Virgílio de Lemos

Eroticism and subversion by the voice of a poet from the Indian Ocean

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1983-4276.2021.2.40401

Keywords:

Virgílio de Lemos, Aesthetic baroque, Diaspora, Poetry, Mozambique

Abstract

This article presents a reading of the poetic work of Virgílio de Lemos, orthonym, considering the representative cycles of the writing of this Mozambican author especially what was produced between 1944 and 1963. For this purpose, the transits and diasporas of this poet and his poetry through the Mozambican islands and the waters of the Indian Ocean are considered. Other transits of Virgílio de Lemos are also analyzed, such as the option for Baroque Aesthetics. These transits reveal a rebellious and transgressive lyric in relation to the prevailing literary model in Mozambique, strengthening an aesthetic attitude that echoes subversion and resistance to colonialist repression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Brandão Leal, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, MG, Brasil.

Doutora e Mestre em Letras – Literaturas de Língua Portuguesa, pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), em Belo Horizonte, MG, Brasil. Professora do 3.º Grau - Nível Adjunto II, da Universidade Federal de Viçosa (UFV), em Viçosa, MG, Brasil.

References

ANGIUS, Fernanda. Entre os oceanos e o amor viaja o poeta. In: LEMOS, Virgílio de. Eroticus moçambicanus: breve antologia da poesia escrita em Moçambique (1944/1963) / Virgílio de Lemos & heterônimos; Carmen Lúcia Tindó Secco (organização e apresentação). Rio de Janeiro: Nova Fronteira; Faculdade de Letras, UFRJ, 1999. p. 131-138.

ATRAQUIM, Luís Carlos. Os barcos elementares. In: PATRAQUIM, Luís Carlos. Vinte e tal novas formulações e uma elegia carnívora. Lisboa: Ed. ALAC, 1991. p. 41-42.

BATAILLE, Georges. O erotismo. Tradução de Antônio Carlos Viana. Porto Alegre: L&PM, 1987.

BOSI, Alfredo. O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Cultrix; Ed. da Universidade de São Paulo, 1977.

COUTO, Mia. O pouco do tudo. In: LEMOS, Virgílio de. Eroticus moçambicanus: breve antologia da poesia escrita em Moçambique (1944/1963)/ Virgílio de Lemos & heterônimos; Carmen Lúcia Tindó Secco (organização e apresentação). Rio de Janeiro: Nova Fronteira; Faculdade de Letras, UFRJ, 1999. p. 15-17.

FONSECA, Maria Nazareth Soares. Afrodicções: matéria de poesia. In: Congresso Internacional de Lusitanistas - AIL, 1999, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro, 1999. Disponível em: http://www.geocities.ws/ail_br/afrodiccoes.html. Acesso em: 8 out. 2016.

GALVÃO, Duarte. Artificialmente. In: LEMOS, Virgílio de. Jogos de prazer. Virgílio de Lemos & heterónimos: Bruno Reis, Duarte Galvão e Lee-Li Yang. Organização do volume e prefácio de Ana Mafalda Leite. Lisboa: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 2009. p. 71.

LEAL, Luciana Brandão. Virgílio de Lemos: o intelectual em trânsito. Anuário Literário, Florianópolis, v. 18, n. 2, p. 21-33, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/download/2175-7917.../25983. Acesso em: 10 jan. 2016.

LEAL, Luciana Brandão. Virgílio de Lemos: poesia em trânsito. 2018. 241 fl. Tese [Doutorado em Letras]. – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte: 2018.

LEITE, Ana Mafalda. Oralidades & escritas. Lisboa: Colibri, 1998.

LEITE, Ana Mafalda. Poesia moçambicana, ecletismo de tendências. Poesia sempre, Rio de Janeiro, ano 13, n. 23, p. 139-142, 2006b.

LEITE, Ana Mafalda Cenografias pós-coloniais. In: MEDEIROS, Paulo de (org.). Post colonial theory and lusophone literatures. Utrecht: Universiteit Utrecht - Portuguese Studies Center, 2007. p. 99-108.

LEMOS, Virgílio de. Moçambique: encontro com escritores. [Entrevista cedida a] Michel Laban. Porto: Fundação Engenheiro António de Almeida, 1998. v. 2.

