Literatures of the end of the world

an analysis of O Deus das avencas (2021) by Daniel Galera

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2023.1.44396

Keywords:

Contemporary dystopian literature, Daniel Galera, Democracies in crisis

Abstract

This article offers an analysis of how O Deus das avencas (2021), by Daniel Galera, participates in a group of narratives that we have conventionally called end-of-the-world literatures – dystopian or post-apocalyptic storylines that feature the rise of totalitarian regimes to the power, the reduction of economically underprivileged groups to “bare life”, the exploitation of natural resources and social inequalities deepening, precarious employment, the transformation of communication technologies into technologies of surveillance, control and repression, and other fears arising from the democratic crises and the strengthening of liberal capitalism. O Deus das avencas (2021) is composed of three short stories that, although disparate, seem to constitute the gradation of social and political relations in the country towards the breakdown of forms of sociality. The first short story, “O Deus das avencas”, presents the agony of a couple who waits for the birth of their child facing the country's political course uncertainty; the second, “Tokyo”, narrates a dystopian society in which the severe environmental devastation and the drastic reduction of human interactions gathers with the belief in the possibility of transferring consciousness to technological devices; the third, “Bugonia”, presents a post-apocalyptic future in which humanity, in the absence of technologies and under the threat of a contagious and lethal pathology, returns to tribal forms of sociality and, in order to survive, establishes a mutualism relationship with bees. In the proposed analysis, we dialogue with researchers that observe the growth of dystopian production in different countries and socio-political contexts, such as María Laura Pérez Gras (2017), Eirik Vassenden (2022), Tom Moylan (2018), Jill Lepore (2017), Gregory Claeys (2017), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Rediver Guizzo, Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA), Foz do Iguaçu, PR, Brasil.

Doctor en Letras por la Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE, 2014). Profesor Adjunto de la Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). Fue coordinador del Programa de Posgrado en Literatura Comparada (PPGLC-UNILA) de 2016 a 2020 y actualmente es Profesor del programa. Líder del grupo de investigación Imaginarios Latinoamericanos (ILA). Fue Coordinador General de Editora da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (EDUNILA) de 2021 a 2023.

Maíra Soalheiro Grade, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel, PR, Brasil.

Maestra en Políticas Públicas y Desarrollo por la Universidade Federal da Integração Latino-Americana
(UNILA, 2019) y postgraduada Lato Sensu en Ciencias Penales por la Universidade Anhanguera (UNIDERP, 2011). Doctorado en curso en Sociedad, Cultura y Fronteras por la Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Actualmente es analista judicial del Tribunal de Justicia de Paraná y Presidente del Consejo Municipal de Combate a la Violencia del Municipio de Santa Helena/PR.

Florencia Paez, Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA), Foz do Iguaçu, PR, Brasil.

Estudiante del curso de graduación Letras – Español y Portugués como Lenguas Extranjeras en la Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). Fue becario de Iniciación Científica del CNPq entre 2021 y 2022.

References

AGAMBEN, Giorgio. Homo Sacer: o poder soberano e a vida nua. v. I. Tradução Henrique Burigo. Belo Horizonte: UFMG, 2002.

ASSIS, Laura. A essencialidade dos “detalhes inúteis”: estratégias de representação em dois romances de Daniel Galera. Brasiliana – Journal for Brazilian Studies, v. 3, nº 1, jul. 2014, pp. 120-38. Disponível em: http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/bras/article/view/16734. Acesso em; 18 jun. 2022.

BERARDI, Franco. Depois do futuro. São Paulo: Ubu, 2019.

CHAUI, Marilena. O totalitarismo neoliberal. In NOVAES, Adauto. Mutações: ainda sob a tempestade. São Paulo: Edições SESC, 2020.

CLAEYS, Gregory. Dystopia: A Natural History. A study of modern despotism, its antecedents, and its literary diffractions. Oxford: Oxford University Press, 2017.

DRUCAROFF, Elsa. Narraciones de la intemperie. Sobre El año del desierto, de Pedro Mairal, y otras obras argentinas recientes, Revista El Interpretador, 2006. Disponível em: http://www.elinterpretador.net n° 27. Acesso em 15 jun. 2022.

FERRAZ, Maria Cristina Franco; SAINT CLAIR, Ericson. Para além de Black Mirror: Estilhaços distópicos do presente. São Paulo: N-1 edições, 2020.

FERREIRA JÚNIOR, Nelson Eliezer. Virilidade e identidade narrativa em Mãos de cavalo, de Daniel Galera. Acta Scientiarum. Language and Culture, 42(2), e50843, 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciLangCult/article/view/50843. Acesso em 18 jul. 2022.

GALERA, Daniel. O Deus das avencas. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

GONNERMANN, Annika. The Concept of Post-Pessimism in 21st Century Dystopian Fiction. The Comparatist, v. 43, Out. 2019, pp. 26-40. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/739696. Acesso em: 22 jun. 2022.

JAMESON, Fredric. The Seeds of Time. New York: Columbia University Press, 1994.

LEPORE, Jill. A Golden Age for Dystopian Fiction: What to make of our new literature of radical pessimism. The New Yorker, New York, jun. 2017. Disponível em: https://www.newyorker.com/magazine/2017/06/05/a-golden-age-for-dystopian-fiction. Acesso em: 19 ago. 2022.

LEHNEN, Leila. As ruínas urbanas de Daniel Galera. Conexão Letras, Porto Alegre, v. 14, n. 21, p. 127-13. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/conexaoletras/article/view/94345. Acesso em 18 ago. 2022.

MOYLAN, Tom. 2018 Further Reflections on Being a Utopian in These Times. Open Library of Humanities, 4(2): 16, pp. 1–11. Disponível em: https://olh.openlibhums.org/article/id/4510/. Acesso em: 20 jan. 2020.

PÉREZ GRAS, María Laura. Novelas anticipatorias del siglo XXI: una aproximación a un género que crece en la Argentina en crisis. Revista de Literaturas Modernas, vol. 47, n. 2, p. 87-108. Disponível em: https://bdigital.uncu.edu.ar/12393. Acesso em: 21 ago. 2022.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

POLESSO, Natalia Borges. A extinção das abelhas. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

REATI, Fernando. Postales del porvenir. La literatura de anticipación en la Argentina neoliberal (1985-1999). Biblos, 2006.

REATI, Fernando. ¿Qué hay después del fin del mundo? Plop y lo post post-apocalíptico en Argentina. Rassegna Iberistica, (98), 2013, 27-44. Disponível em: https://www.academia.edu/20204034/Qu%C3%A9_hay_despu%C3%A9s_del_fin_-del_mundo_Plop_y_lo_postapocal%C3%ADptico_en_Argentina. Acesso em: 14 mai. 2022.

VASSENDEN, Eirik. Hope in the Age of Dystopia: The Ghost in the Machine in Øyvind Rimbereid's Solaris korrigert. Scandinavian Studies, University of Illinois Press v. 94, n. 2, p. 221-243, 2022. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/854618. Acesso em: 17 mai. 2022.

ŽIŽEK, Slavoj. Acontecimento: uma viagem filosófica através de um conceito. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

ŽIŽEK, Slavoj. Em defesa das causas perdidas. Trad. de Maria Beatriz de Medina. São Paulo: Boitempo, 2008.

Published

2023-09-01

How to Cite

Guizzo, A. R., Soalheiro Grade, M., & Paez, F. (2023). Literatures of the end of the world: an analysis of O Deus das avencas (2021) by Daniel Galera. Letras De Hoje, 58(1), e44396. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2023.1.44396

Issue

Section

Dossiê: Como narrar o real em tempo pós-reais