Access denied: circuit bending, borderlands narratives and lo-fi sci-fi in White Out, Black in
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.1.24331Keywords:
Cinema, Documentary, Science fictionAbstract
Adirley Queirós’s White Out, Black In (Branco Sai, Preto Fica, 2014) mixes documentary and science fiction film to discuss civil rights and citizenship menaced by the state, Produced with funds originating from a call targeted at documentary filmmaking, the film resorts to all sorts of circuit bending in terms of its narrative, set designs and mise-en-scène, in order to provoke cognitive estrangement out of seemingly familiar and ordinary circumstances and landscapes. White Out, Black In is also a borderlands film, an interesting case of genre chimera whose narrative is set in a frontier area, the one that isolates Brasília, the federal district, from Ceilândia, a working class city. This work aims to analyze Adirley Queirós’s film under the perspective of three contemporary cultural concepts: circuit bending, borderlands science fiction and lo-fi sci-fi.Downloads
References
BERNARDET, Jean-Claude. Cinema e Religião. In: XAVIER, Ismail (org.). O Cinema no Século. Rio de Janeiro: Imago, p. 187-194, 1996.
BERGAMASCHI, Mara. Brasília Estranha. In: CATALDO, Beth; RAMOS, Graça. Brasília aos 50 Anos – Que Cidade é Essa? Brasília: Tema Editorial, p. 23-34, 2010.
CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. São Paulo: PubliFolha, 2000.
CAUSO, Roberto de Sousa. Tupinipunk – Cyberpunk Brasileiro. Papêra Uirandê Especial # 1: Tupinipunk. São Paulo: edição do autor, p. 5-11, 1996.
_____. Ficção Científica, Fantasia e Horror no Brasil – 1875 a 1950. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.
_____. O estado da arte: ficção científica tupinipunk. Papêra Uirandê Especial # 9: Tupinipunk no Século XXI. São Paulo: edição do autor, p. 11-14, 2015.
LIM, Dennis. At the Border Between Politics and Thrills. The New York Times. 15 mar. 2009. Disponível em: http://www.nytimes.com/2009/03/15/movies/15denn. html
Acesso em: 18 mai. 2016.
LISPECTOR, Clarice. Nos Primeiros Começos de Brasília. In: XAVIER, Alberto; KATINSKY, Julio (orgs.). Brasília – Antologia Crítica. São Paulo: Cosac Naify, p. 179-182, 2012.
LODI-RIBEIRO, Gerson. A Ética da Traição. In: MORAIS, José Manuel (org.). O Atlântico tem Duas Margens. Lisboa: Editorial Caminho, p. 81-112, 1993.
MORAVIA, Alberto. Brasília Barroca. In: XAVIER, Alberto; KATINSKY, Julio (orgs.). Brasília – Antologia Crítica. São Paulo: Cosac Naify, p. 90-94, 2012.
PEDROSA, Mário. Reflexões em Torno da Nova Capital. In: XAVIER, Alberto; KATINSKY, Julio (orgs.). Brasília – Antologia Crítica. São Paulo: Cosac Naify, p. 33- 43, 2012.
REIS, Cláudio; MENA, Maurício Campos; IMANISHI, Raquel. Entrevista com Adirley Queirós. Negativo, v. 1, n. 1, p. 16-70, set. 2013.
RIVERA, Lysa. Future Histories and Cyborg Labor: Reading Borderlands Science Fiction after NAFTA. Science Fiction Studies, v. 39, n. 3, Science Fiction and Globalization, p. 415-436, nov. 2012.
SANTOS, Milton. Brasília e o Subdesenvolvimento Brasileiro. In: XAVIER, Alberto; KATINSKY, Julio (orgs.). Brasília – Antologia Crítica. São Paulo: Cosac Naify, p. 125-135, 2012.
SNYDER, David E. Outras Perspectivas sobre Brasília. In: XAVIER, Alberto; KATINSKY, Julio (orgs.). Brasília – Antologia Crítica. São Paulo: Cosac Naify, p. 121-124, 2012.
SUPPIA, Alfredo. Entrevista com Adirley Queirós e Maurílio Martins. Brasília, 12 jun. 2015. Disponível em: https://youtu.be/7t64uDP2rPo Acesso em: 14 fev. 2016.
SUPPIA, Alfredo; GOMES, Paula. Por um cinema infiltrado: entrevista com Adirley Queirós e Maurílio Martins a propósito de Branco Sai, Preto Fica (2014). Doc On- Line, n. 18, Interatividade e documentário, setembro de 2015. Disponível em: http://www.doc.ubi.pt/18/entrevista_2.pdf
Acesso em: 14 fev. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.