The ‘casa do sol’ and the imaginarium of time: creative occupation of Hilda Hilst’s legacy
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2017.2.26435Keywords:
Hilda Hilst, Intangible heritage, Creative economy, Occupation, Postmodernity.Abstract
The present article results from an ongoing research on the Creative Residence program, developed at Casa do Sol, where writer Hilda Hilst (1930-2004) lived. The program generates resources for the maintenance of space, and enables interaction with the collection, sharing of ideas and the continuity of creation, in dialogue with his memory. The approach takes as a starting point interviews with creators and residents to understand the cultural dimension of the initiative, its relevance and originality. Also includes reflections about the symbology of the house, in the line of Bachelard. Assuming that this form of occupation of the patrimony is inserted in an imaginary post-modern, the theoretical framework includes Maffesoli and Bourriaud to reflect on new ways of culture relationship.
Downloads
References
ANDERMANN, Jens. A optica do Estado: visualidade e poder na Argentina e no Brasil. Rio de Janeiro: UERJ, 2014.
AUGÉ, Marc. Le sens des autres. Actualité de l’anthropologie. Paris: Fayard, 1994.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2000. BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
CERTEAU, Michel de. Les revenants de la ville. Traverses, 40, abril de 1987.
CHIODETT O, Eder. O lugar do escritor. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
DUARTE, Alice. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio (PPG-PMUS). Rio de Janeiro: Unirio. v. 6, n. 1, p. 99-113. 2013. Disponível em: <http://revistamuseologiaepatrimonio.mast.br/index.php/ppgpmus/article/viewFile/248/239>. Acesso em: 01nov. 2017.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
GAST AL, Susana. O tempo na tessitura pós-moderna: entre o museu acontecimento e o souvenir-memória. Congresso Intercom - NP 19, Anais, Porto Alegre, 2004. Disponível em: <http://cienciaparaeducacao.org/eng/publicacao/gastal-susana-o-tempo-na-tessiturapos-moderna-entre-o-museu-acontecimento-e-o-souvenir-memoria-in-intercom-2004-2004-porto-alegre-anais-intercom-2004/>. Acesso em: 01 nov. 2017.
GUIMARÃES, Juarez. Depoimento ao Instituto Hilda Hilst. Campinas: IHH, 2012. Disponível em: <http://www.hildahilst.com.br/blog>. Acesso em: 27 out. 2017.
HILST , Hilda. Júbilo, memória, noviciado da paixão. São Paulo: Globo, 2001.
JULL ES, Dinaura. Depoimento ao Instituto Hilda Hilst. Campinas: IHH, 2015. Disponível em: <http://www.hildahilst.com.br/blog>. Acesso em: 27 out. 2017.
MAFFESOLI, Michel No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 1996.
______. O instante eterno: o retorno do trágico nas sociedades pós-modernas. São Paulo: Zouk, 2003.
MORRIS, Adam. Depoimento ao Instituto Hilda Hilst. Campinas: IHH, 2015. Disponível em: <http://www.hildahilst.com.br/blog>. Acesso em: 01 nov. 2017.
OCUPAÇÃO ITAÚ CULT URAL, 2015. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=OAPr0I241PA>. Acesso em: 25 out. 2017.
ROSENFELD , Anatol. Hilda Hilst, poeta, narradora, dramaturga. São Paulo: 1970. Disponível em: <http://www.angelfire.com/ri/casadosol/criticaar.html>. Acesso em: 01 nov. 2017.
VEIGA, Edison. Ouvidor 63, há 3 anos nas mãos de artistas. O Estado de S. Paulo, 29 de abril de 2017. Disponível em: <http://sao-paulo.estadao.com.br/noticias/geral,ouvidor-63-ha-3-anos-nas-maos-de-artistas,70001756912>. Acesso em: 26 out. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.