Policies for persons with disabilities and the contributions of Freire and Montessori

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1677-9509.2020.1.36611

Keywords:

People with Disabilities, Montessorian Pedagogy, Freirean Pedagogy

Abstract

The central theme of this article deals with the care of People with disabilities, thus seeking to infer some historical contributions from the pedagogy proposed by Paulo Freire and Maria Montessori. Although in preliminary studies Freire did not deal directly with the topic of people with disabilities, he brings in his works a vast material that divided barriers between education for the few and their democratization. Freire (2013, p.47) argues that Education is a process in which the subject must learn through their experience, it does not evolve by receiving ready knowledge, that is: “teaching is not transferring knowledge, but creating the possibilities for its own production or its construction”. In this way, it is possible to establish a relationship between Paulo Freire’s pedagogy and educational policy for people with disabilities, as both want that all people in society have access to education policy. The pedagogy proposed by Maria Montessori is interrelated with the inclusion of people with disabilities, since her studies initially focused on the education of children with intellectual disabilities.

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Author Biographies

Jocenir de Oliveira Silva, Universidade Federal do Pampa (Unipampa), São Borja, RS.

Doutor em Serviço Social (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professor Adjunto da Universidade Federal do Pampa (Unipampa), no Curso de Serviço Social, em São Borja, RS, Brasil. Componente do Grupo de Pesquisa em Políticas Sociais, Questão Social e Relações de Exploração/Opressão.

Idilia Fernandes, Fundação de Articulação e Desenvolvimento de Políticas Públicas para Pessoas com Deficiência e com Altas Habilidades no Rio Grande do Sul (FADERS), Porto Alegre, RS

Doutora em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Assistente Social da Fundação de Articulação e Desenvolvimento de Políticas Públicas para Pessoas com Deficiência e com Altas Habilidades no Rio Grande do Sul, em Porto Alegre, RS.

Luísa Righi Fonseca, Universidade Federal do Pampa (Unipampa), São Borja, RS.

Mestre em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa), em São Borja, RS, Brasil. Assistente Social, especialista em Política de Assistência Social - SUAS pelo Centro Universitário Internacional,
em São Borja, RS, Brasil. Componente do Grupo de Pesquisa em Políticas Sociais, Questão Social e Relações de Exploração/Opressão.

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Published

2020-05-26

How to Cite

de Oliveira Silva, J., Fernandes, I., & Righi Fonseca, L. (2020). Policies for persons with disabilities and the contributions of Freire and Montessori. Textos & Contextos (Porto Alegre), 19(1), e36611. https://doi.org/10.15448/1677-9509.2020.1.36611

Issue

Section

Articles