Paraphrasing: Why and What for?
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23314Keywords:
Reading, Paraphrasing, Writing, TeachingAbstract
This article focuses on paraphrasing as a linguistic-cognitive process, based on neuroscientific studies (DEHAENE, 2012; IZQUIERDO, 2011; van DIJK, 2010). The aim is, through a retrospective of studies carried out by Fuchs (1982, 1985) and other authors, situate the approach highlighting the importance of repetition and paraphrasing for the knowledge construction. Lastly, it is suggested that paraphrase may be considered for both to test reading comprehension as to stimulate written production, among academic students as well as students of other levels of education.
Downloads
References
ARIMATÉIA, T. S.; CAMPOS, S. F. A paráfrase como ponto de estagnação na escrita acadêmica. 2011. (Apresentação de Trabalho/Comunicação). Disponível em: . Acesso em: 20 maio 2014.
BAKTHIN, M. Estética da Criação Verbal. Trad. Maria Ermantina G. Pereira. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
DASCAL, M. Interpretação e compreensão. Tradução de Marcia Heloisa Lima da Rocha. São Leopoldo: Unisinos, 2006.
DEHAENE, S. Os neurônios da leitura – como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Trad. de Leonor Scliar Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.
DUARTE, P.M. Elementos para o estudo da paráfrase. Revista Letras, Curitiba, n. 59, p. 241-259, jan./jun. 2003.
FUCHS, C. A paráfrase linguística: equivalência, sinonímia ou reformulação? Ed. Unicamp, n. 8, p. 129-134, 1985.
FUCHS, C. La paraphrase. Paris: Presses Universitaires de France, 1982.
GAZZANIGA, M.; IVRY, R. B.; MANGUN, G.R. Cognitive Neuroscience – The Biology of the Mind. 2. ed. New York, London: W. W. Norton & Company, 2002.
ILARI, R.; GERALDI, J. W. Semântica. São Paulo: Ática, 1990.
IZQUIERDO, I. Memória. Porto Alegre: Artes Médicas, 2011.
KINTSCH, W.; VAN DIJK, T. A. Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review, v. 85, n. 5, p. 363-394, 1978.
LAKOFF, G. Women, fire, and dangerous things – what categories reveal about the mind. Chicago: The University of Chicago Press, 1987.
LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. Tradução de Mara Sophia Zanotto. São Paulo: Mercado de Letras, 2002.
MARCUSCHI, L. A. Cognição, linguagem e práticas interacionais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
MARCUSCHI, L. A. Exercícios de compreensão ou copiação nos manuais de ensino de língua? Em Aberto, Brasília, ano 16, n. 69, jan.-mar. 1996.
PINTO, M. da G. A Prática da Escrita-Composição: um investimento para a vida. Textura, Canoas, ULBRA, v. 16, n. 31. 2014.
PERINI, M.A. Gramática descritiva do português. São Paulo: Ática, 1995.
SAEED, John I. Semantics. Oxford: Blackwell, 1997.
SINHA, Ch. Biology, Culture and the Emergence and Elaboration of Symbolization. In: Saleemi, Anjum P.; Bohn , Ocke-Schwen; Gjedde, Albert (Eds.). In search of a language for the mind-brain: Can the multiple perspectives be unified? Denmark: Aarhus University Press, 2005.
STERNBERG, R. J. Psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artmed, 2000.
TOMASELLO, M. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. Tradução de Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
VAN DIJK, T. A. Discurso e produção de conhecimento. Trad. de Orison Bandeira Júnior. In: BRAIT, B.; SOUZA E. SILVA, M. C. (Orgs.). Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012.
VAN DIJK, T. A. Cognição: discurso e interação. São Paulo: Contexto, 2010.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
VAN DIJK, T. A. A formação social da mente – o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de José C. Neto, Luís S. M. Barreto e Solange C. Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.