Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.33793

Keywords:

History of Education. School collections. Elementary school. Teacher training. Combinatorial thinking.

Abstract

The article presents an investigation about an innovative experience of mathematics teaching registered in a notebook of a student who attended the second year of the primary school of the Institute of Education General Flores da Cunha in the town of Porto Alegre in the year 1968. It is an approach of multiplication inspired by the cartesian product of sets concept and oriented to what is currently termed combinatorial thinking. The institution, dedicated to the training of primary teachers, offered a Course on Modern Mathematics Didactics in the Primary School since 1966. Through the cross-referencing of several sources, the research identifies connections between the experience recorded in the notebook, studies promoted in the Course and publications of authors engaged in the Modern Mathematics movement. Considerations are also made on the curriculum practiced in that school, on the creative power of the school culture and on the resonances of Modern Mathematics in the current productions on the teaching of Mathematics for the early years of the schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, I. Metodologia da matemática. Rio de Janeiro: Conquista, 1951.

ALVES, N.; OLIVEIRA, I. B. Uma história da contribuição dos estudos do cotidiano escolar ao campo do currículo. In: LOPES, A. C.; MACEDO, E. (Orgs.). Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2002. p. 78-102.

BARBOSA, R. M. Matemática, metodologia e complementos para professores primários. Aritmética teórico-prática. v. 1. São Paulo: LPM, 1966.

BONFADA, E. M. A matemática na formação das professoras normalistas: o Instituto de Educação General Flores da Cunha em tempos de matemática moderna. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

BONJORNO, J. R.; AZENHA, R.; GUSMÃO, T.; RIBEIRO, M. Malabares: alfabetização matemática. São Paulo: FTD, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos /pdf/livro03.pdf. Acesso em: 30 mar. 2019.

BÚRIGO, E. Z. A Matemática Moderna na UFRGS: o protagonismo dos professores da universidade. In: FLORES, C.; ARRUDA, J. P. (org.). A matemática moderna nas escolas do Brasil e Portugal. São Paulo: Annablume, 2010. p. 89-116.

BÚRIGO, E. Z. Exposé moderne des mathématiques élémentaires: quando uma obra precede sua autora. Zetetiké, Campinas, n. 27, p. 1-16, 2019. https://doi.org/10.20396/zet.v27i0.8654365

BÚRIGO, E. Z.; PEIXOTO, F. A. B. Aprender a ensinar: memórias de professoras normalistas. Educação Matemática em Revista-RS, Porto Alegre, v. 2, n. 19, p. 21-33, 2018.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

COLMEZ, F.; HOSSON, C.; PICHAUD, J; ROBERT, A. (org.). Hommage à André Revuz. Paris: Laboratoire de Didactique André Revuz, 2010. Disponível em: https://docs.wixstatic.com/ugd/d9da21_7e379b811a40425e89fdb71c041534dd.pdf. Acesso em: 31 mar. 2019.

DALCIN, A.; BONFADA, E. M.; RHEINHEIMER, J. M. Odila Barros Xavier e o ensino de matemática: percursos de uma professora formadora. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 2, n. 19, p. 9-20, 2018.

D’AMBROSIO, B. S. The dynamics and consequences of the modern mathematics reform movement for brazilian mathematics education. 1987. Tese (Doctor of Philosophy) – School of Education, Indiana University, Bloomington, 1987.

D’AMBROSIO, B. S. Dinâmica e as consequências do movimento da matemática moderna na educação matemática do Brasil. Campinas: Mercado de Letras, 2017.

DIENES, Z. P. A matemática moderna no ensino primário. Rio de Janeiro/São Paulo: Horizonte/Fundo de Cultura, 1967.

FÉLIX, L. Mathématiques modernes ∩ enseignement élémentaire. Paris: Albert Blanchard, 1960.

FISCHER, M. C. B. A experiência das classes piloto organizadas pelo GEEMPA, ao tempo da Matemática Moderna. Revista Diálogo Educacional, PUC-PR, Curitiba, v. 6, n. 18, p. 101-112, maio/ago. 2006. https://doi.org/10.7213/rde.v6i18.3319

GEEM. Grupo de Estudos em Ensino de Matemática. Matemática moderna para o ensino secundário. São Paulo: IBECC, 1962.

GROSS, Cristiane. Diário de aulas. Porto Alegre: 1968. Caderno escolar utilizado no segundo ano do curso primário. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/186985. Acesso em: 30 mar. 2019.

GROSS, Cristiane. Entrevista concedida a Nicolas Giovani da Rosa, em 3 de setembro de 2018. Não publicada.

GROSSI, E. P. Uma arqueologia dos saberes do GEEMPA. Revista GEEMPA (35 anos), Porto Alegre, n. 10, p. 11-39, set. 2005.

