The mathematics in the evaluations of the normalists of the Normal School Caetano de Campos (decade of 1940)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.33880

Keywords:

History of Mathematics Education. Training Teachers. New School. John Dewey.

Abstract

The article analyzes the mathematics present in a teaching plan as the evaluation of the classes of the Curso Normal of the School of Caetano de Campos, in the city of São Paulo, during a decade of 1940. In the last year of teacher training and presented Cálculo and Geometria as the subjects of a course that teach the main course of São Paulo.Such assessments are referred to as a “plano globalizado,” which involve different subjects from one theme. Theschool in question is considered a model of the Capital of São Paulo, where the Instituto de Educação de São Paulo was installed in the 1930s. The period was marked by the New School movement, having as one of its presuppositions the method of Dewey.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Célia Leme da Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO Campus Diadema

Departamento de Física

References

ALMEIDA, Denis Herbert de. A matemática na formação do professor primário nos institutos de educação de

São Paulo e Rio de Janeiro (1932-1938). 2013. Dissertação (Mestrado em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2013.

https://doi.org/10.11606/t.7.2009.tde-11012010- 121841

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

CHERVEL, André. A História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

ESCOLA NORMAL CAETANO DE CAMPOS. O eco. [S. l.]: Arquivo Histórico Caetano de Campos, 1945. Plano de Aula. ESCOLA NORMAL CAETANO DE CAMPOS. Uma festa de encerramento de ano. [S. l.]: Arquivo Histórico Caetano de Campos, 1943. Plano de Aula.

FÁVERO, Maria de Lourdes Albuquerque; BRITTO, J. M. Dicionário de educadores no Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 1999.

HOFSTETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues (org.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2017.

https://doi. org/10.14393/che-v17n1-2018-17

INSTITUTO DE EDUCAÇÃO CAETANO DE CAMPOS. A Bicicleta. [S. l.]: Arquivo Histórico Caetano de Campos, 1947. Plano de Aula.

MONARCHA, Carlos. Brasil arcaico, escola nova: ciência, técnica & utopia nos anos 1920-1930. São Paulo: UNESP, 2009.

https://doi.org/10.1590/s0102-46982012 000300013

PARRÉ, Adauto Douglas. Escola nova, escola normal Caetano de Campos e o ensino de matemática na década de 1940. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências: Educação e Saúde) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2013.

https://doi.org/10.11606/d.8.2007.tde-03032008- 140341

PINHEIRO, Nara Vilma Lima. A aritmética sob medida: a matemática em tempos da pedagogia científica. 2017. Tese (Doutorado em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência, Escola

de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2017.

https://doi.org/ 10.11606/t.42.2019.tde-12042018-141555

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil. São Paulo: Cortez, 2010.

SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SILVA, Martha Raíssa Iane Santana da. A Matemática para a formação do professor do curso primário: aritmética como um saber profissional (1920-1960). 2017. Tese (Doutorado em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência) – Programa de Pós-Graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência, Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2017.

https://doi.org/10.7476/ 9788582937273.0006

SOUZA, Rosa Fátima de. Alicerces da pátria: História da escola primária no Estado de São Paulo (1890-1976). Campinas: Mercado de Letras, 2009.

VALDEMARIN, Vera Teresa. História dos métodos e materiais de ensino: a escola nova e seus modelos de uso. 36. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

Published

2019-11-06

How to Cite

da Silva, M. C. L., & Parré, A. D. (2019). The mathematics in the evaluations of the normalists of the Normal School Caetano de Campos (decade of 1940). Educação, 42(2), 235–244. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.33880

Issue

Section

Dossier: “Saberes Matemáticos nas Escolas Normais: Brasil, França e Portugal