Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions

Authors

  • José Luís Schifino Ferraro Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.22751

Keywords:

Curriculum. Science Education. Experience

Abstract

Taking as a starting point the possibility of questioning for (re) define essential elements in Natural Science teaching, this work haul over the curriculum an ethical-aesthetical look that reinforces the need and the right of the students experience without disregarding the importance of experimentation on the construction of specific knowledge of the area. Considering the duality experience/experiment this work does not intended to highlight the need for some overlap between these two dimensions, but discuss them in an attempt to rescue the transformation dimension of the educational concept far beyond the pure applicability and technical domain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Luís Schifino Ferraro, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação – Professor da Faculdade de Biociências e dos Programas de Pós-graduação em Educação (PPGEDU) e em Educação em Ciências e Matemática (PPGEDUCEM) da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. 3 ed. Lisboa: Editorial Presença, 1980.

AUSUBEL, D. P. The psychology of meaningful verbal learning. New York, Grune and Stratton, 1963.

______. Educational psychology: a cognitive view. New York, Holt, Rinehart and Winston, 1968.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

GAUTHIER, C. Esquizoanálise do currículo. Educação e Realidade, v. 27, n. 2, p. 143-156, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. São Paulo: Editora 34, 2007. Vol. 1.

______. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2011.

DESCARTES, René. Discurso do método. Porto Alegre: LPM, 2009.

FERREIRA, A. B de H. Novo dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Editora Positivo, 2004.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro, Graal, 1986.

______. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

______. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

______. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

______. A ordem do discurso. 17. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2008c.

______. El gobierno de sí y de los otros. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2011.

HERMANN, Nadja. Ética, estética e alteridade. Cultura e alteridade: confluências. Org. de Amarildo Trevisan, Elisete Tomazetti. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.

KRASILCHIK, Myriam. Ensino de ciências e a formação do cidadão. Em Aberto, Brasília, v. 7, n. 40, p. 55-60, 1988.

KROEF, Ada Beatriz Gallicchio. Currículo como máquina desejante. Reunião Anual da Anped, v. 24, p. 135-136, 2001.

______. Interceptando currículos: produzindo novas subjetividades. Educação & Realidade, v. 26, n. l, p. 93-114, 2001.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, v. 19, n. 1, 2002.

______. Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, v. 19, n. 2, p. 04-27, 2011.

PEREIRA, Marcos Villela; FERRARO, José Luís Schifino. Currículo e práticas de controle: o caso da gripe H1N1. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 134-146, 2011.

PEREIRA, Marcos Villela. Contribuições para entender a experiência estética. Revista Lusófona de Educação, n. 20, p. 109-121, 2012.

PÉREZ GÓMEZ, Ángel Ignacio. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artmed, 2001.

POPPER, Karl R. A lógica da pesquisa científica. Rio de Janeiro: Cultrix, 2004.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às

teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

Published

2017-05-31

How to Cite

Ferraro, J. L. S. (2017). Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions. Educação, 40(1), 106–114. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.22751

Issue

Section

Other Topics

Most read articles by the same author(s)