Between short stories, bólides and bichos

The contemporary art of the short stories in Veronica Stigger

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2021.2.40494

Keywords:

short story, contemporary literature, conceptual art, neoconcretism, Veronica Stigger

Abstract

I present here some notes on two books (Os anões e Sul) and two short stories (Imagem verdadeira e A verdade sobre O coração dos homens) by Veronica Stigger. In these notes, I try to look to these works not from literary concepts, but from contemporary art concepts (especially, the Brazilian Neoconcretism). With ideas from Donald Judd and, mainly, with ideas, concepts and works form Hélio Oiticica and Lygia Clark, I try to read Stigger's works with keys from visual arts field. This experiment is part of project that looks for approaches between literature and visual arts - not only looking to the contents, but thinking in formal, conceptual and aesthetical procedures that, I believe, can offer important tools to work with contemporary literature. 

Keywords: short story; contemporary literature; conceptual art; neoconcretism; Veronica Stigger

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Reginaldo Pujol Filho, Pesquisador Autônomo, Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutor em Letras – Escrita Criativa pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Escritor e pesquisador independente.

References

BENSE, Max. Pequena estética. São Paulo: Editora Perspectiva, 2003.

CAMNITZER, Luis. Conceptualism in latin american art: didactics of liberation. Austin: University of Texas Press, 2007.

CARRION, Ulises. El arte nuevo de hacer libros. Mexico, D.F.: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes Dirección General de Publicaciones: Tumbona Ediciones, 2012.

FABBRINI, Ricardo Nascimento. O espaço de Lygia Clark. São Paulo: Atlas, 1994.

FRIED, Michael. Arte e objetidade. Arte & Ensaios: revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n. 9, p. 131-147, 2002.

GOLDSMITH, Kenneth. Sports. Los Angeles: Make Now, 2008.

GOLDSMITH, Kenneth. Traffic. Los Angeles: Make Now, 2007.

GOLDSMITH, Kenneth. The Weather. Los Angeles: Make Now, 2005.

JUDD, Donald. Objetos específicos. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (org.). Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2013. p. 96-106.

MELOT, Michel. Livro. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2012.

OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

OITICICA, Hélio. Esquema geral da Nova Objetividade. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (org.). Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2013. p. 154-168.

OITICICA, Hélio. Tropicália [1968]. In: DERCON, Chris et al. (org.). Hélio Oiticica (catálogo). Rio de Janeiro: Centro de Arte Hélio Oiticica, 1998. p 124-126.

STIGGER, Veronica. Delírio de Damasco. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2012.

STIGGER, Veronica. Gran cabaret demenzial. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

STIGGER, Veronica. Opisanie swiata. São Paulo: Cosac Naify, 2013

STIGGER, Veronica. Os anões. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

STIGGER, Veronica. Sul. São Paulo: Editora 34, 2015.

STIGGER, Veronica. Veronica Stigger estreia no romance com o premiado ‘Opisanie Swiata’. [Entrevista concedida a] Ubiratan Brasil. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 17 dez. 2013. Disponível em: https://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,veronica-stigger-estreia-no-romance-com-o-premiado-opisanie-swiata,1109339. Acesso em: 25 mar. 2021.

TAVARES, Gonçalo M. Atlas do corpo e da imaginação. Lisboa: Editorial Caminho, 2013.

TOMKINS, Calvin. Duchamp. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

Published

2021-11-09

How to Cite

Filho, R. P. . (2021). Between short stories, bólides and bichos: The contemporary art of the short stories in Veronica Stigger. Letras De Hoje, 56(2), 303–315. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2021.2.40494

Issue

Section

O Conto Brasileiro Contemporâneo de Autoria Feminina