KLINE, M. O fracasso da matemática moderna. Tradução: Leonidas Gontijo de Carvalho. São Paulo: Ibrasa, 1976.

LEME DA SILVA, M. C.; VALENTE, W. R. Na oficina do historiador da educação matemática: cadernos de alunos como fontes de pesquisa. Belém: SBHMat, 2009. Coleção História da Matemática para Professores. v. 19. Disponível em: http://www2.unifesp.br/centros/ghemat/images/stuffs/OFICINA_Parte_1.pdf. Acesso em: 31 mar. 2019.

LEME DA SILVA, M. C.; VALENTE, W. R. Uma breve história do ensinar e aprender matemática nos anos iniciais: uma contribuição para a formação professores. Educação matemática e pesquisa, São Paulo, v. 15, n. especial, p. 857-871, 2013.

LIBERMAN, M. P.; FRANCHI, A.; BECHARA, L. Curso moderno de Matemática para a escola elementar. v. 2. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1967.

MOTA, Telmo Pires. Entrevista concedida a Elisabete Búrigo. Porto Alegre: janeiro de 2008. Não publicada.

NEDEM. Núcleo de Estudo e Difusão do Ensino da Matemática. Ensino Moderno da Matemática. v. 1. São Paulo: Editora do Brasil, 1967.

NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khoury. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP, Projeto História, São Paulo, n.10, p. 7-28, dez.1993.

NUNES, C. Memória e história da educação: entre práticas e representações. In: LEAL, M. C.; PIMENTEL, M. A. L. (org.). História e memória da Escola Nova. São Paulo: Loyola, 2003. p. 9-25.

NUNES, C.; CARVALHO, M. M. C. Historiografia da educação e fontes. In: GONDRA, J. G. (org.). Pesquisa em história da educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP & A, 2005. p. 17-62.

OLIVEIRA, M. A. A aritmética escolar e o método intuitivo: um novo saber para o curso primário (1870-1920). 2017. Tese de Doutorado (Programa de Pós-Graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência) – Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2017.

OLIVEIRA, M. C. A.; LEME DA SILVA, M. C.; VALENTE, W. R. (org.). O Movimento da Matemática Moderna: história de uma revolução curricular. Juiz de Fora: Editora da UFJF, 2011.

PAPY, G.; PAPY, F. Mathématique moderne. v. 1. Bruxelles: Didier, 1965.

PICARD, N. Des ensembles à la découverte du nombre. Paris: OCDL, 1970.

REVUZ, A. Mathématique moderne, mathématique vivante. Paris: OCDL, 1963.

RIO GRANDE DO SUL. Decreto nº 6004, de 26 de Janeiro de 1955. In: RIO GRANDE DO SUL. Coletânea legislativa, decretos estaduais de 1955. Porto Alegre: 1955. p. 91-103.

SANCHEZ, L. B. Prefácio. In: LEME DA SILVA, M. C.; VALENTE, W. R. Na oficina do historiador da educação matemática: cadernos de alunos como fontes de pesquisa. Belém: SBHMat, 2009.

SANGIORGI, O. Matemática: curso moderno para cursos ginasiais. v. 1. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1964.

SANGIORGI, O. Matemática: curso moderno. Volume 1 para os ginásios. Guia para uso dos professores. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1968.

THOFEHRN, C. C.; CUNHA, N. Estrada iluminada. A festa do vaga-lume. v. 2. São Paulo: Editora Brasil, 1968.

TRAJANO, A. Arithmetica elementar illustrada. Rio de Janeiro: Martins de Araujo, [190-?].

VALENTE, W. R. O que é número? Produção, circulação e apropriação da Matemática Moderna para crianças. Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 44, p. 1417-1442, 2012. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2012000400014

VANPAEMEL, G. Belgian contributions to the New Math movement in Europe. The role of international organizations and the influence of the periphery. STEP MEETING, 8., 2012, Corfu. Anais [...]. Corfu, 2012. p. 1-11. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Geert_Vanpaemel/publication/. Acesso em: 31 mar. 2019.

VILLELA, L. M. A. “GRUEMA”: uma contribuição para a História da Educação Matemática no Brasil. 2009. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Bandeirante de São Paulo, São Paulo, 2009.

VIÑAO, A. Os cadernos escolares como fonte histórica: aspectos metodológicos e historiográficos. In: MIGNOT, A. C. V. (ed.). Cadernos à vista: escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008. p. 15-33.

Published

2019-11-06

How to Cite

Búrigo, E. Z., da Rosa, N. G., & da Silva, M. B. O. (2019). Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics. Educação, 42(2), 245–256. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.33793

Issue

Section

Dossier: “Saberes Matemáticos nas Escolas Normais: Brasil, França e Portugal