The use of artificial intelligence for people with disabilities considering aspects of intellectual property
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2024.1.44691Keywords:
Intellectual Property, intellectual disability, Education 4.0Abstract
This article discusses the use of AI within the scope of intellectual property and Education 4.0 applied to individuals with intellectual disabilities. It aims to analyze the positive and negative perspectives of the use of this technology due to the significant increase in its use in recent years. Thus, the impact of AI-induced changes in Education 4.0 may be substantial. Still, they are not yet easily discernible, requiring an in-depth analysis to fully understand the impact of these changes in education driven by artificial intelligence. This research is based on the theoretical areas of Educational Technology and Machine Learning. The explorations were identified based on bibliometric parameters and research into already published materials (books, articles, theses, and dissertations) in the SciELO and Google Scholar databases to understand the development path of AI in the two spheres above. In analyzing the results, a classification of intelligent tutors is presented, namely, personalized adaptation, immediate feedback, continuous monitoring, interactivity and engagement, data analysis and statistics, adaptive learning, 24/7 access, multidisciplinary support, artificial and machine intelligence learning and integration with educational platforms, which permeate educational machine learning. In conclusion, this work aims to demonstrate that success in inclusion lies in recognizing students’ differences and considering them as a positive asset to promote the learning of all people with disabilities. Differences between students need to be identified to provide study opportunities. Therefore, AI in education is positioned as a resource that promotes autonomous learning without – or with little – geographic restrictions.
Downloads
References
Anunciação, L. M. R. L., Costa, M. P. R. da, & Denari, F. E. (2015). Educação Infantil e Práticas Pedagógicas para o Aluno com Síndrome de Down: o Enfoque no Desenvolvimento Motor. Revista Brasileira De Educação Especial, 21(2), 229-244. https://doi.org/10.1590/S1413-65382115000200005.
Barbosa, D. B. (2003). Uma Introdução à Propriedade Intelectual (2ª ed.). Rio de Janeiro: Lúmen Júris.
Carbon Technology. (2022). Sobre Nós. https://www.carbon-technology.com/
Carvalho, R. E. (2007). Educação Inclusiva: com os pingos nos “is”(5ª ed.). Porto Alegre: Mediação.
Carvalho, N. C. Z. (2018). Educação 4.0: princípios e práticas de inovação em gestão e docência. São Paulo: Laborciência.
Cunha, E. (2015). Autismo e inclusão: psicopedagogia práticas educativas na escola e na família (6ª ed.). Rio de Janeiro: Wak.
Di Blasi, G. A. (2005). Propriedade Industrial: os sistemas de marcas, patentes e desenhos industriais analisados a partir da lei nº 9.279, de 14 de maio de 1996. Rio de Janeiro: Forense.
Fávero, M. H., Chiesa, A. D. A. P., & Lopes, M. J. D. F. C. (2020). Vozes de estudantes e dificuldades em matemática escolar: inclusão e prática psicopedagógica prática psicopedagógica. Psicologia da Educação, (51), 63-71.
Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos (4ª ed.). São Paulo: Editora Unesp.
Fuhr, R. C. (2018). Educação 4.0 e seus impactos no Século XXI. Anais do V CONEDU ‒ Congresso Nacional de Educação, Brasil, 1-6. https://bit.ly/30GzzGC
Gomes, D. dos S. (2010). Inteligência Artificial: Conceitos e Aplicações. Revista Olhar Científico 01(2), 1-13.
Greenfield, P. M. (1988). O desenvolvimento do raciocínio na era da eletrônica e os efeitos da TV, computadores e videogames. São Paulo: Summus.
Haddud, A., & McAllen, D. (2018). Digital workplace management: exploring aspects related to culture, innovation, and leadership. 2018 Portland International Conference on Management of Engineering and Technology (PICMET), USA, 1-6. https://doi: 10.23919/PICMET.2018.8481807
Isotani, S., Pardo, T. A. S., Cozman, F. G., Osório, F. S., & Pinhanez, C. (2023). ChatGPT pode ser aliado no processo de ensino-aprendizagem [Depoimento a Elton Alisson]. Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação, Universidade de São Paulo. https://agencia.fapesp.br/chatgpt-pode-ser-aliado-no-processo-de-ensino-aprendizagem-avalia-especialista/40862/
Ke, X., Liu, J. (2015). Deficiência Intelectual. In Rey J.M. (Ed.), IACAPAP E-Textbook of Child and Adolescent Mental Health, International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions. In Dias Silva, F, Ed. em português.
Lima, P. A. (2006). Educação Inclusiva e Igualdade Social. São Paulo: Avercamp.
Mantoan, M. T. E. (2003). Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna.
McCarthy, J. (1960). Recursive Functions of Symbolic Expressions and Their Computation by Machine, Part I. Communications of the ACM, 3(4), 184-195.
McCulloch, W., & Pitts, W. (1943). A Logical Calculus of Ideas Immanent in Nervous Activity. Bulletin of Mathematical Biophysics, 5(4), 115-133.
Ministério da Educação do Brasil. (2022). Eixo da Informação e Comunicação. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos e Tecnológicos. http://cnct.mec.gov.br/#eixo-tecnologico
Minsky, M., & Papert, S. (1969). Perceptrons: An Introduction to Computational Geometry. Cambridge: MIT Press.
Moran, J. M. & Massetto, M. T., Behrens M. A. (2012). Novas tecnologias e mediações pedagógicas. Campinas: Papirus.
Pimentel, L. O. (2005). Propriedade Intelectual e Universidade: Aspectos Legais (1ª ed.). Florianópolis: Ed. Boiteux - Konrad Adenauer Stiftung.
Rochester, N., McCulloch, W., & Pitts, W. (1943). A Logical Calculus of Ideas Immanent in Nervous Activity. Bulletin of Mathematical Biophysics, 5(4), 115-133.
Rosa, J. L. G. (2011). Fundamentos da Inteligência Artificial. Rio de Janeiro: LTC.
Rother, E. T. (2007). Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista De Enfermagem, 20(2), v–vi. https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001
Russell, B., & Whitehead, A. N. (1913). Principia Mathematica (Vols. 1-3). Cambridge: Cambridge University Press.
Russell, S. J., & Norvig, P. (2010). Artificial intelligence: A modern approach. London: Pearson.
Santos, J. P. S., França, J. V. S., Santos, L. F., & de Brito, P. H. R. (2020). Evolução da Inteligência Artificial. Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre, Brasil, 2 (11).
Sassaki, R. K. (2021). Trabalhador com deficiência como empreendedor tradicional ou apoiado. Revista Liceu On-Line, 11(2), 179-213.
Shannon, C. E., & Weaver, W. (1948). A Mathematical Theory of Communication. The Bell System Technical Journal, 27(3), 379-423. https://doi.org/10.1002/j.1538-7305.1948.tb01338.x
Turing, A. M. (2012). Computing machinery and intelligence (1950). The Essential Turing: The Ideas That Gave Birth to the Computer Age, 236, 433-464. https://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433
Valentini, C. B., Gomes, R. B., & Bisol, C. A. (2016). Inclusão de estudantes com deficiência intelectual: uma revisão sistemática da literatura. Revista Teias, 17(46), 125–142. https://doi.org/10.12957/teias.2016.25502
Vieira, R. S. (2011). O papel das tecnologias da informação e comunicação na educação: um estudo sobre a percepção do professor/aluno. Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), 10, 66-72. https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.