The insulin pen usage on daily life: adolescent perceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1983-652X.2019.3.33426

Keywords:

adolescent health, diabetes mellitus, quality of life, insulin.

Abstract

Objective: To know the perceptions of diabetes mellitus type 1adolescents on the use of the insulin injection pen in daily life.
Materials and Methods: A qualitative research was carried out involving fifteen diabetic adolescents aged 13 to 18 years-old enrolled in a university extension program. The young men and women attending at least three meetings a year in group activities were invited to participate in the study. Semi-structured interviews were performed before and after the routine use of the insulin pen. The data were analyzed and interpreted through content analysis proposed by Bardin. The ethics committee of FURB approved the project under the protocol number 99/10.
Results: Nine adolescents with diabetes, four female and five male, revealed that they feel helpless in the face of the changes caused by the disease and the consequent loss of control over their lives. In addition, the condition of having diabetes and needing to apply insulin with a syringe and needle was pointed out as one of the difficulties of the treatment. Regarding the pen, all adolescents prefer it considering the practicality in the development of daily activities.
Conclusion: In this study, it was perceived that the use of the insulin injection pen contributes to the improvement on the quality of life of the adolescent with diabetes, deserving more attention by professionals and health public management aiming to promote self-care.

Author Biographies

Deisi Maria Vargas, Universidade Regional de Blumenau (FURB). Blumenau, SC

Médica e Doutora em Pediatria. Professora do Departamento de Medicina e do Mestrado em Saúde Coletiva.

Ana Lúcia Bertarello Zeni, Universidade Regional de Blumenau (FURB). Blumenau, SC

Bióloga e Doutora de Neurociências. Professora do Departamento de CIências Naturais e do Mestrado em saúde Coletiva da Universidade Regional de Blumenau.

Adriana Lobo Muller, Universidade Regional de Blumenau (FURB). Blumenau, SC

Psicóloga e Mestre em Saúde Coletiva. Professora do Departamento de Psicologia.

Claúdia Regina Lima Duarte da Silva, Universidade Regional de Blumenau (FURB). Blumenau, SC

Enfermeira e Doutora em Enfermagem. Professora do Departamento de Enfermagem e do Metsrado em Saúde Coletiva.

References

Fialho FA, Dias IMAV, Nascimento L, Motta PN, Pereira SG. Crianças e adolescentes com diabetes mellitus: cuidados/ implicações para a enfermagem. Rev Baiana Enferm. 2011; 2(2):145-54. http://dx.doi.org/10.18471/rbe.v25i2.4820

Santos RAB, Pinto SL, Almeida VCF, Lisboa KWSC, Marques SF. Diabetes mellitus tipo 1: implicações na qualidade de vida dos adolescentes. Revista e-ciência. 2013;1(1):1-17.

Damião EBC, Dias VC, Fabri LRO. O adolescente e o diabetes: uma experiência de vida. Acta Paul Enferm. 2010;23(1):41-7. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002010000100007

Schneider KLK, Martini JG. Cotidiano do adolescente com doença crônica. Texto Contexto Enferm. 2011;20(n. spe): 194-204. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072011000500025

Fonseca ALB, Tavares VS, Aquino AC, Mariano MSS, Silva EG. Reflexões sobre as repercussões da diabetes no comportamento adolescente. Psicol Foco. 2009;2(1):58-65.

Novato TS, Grossi SAA, Kimura M. Qualidade de vida e autoestima de adolescentes com diabetes mellitus. Acta Paul Enferm. 2008;21(4):562-67. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002008000400005

Cavinatto SM. Doença crônica, autocuidado e autonomia: estudo de um processo educativo junto a pacientes com diabetes melito tipo 2 [dissertação]. Campinas: Universidade Estadual de Campinas; 2003. https://doi.org/10.20396/ccfenf120181496

Merhy EE, Baduy RS, Seixas CT, Almeida DES, Slomp Júnior H, organizadores. Avaliação compartilhada do cuidado em saúde: surpreendendo o instituído nas redes. Rio de Janeiro: Hexis; 2016.

Flick U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed; 2009. 10. Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011.

Moretto CC. Experiências com um grupo de adolescentes: um estudo psicanalítico [tese]. Campinas: Pontifícia Universidade Católica de Campinas; 2013. https://doi.org/10.17143/ciaed/xxiilciaed.2017.00248

Minanni CA, Ferreria AB, Sant’Anna MJC, Coates V. Abordagem integral do adolescente com diabetes. Adolescência & Saúde. 2010;7(1):45-52.

Polak M, Touraine P, editors. Transition of care: from childhood to adulthood in endocrinology, gynecology, and diabetes. London: Karger; 2018.

Canguilhem G. O normal e o patológico. Rio de Janeiro: Forense Universitária; 2002.

Ayres JRCM. O cuidado, os modos de ser (do) humano e as práticas de saúde. Saúde Soc. 2004;13(3):16-29. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902004000300003

Maia FFR, Araujo LR. Uso da caneta injetora de insulina no tratamento do diabetes mellitus tipo 1. J Pediatr. 2002;78(3): 189-92. http://dx.doi.org/10.1590/S0021-75572002000300004

Campos RA. Insulinoterapia. Nascer e Crescer. 2011;20(3):

-4.

Santos JR, Enumo SRF. Adolescentes com diabetes mellitus tipo 1: seu cotidiano e enfrentamento da doença. Psicol Reflex Crít. 2003;16(2):411-25. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722003000200021

Williams K, McGillicuddy-De Lisi A. Coping strategies in adolescents. J Appl Dev Psychol. 2000;20(4):537-49. http://dx.doi.org/10.1016/S0193-3973(99)00025-8

Published

2019-12-06

Issue

Section

Original Articles