The Course of Specialization in Didactics of Modern Mathematics in Primary School at the Institute of Education of Porto Alegre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.33780

Keywords:

History of Mathematics Education. Primary teachers training. Modern Mathematics Movement. Normal School. Institute of Education General Flores da Cunha.

Abstract

The article aims to analyze the Specialization Course in Modern Mathematics Didactics in Primary School, offeredbetween 1966 and 1972, at the Institute of Education General Flores da Cunha, in Porto Alegre. It is a course intended for teachers who worked in primary, pre-primary and mathematics didactics, whose objective was to update in mathematics and its approaches in the teaching and learning process. In the dialogue with the documents of the Laboratory of Mathematics of the institution and interviews with participants of the course, we realized that thiscourse contributed significantly to the dissemination of Modern Mathematics in the Rio Grande do Sul.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara Regina da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Formada em Licenciatura em Matenática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Estudante de Pós-Graduação em Ensino de Matemática

Área de Pesquisa: História em Educação Matemática

Andréia Dalcin, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Faculdade de Educação

References

BÚRIGO, Elisabete Zardo. Movimento da matemática moderna no Brasil: estudo da ação e do pensamento de educadores matemáticos nos anos 60. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 1989.

DALCIN, Andréia; BONFADA, Elisete Maria; RHEINHEIMER, Juliana Mercedes. Odila Barros Xavier

e o ensino de matemática: percursos de uma professora formadora. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 2, n. 19, p. 9-20, 2018.

DIENES, Zoltan Paul. As seis etapas do processo de aprendizagem em matemática. São Paulo: Helder, 1972.

GEEMPA. 30 Anos. Porto Alegre, 2000.

GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 143-179.

GROSSI, Esther Pillar. Entrevista não paginada e não publicada [Porto Alegre]. dez. 2018.

GUIMARÃES, Henqrique Manuel. Por uma matemática nova nas escolas secundárias – perspectivas e orientações curriculares da matemática moderna. In: MATOS, J. M.; VALENTE, W. R. (eds.). A Matemática Moderna nas Escolas do Brasil e de Portugal: primeiros estudos. São Paulo: Da Vinci, 2007. p. 22-45.

LABORATÓRIO DE MATEMÁTICA. Bibliografia do Laboratório de Matemática do Instituto de Educação Gen. Flores da Cunha [Acervo] Acervo do Laboratório de Matemática do Instituto de Educação General Flores da Cunha, Porto Alegre, RS.

LABORATÓRIO DE MATEMÁTICA. [Relatório] 1965. Acervo do Laboratório de Matemática do Instituto de Educação General Flores da Cunha, Porto Alegre, RS.

LABORATÓRIO DE MATEMÁTICA. [Relatório] 1967. Acervo do Laboratório de Matemática do Instituto de Educação General Flores da Cunha, Porto Alegre, RS.

LABORATÓRIO DE MATEMÁTICA. [Relatório] 1968. Acervo do Laboratório de Matemática do Instituto de Educação General Flores da Cunha, Porto Alegre, RS.

LABORATÓRIO DE MATEMÁTICA. Planejamento

do Curso de Didática da Matemática Moderna na Escola Primária. [Acervo] Localização: Laboratório de Matemática do Instituto de Educação General Flores da Cunha, Porto Alegre, RS, 1968.

LE GOFF, Jacques. Documento/Monumento. In: LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990. p. 535-549.

LOURO, Guacira Lopes. Prendas e antiprendas: uma história da educação feminina no Rio Grande do Sul. Campinas: [s. n.], 1986.

MATOS, José Manuel; VALENTE, Wagner Rodrigues. A Matemática Moderna nas Escolas do Brasil e de Portugal: primeiros estudos. São Paulo: Da Vinci, 2007.

OLIVEIRA, M. C. de; LEME DA SILVA, M. C.; VALENTE, W. R. O Movimento da Matemática Moderna: História de uma renovação curricular. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2011.

RHEINHEIMER, Juliana Mercedes. Ensinar e aprender Matemática: ressonâncias da Escola Nova em um olhar sobre a formação de professores no Instituto de Educação General Flores da Cunha (1940-1955). Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2018.

SANTOS, Mônica Bertoni dos. Entrevista não paginada e não publicada [Porto Alegre]. dez. 2018.

SILVA, Sara Regina da Silva. A formação de professores no Instituto de Educação General Flores da Cunha: o Curso de Didática da Matemática Moderna na Escola Primária

(1966-1972). [S. l.]: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2019.

SOARES, Flávia. Movimento da Matemática Moderna no Brasil: Avanço ou retrocesso? Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2001.

VALENTE, Wagner Rodrigues. Osvaldo Sangiorgi e o movimento da matemática moderna no Brasil. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 8, n. 25, p. 583-613, 2008. https://doi.org/10.7213/rde.v8i25.3724

Published

2019-11-06

How to Cite

da Silva, S. R., & Dalcin, A. (2019). The Course of Specialization in Didactics of Modern Mathematics in Primary School at the Institute of Education of Porto Alegre. Educação, 42(2), 225–234. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.33780

Issue

Section

Dossier: “Saberes Matemáticos nas Escolas Normais: Brasil, França e Portugal