The Chicago's legacy and the media reception, uses and consumption studies

Authors

  • Adriana Braga Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Édison Gastaldo Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.39.5845

Keywords:

Chicago School, symbolic interactionism, media consumption and reception

Abstract

This paper articulates some concepts of the theoretical framework of the so-called “Chicago School of Sociology” to the field of media consumption and reception studies. Usually taken as a school of sociological thought, Chicago theory has been recently used in communications research due to its pertinence on the study of face-to-face interactions and in mediabased interactions. Through a review of some classical works of this perspective, namely those of William I. Thomas, George Herbert Mead and Herbert Blumer, this paper points out some theoretical and methodological insights relevant to the study of contemporary communicational phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Braga, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Édison Gastaldo, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Professor do Programa de Pós-Graduação em em Ciências Sociais da Universidade do Vale do Rio dos Sinos

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

ANDACHT, Fernando. A representação do self na obra de Goffman: sociosemiótica da identidade. In: GASTALDO, É. (Org.) Erving Goffman, desbravador do cotidiano. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2004.

BLUMER, Herbert. Suggestions for the study of massmedia effects. In:______ Symbolic Interactionism: perspective and method. New Jersey: Prentice Hall, 1969.

BRAGA, Adriana. Personas Materno-Eletrônicas: feminilidade e interação no blog Mothern. Porto Alegre: Editora Sulina, 2008.

FRANÇA, Vera. Contribuições de G. H. MEAD para pensar a comunicação. In: XVI Compós, 2007, Curitiba. Anais do XVI Encontro anual da Compós. Curitiba: UTP, 2007.

GARFINKEL, Harold. Studies in Ethnomethodology. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1967.

GASTALDO, Édison. O Complô da Torcida. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 11, n. 24, jul./dez. 2005.

GOFFMAN, Erving. A Representação do Eu na Vida Cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1998.

______. Frame Analysis. Boston: Northeastern University Press, 1986.

LANG, Kurt; LANG, Gladys E. A perspectiva singular da televisão e seus efeitos: um estudo piloto. In: RILEY, M.; NELSON, E. (Orgs.) A observação sociológica: uma estratégia para um novo conhecimento social. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

MEAD, George Herbert. Mind, Self and Society: from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: The University of Chicago Press, 1974.

PEIRCE, Charles S. Como tornar claras as nossas idéias. In:______. Semiótica e Filosofia. São Paulo: Cultrix, 1975.

PRADO, Rosane. Televisão, poderosa, mas não tanto: cidade pequena, mulher e telenovela. In: ECKERT, Cornélia e MONTE-MÓR, Patrícia (Orgs.) Imagem em Foco: novas perspectivas em antropologia. Porto Alegre: Editora UFRGS, 1998.

THOMAS, William I. The Definition of the Situation. In:______. The Unadjusted Girl. New York: Little, Brown & Co, 1923.

WINKIN, Yves. A Nova Comunicação: da teoria ao trabalho de campo. Campinas: Papirus, 1998.

WHITE, William F. Sociedade de Esquina. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

Published

2009-09-22

How to Cite

Braga, A., & Gastaldo, Édison. (2009). The Chicago’s legacy and the media reception, uses and consumption studies. Revista FAMECOS, 16(39), 78–84. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.39.5845

Issue

Section

Thinking Communication