Paraphrasing: Why and What for?

Authors

  • Onici Claro Flôres Universidade de Santa Cruz do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23314

Keywords:

Reading, Paraphrasing, Writing, Teaching

Abstract

This article focuses on paraphrasing as a linguistic-cognitive process, based on neuroscientific studies (DEHAENE, 2012; IZQUIERDO, 2011; van DIJK, 2010). The aim is, through a retrospective of studies carried out by Fuchs (1982, 1985) and other authors, situate the approach highlighting the importance of repetition and  paraphrasing for the knowledge construction. Lastly, it is suggested that paraphrase may be considered for both to test reading comprehension as to stimulate written production, among academic students as well as students of other levels of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIMATÉIA, T. S.; CAMPOS, S. F. A paráfrase como ponto de estagnação na escrita acadêmica. 2011. (Apresentação de Trabalho/Comunicação). Disponível em: . Acesso em: 20 maio 2014.

BAKTHIN, M. Estética da Criação Verbal. Trad. Maria Ermantina G. Pereira. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

DASCAL, M. Interpretação e compreensão. Tradução de Marcia Heloisa Lima da Rocha. São Leopoldo: Unisinos, 2006.

DEHAENE, S. Os neurônios da leitura – como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Trad. de Leonor Scliar Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.

DUARTE, P.M. Elementos para o estudo da paráfrase. Revista Letras, Curitiba, n. 59, p. 241-259, jan./jun. 2003.

FUCHS, C. A paráfrase linguística: equivalência, sinonímia ou reformulação? Ed. Unicamp, n. 8, p. 129-134, 1985.

FUCHS, C. La paraphrase. Paris: Presses Universitaires de France, 1982.

GAZZANIGA, M.; IVRY, R. B.; MANGUN, G.R. Cognitive Neuroscience – The Biology of the Mind. 2. ed. New York, London: W. W. Norton & Company, 2002.

ILARI, R.; GERALDI, J. W. Semântica. São Paulo: Ática, 1990.

IZQUIERDO, I. Memória. Porto Alegre: Artes Médicas, 2011.

KINTSCH, W.; VAN DIJK, T. A. Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review, v. 85, n. 5, p. 363-394, 1978.

LAKOFF, G. Women, fire, and dangerous things – what categories reveal about the mind. Chicago: The University of Chicago Press, 1987.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. Tradução de Mara Sophia Zanotto. São Paulo: Mercado de Letras, 2002.

MARCUSCHI, L. A. Cognição, linguagem e práticas interacionais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

MARCUSCHI, L. A. Exercícios de compreensão ou copiação nos manuais de ensino de língua? Em Aberto, Brasília, ano 16, n. 69, jan.-mar. 1996.

PINTO, M. da G. A Prática da Escrita-Composição: um investimento para a vida. Textura, Canoas, ULBRA, v. 16, n. 31. 2014.

PERINI, M.A. Gramática descritiva do português. São Paulo: Ática, 1995.

SAEED, John I. Semantics. Oxford: Blackwell, 1997.

SINHA, Ch. Biology, Culture and the Emergence and Elaboration of Symbolization. In: Saleemi, Anjum P.; Bohn , Ocke-Schwen; Gjedde, Albert (Eds.). In search of a language for the mind-brain: Can the multiple perspectives be unified? Denmark: Aarhus University Press, 2005.

STERNBERG, R. J. Psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TOMASELLO, M. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. Tradução de Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

VAN DIJK, T. A. Discurso e produção de conhecimento. Trad. de Orison Bandeira Júnior. In: BRAIT, B.; SOUZA E. SILVA, M. C. (Orgs.). Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012.

VAN DIJK, T. A. Cognição: discurso e interação. São Paulo: Contexto, 2010.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

VAN DIJK, T. A. A formação social da mente – o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de José C. Neto, Luís S. M. Barreto e Solange C. Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

Published

2016-12-31

How to Cite

Flôres, O. C. (2016). Paraphrasing: Why and What for?. Letrônica, 9(2), 253–263. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23314