The Course of Specialization in Didactics of Modern Mathematics in Primary School at the Institute of Education of Porto Alegre
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.33780Keywords:
History of Mathematics Education. Primary teachers training. Modern Mathematics Movement. Normal School. Institute of Education General Flores da Cunha.Abstract
The article aims to analyze the Specialization Course in Modern Mathematics Didactics in Primary School, offeredbetween 1966 and 1972, at the Institute of Education General Flores da Cunha, in Porto Alegre. It is a course intended for teachers who worked in primary, pre-primary and mathematics didactics, whose objective was to update in mathematics and its approaches in the teaching and learning process. In the dialogue with the documents of the Laboratory of Mathematics of the institution and interviews with participants of the course, we realized that thiscourse contributed significantly to the dissemination of Modern Mathematics in the Rio Grande do Sul.
Downloads
References
BÚRIGO, Elisabete Zardo. Movimento da matemática moderna no Brasil: estudo da ação e do pensamento de educadores matemáticos nos anos 60. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 1989.
DALCIN, Andréia; BONFADA, Elisete Maria; RHEINHEIMER, Juliana Mercedes. Odila Barros Xavier
e o ensino de matemática: percursos de uma professora formadora. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 2, n. 19, p. 9-20, 2018.
DIENES, Zoltan Paul. As seis etapas do processo de aprendizagem em matemática. São Paulo: Helder, 1972.
GEEMPA. 30 Anos. Porto Alegre, 2000.
GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 143-179.
GROSSI, Esther Pillar. Entrevista não paginada e não publicada [Porto Alegre]. dez. 2018.
GUIMARÃES, Henqrique Manuel. Por uma matemática nova nas escolas secundárias – perspectivas e orientações curriculares da matemática moderna. In: MATOS, J. M.; VALENTE, W. R. (eds.). A Matemática Moderna nas Escolas do Brasil e de Portugal: primeiros estudos. São Paulo: Da Vinci, 2007. p. 22-45.
LABORATÓRIO DE MATEMÁTICA. Bibliografia do Laboratório de Matemática do Instituto de Educação Gen. Flores da Cunha [Acervo] Acervo do Laboratório de Matemática do Instituto de Educação General Flores da Cunha, Porto Alegre, RS.
LABORATÓRIO DE MATEMÁTICA. [Relatório] 1965. Acervo do Laboratório de Matemática do Instituto de Educação General Flores da Cunha, Porto Alegre, RS.
LABORATÓRIO DE MATEMÁTICA. [Relatório] 1967. Acervo do Laboratório de Matemática do Instituto de Educação General Flores da Cunha, Porto Alegre, RS.
LABORATÓRIO DE MATEMÁTICA. [Relatório] 1968. Acervo do Laboratório de Matemática do Instituto de Educação General Flores da Cunha, Porto Alegre, RS.
LABORATÓRIO DE MATEMÁTICA. Planejamento
do Curso de Didática da Matemática Moderna na Escola Primária. [Acervo] Localização: Laboratório de Matemática do Instituto de Educação General Flores da Cunha, Porto Alegre, RS, 1968.
LE GOFF, Jacques. Documento/Monumento. In: LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990. p. 535-549.
LOURO, Guacira Lopes. Prendas e antiprendas: uma história da educação feminina no Rio Grande do Sul. Campinas: [s. n.], 1986.
MATOS, José Manuel; VALENTE, Wagner Rodrigues. A Matemática Moderna nas Escolas do Brasil e de Portugal: primeiros estudos. São Paulo: Da Vinci, 2007.
OLIVEIRA, M. C. de; LEME DA SILVA, M. C.; VALENTE, W. R. O Movimento da Matemática Moderna: História de uma renovação curricular. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2011.
RHEINHEIMER, Juliana Mercedes. Ensinar e aprender Matemática: ressonâncias da Escola Nova em um olhar sobre a formação de professores no Instituto de Educação General Flores da Cunha (1940-1955). Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2018.
SANTOS, Mônica Bertoni dos. Entrevista não paginada e não publicada [Porto Alegre]. dez. 2018.
SILVA, Sara Regina da Silva. A formação de professores no Instituto de Educação General Flores da Cunha: o Curso de Didática da Matemática Moderna na Escola Primária
(1966-1972). [S. l.]: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2019.
SOARES, Flávia. Movimento da Matemática Moderna no Brasil: Avanço ou retrocesso? Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2001.
VALENTE, Wagner Rodrigues. Osvaldo Sangiorgi e o movimento da matemática moderna no Brasil. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 8, n. 25, p. 583-613, 2008. https://doi.org/10.7213/rde.v8i25.3724
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.