LEMOS, Virgílio de. Eroticus moçambicanus: breve antologia da poesia escrita em Moçambique (1944/1963)/ Virgílio de Lemos & heterônimos; Carmen Lúcia Tindó Secco (organização e apresentação). Rio de Janeiro: Nova Fronteira; Faculdade de Letras, UFRJ, 1999a.

LEMOS, Virgílio de. Jogos de prazer. Virgílio de Lemos & heterónimos: Bruno Reis, Duarte Galvão e Lee-Li Yang. Organização do volume e prefácio de Ana Mafalda Leite. Lisboa: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 2009.

LEMOS, Virgílio de. LEMOS, Virgílio de & heterônimos: Bruno Reis, Duarte Galvão e Lee-Li Yang. Jogos de Prazer. Organização e prefácio de Ana Mafalda Leite. Lisboa: Imprensa Nacional: Casa da Moeda, 2009a. LEMOS, Virgílio de. Virgílio de Lemos. In: Afeto & Poesia. Ensaios e entrevistas: Angola e Moçambique. [Entrevista cedida a] Carnen Lúcia Tindó. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2014. p. 161-169.

MELO, Rosicler Ferraz de. O erotismo na poesia de Virgílio de Lemos (1944-1963): o eu que recorda. 2003. Dissertação (Mestrado em Literatura Portuguesa) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2003. Disponível em: http://www.letras.ufrj.br/posverna/mestrado/MeloRF.pdf. Acesso em: 18 jan. 2016.

PEREIRA, Maria Luiza Scher. O intelectual em trânsito em um texto híbrido. In: SOUZA, Eneida Maria; MARQUES, Reinaldo (org.). Modernidades Alternativas na América Latina. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

PEREIRA, Maria Luiza Scher. O intelectual em trânsito em um texto híbrido. In: SOUZA, Eneida Maria; MARQUES, Reinaldo (org.). Modernidades Alternativas na América Latina. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009. p. 72.

REIS, Bruno. In: LEMOS, Virgílio de. Jogos de prazer. Virgílio de Lemos & heterónimos: Bruno Reis, Duarte Galvão e Lee-Li Yang. Organização do volume e prefácio de Ana Mafalda Leite. Lisboa: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 2009. p. 605.

SARDUY, Severo. O Barroco e o neobarroco. In: MORENO, César Fernández (org.). América Latina em sua literatura. Tradução de Luiz João Gaio. São Paulo: Perspectiva, 1979. p. 161-178.

SARDUY, Severo. Barroco. Tradução de Maria de Lourdes Júdice e José Manuel Vasconcelos. Lisboa: Vega, 1989.

SECCO, Carmen Lúcia Tindó. A magia das letras africanas: ensaios escolhidos sobre as literaturas de Angola e Moçambique e alguns outros diálogos. Rio de Janeiro: ABE Graph; Barroso Produções Editoriais, 2003.

SECCO, Carmen Lúcia Tindó. Antologia do mar na poesia africana de língua portuguesa. Rio de Janeiro: Faculdade de Letras da UFRJ, 1999.

SECCO, Carmen Lúcia Tindó. Travessia e rotas das literaturas africanas de língua portuguesa (das profecias libertárias às distopias contemporâneas). Légua & meia: Revista de literatura e diversidade cultural, Feira de Santana, n. 1, p. 91-113, 2002.

SECCO, Carmen Lúcia Tindó. Revisitações Poéticas e Pictóricas da Ilha de Moçambique. Revista Abril, Niterói, v. 5, n. 9, p. 205-217, nov. 2012.

SECCO, Carmen Lúcia Tindó. Afeto & Poesia. Ensaios e entrevistas: Angola e Moçambique. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2014.

SECCO, Carmen Lúcia Tindó. As Índicas Águas da (na) Poesia Moçambicana. Diadorim, Rio de Janeiro, 2016. Número especial.

Published

2021-12-16

How to Cite

Leal, L. B. (2021). Virgílio de Lemos: Eroticism and subversion by the voice of a poet from the Indian Ocean. Navegações, 14(2), e40401. https://doi.org/10.15448/1983-4276.2021.2.40401

Issue

Section

Ensaios