A animação na era digital: um estudo de casos no Japão e nos EUA
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2014.2.18163Keywords:
Cinema digital, animação, história do cinema, imagem, tecnologiaAbstract
O presente artigo busca analisar dois filmes cujas técnicas de animação estudaram novas propostas estéticas ao cinema contemporâneo, cada um à sua maneira. Pensado o cinema como uma mídia capaz de fazer convergir os mais diversos meios, e associando à animação o poder de representar qualquer coisa capaz de ser imaginada, assim o artigo busca nos filmes Uma Cilada Para Roger Rabbit (Who Framed Roger Rabbit, Robert Zemeckis, 1988) e O Fantasma do Futuro (Kôkaku Kidôtai, Mamoru Oshii, 1995) a descrição de um cinema digital como uma nova mídia, atravessando fronteiras físicas e mercadológicas, capaz de produzir uma série específica de sentidos previamente improváveis ao seu meio e que se predispõe, tal como o cinema sempre se predispôs, a estudar novas formas de criar imagens e signos para as mesmas.References
BIRD, Lawrence. States of Emergency: Urban Space and the Robotic Body in the Metropolis Tale. Mechademia 3, 2008. Disponível em:
<http://www.academia.edu/1014330/States_of_Emergency_Urban_Space_and_the_Robotic_Body_in_the_Metropolis_Tales> Acesso em: 08 de Junho de 2014.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 7ª Ed, 2003.
____________________________________. Film History: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 2ª Ed, 2003.
CLÉMENT, Frédéric. Mamoru Oshii’s Ghost in the Shell 2: Innocence. Thinking Before the Act. Cinephile: Reassessing Anime, vol. 7, no. 1, pp. 30-36, primavera de 2011.
COHN, Neil; TAYLOR-WEINER, Amaro; GROSSMANG, Suzanne. Framing attention in Japanese and American comics: cross-cultural differences in attentional structure. Frontiers in Psychology, Madford, Setembro de 2012. Disponível em:
<http://journal.frontiersin.org/Journal/10.3389/fpsyg.2012.00349/full> Acesso em: 08 de Junho de 2014.
ELIAS, Herlander. A Galáxia de Anime: A Animação Japonesa como New Media. Covilhã: LivrosLabCom, 2012.
HATMANN, Nicolai. New Ways of Ontology: New Introduction by Predrag Cicovacki. Chicago: Transaction Publishers, 2012. 142 p.
LUZ, Filipe S. B. C. Animação Digital: Reflexos dos Novos Médios nos conceitos tradicionais de animação. In: Imagem e Cultura Visual, 2009, Lisboa. Trabalho apresentado em 8º Lusocom, Comunicação, Espaço Global e Lusofonia. Lisboa: Lusocom, 2009.
MANOVICH, Lev. (1995). What is digital cinema?. Disponível em: <http://manovich.net/TEXT/digital-cinema.html> Acesso em: 08 de Junho de 2014.
Filmografia:
OSHII, MAMORU. Kôkaku Kidôtai. [Filme]. Produção de Bandai Visual Company, Kodansha, Production, direção de Mamoru Oshii. Japão, 1995. 83 min. color. som. legendado.
ZEMECKIS, ROBERT. Who Framed Roger Rabbit. [Filme]. Produção de Touchstone Pictures, Amblin Entertainment, Silver Screen Partners III e Walt Disney Feature Animation, direção de Robert Zemeckis. Estados Unidos da América, 1988. 104 min. color. som. legendado.
Downloads
Published
Issue
Section
License
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.