Novo Português–PIDE/DGS: história, justiça e memória. Acervo, Rio de Janeiro, v. 24, n. 1, p. 139-156, 2012.

PLANO Nacional de Leitura 2027. In: Ler + Plano Nacional de Leitura 2027. [S. l.], 2020. Disponível em: http://www.pnl2027.gov.pt/np4/home. Acesso em: 15 out. 2020.

PRADO, Renata Muniz; FLEITH, Denise de Souza. Mulheres talentosas no Brasil: Trajetórias e desafios profissionais na sociedade contemporânea. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 25, p. 1-14, 2020. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.46906 DOI: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.46906

REIS, Sally M.; RENZULLI, Joseph S. Myth 1: The gifted and talented constitute one single homogeneous group and giftedness is a way of being that stays in the person over time and experiences. Gifted Child Quarterly, Newbury Park, v. 53, n. 4, p. 233-235, 2009. DOI: https://doi.org/10.1177/0016986209346824

RUNCO, Mark A. The development of children’s creativity. In: SPODEK, B.; SARACHO, O. N. (ed.). Handbook of research on the education of young children. New York: Routledge, 2006. p.121-131.

RUNCO, Mark A. Creativity - Theories and Themes: Research, Development and Practice. 2. ed. California: Elsevier, 2014.

SILVEIRA, Jorge Fernandes. Poesia 61 - um acontecimento na história da poesia do século XX em Portugal. Cadernos de Linguística e Teoria da Literatura, Belo Horizonte, n. 12, p. 121-143, 1984. DOI: https://doi.org/10.17851/0101-3548.6.12.121-143

SOARES, Luísa Ducla. Autobiografia. In: Casa da Leitura - Fundação Calouste Gulbenkian. [S. l.], 2009. Disponível em: http://www.casadaleitura.org/portalbeta/bo/documentos/vo_dossier_luisa_ducla_soares_c.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.

Published

2023-04-27

How to Cite

Bruno Mundim, M. C. (2023). Luísa Ducla Soares’ literacy creation: Influencing factors. Navegações, 16(1), e43819. https://doi.org/10.15448/1983-4276.2023.1.43819