A case study on digital technologies and foreign language teaching in a rural school in the city of Cáceres-MT

Adaptations, complexities and self-organizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2022.1.41956

Keywords:

Complexity, Countryside Education, Foreign language, Digital Technologies, Complex Dynamic Systems

Abstract

This research sought to analyze to what extent digital technologies (DT) can be articulated in the teaching practices of foreign language teachers in a rural school in the city of Cáceres-MT. The study was based on the Theory of Complex Dynamic Systems, which provided an expanded view of the dynamic functioning between the parts and the systemic whole of the Escola do Campo analyzed. The chosen methodology was the Case Study. Data analysis clarified that the use of digital technologies in this context is limited, and is linked to several factors. The data showed that teachers do not have a quantitative prognosis regarding the availability of equipment and logistical resources aimed at students’ internet access in their homes (farms, communities, settlements). This fact makes it difficult to promote practices mediated by DT and, consequently, to work with digital literacy. In addition, data analysis also pointed out that the teachers’ conception of Digital Technologies is closely related to internet access. In other words, for teachers, the possibilities of appropriating digital technologies do not make any sense if they are disconnected from the internet. This
understanding reveals a misalignment with the Common National Curriculum Base (CNCB) that guides contemporary teaching and learning practices in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adson Luan Duarte Vilasboas Seba, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Cáceres, MT, Brasil.

Mestre em Linguística pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), em Cáceres, MT, Brasil Pesquisador do CNPq (427522/2016-1), membro do grupo de pesquisa LINTECLA (CNPq).

Valdir Silva, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Cáceres, MT, Brasil.

Doutor em Linguística Aplicada pelo POSLIN (UFMG) e mestre em Linguística Aplicada pelo IEL (UNICAMP). Professor do Curso de Letras do Programa de Pós-graduação em Linguística e do ProfLetras Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), em Cáceres, MT, Brasil. Pesquisador do CNPq (427522/2016-1), líder do grupo de pesquisa LINTECLA (CNPq).

References

BARTON, D; LEE, C. Linguagem Online: textos e práticas digitais. Tradução de Milton Camargo Mota. 1 ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio/Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Brasília, DF, 20 de dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 8 out. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. ResoluçãoCNE/CEB nº 02, de 28 de abril de 2008. Brasília, DF, 28 abr. 2008.Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf. Acesso em: 8 out. 2020.

DAVIS, B.; SUMARA, D. Complexity and education: inquiries into learning, teaching and research. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2006.

DÖRNEY, Z. Research methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2007.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HAGGIS, T. Knowledge must be contextual: some possible implications of complexity and dynamic systems theories for educational research. Educational Philosophy and Theory, London, v. 40, n. 1, p. 158- 176, 2008.

HETHERINGTON, L. Complexity Thinking and Methodology: The Potential of Complex Case Study for Educational Research. Complicity: An International Journal of Complexity and Education, Thessaloniki. v. 10, n. 1, p. 71-85, 2013. Disponível em: https://bit.ly/35vrTsJ. Acesso em: 8 out. 2020.

HOLLAND, J. H. A Ordem Oculta: como a adaptação gera a complexidade. Tradução de José Luiz Malaquias. Lisboa: Gradativa, 1997.

IBGE. PNAD Contínua TIC 2018: Internet chega a 79,1% dos domicílios do país. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3uSJkyo. Acesso em: 8 out. 2020.

LARSEN-FREEMAN, D. Complexity theory: The lessons continue. In:Celebration of Diane Larsen-Freeman. Amsterdam.John Benjamins Publishing Company, 2017. p. 11-50.

LEMKE, J; SABELLI, N. Complex Systems and Educational Change: Towards a New Research Agenda. In: MASON, M. Complexity Theory and Philosophy of Education. 1. ed. Thessaloniki. Wiley-Blackwell, 2008. p. 112-123.

LEMOS, A. Cibercultura: Alguns pontos para compreender a nossa época. In: LEMOS, A.; CUNHA, P. (org.). Olhares sobre a Cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003. p. 11-23.

KATZ, D.; KAHN, P. L. Psicologia Social das Organizações. São Paulo: Atlas, 1987.

LARSEN-FREEMAN, D.; CAMERON, L. Complex systems and applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2008

LORENZ, E. N. Does the flap of a butterfly’s wings in Brazil set off a tornado in texas? In: Meeting of the American Association for the advancement of science. Washington: Unpublished,1972. Disponível em: https://bit.ly/3Jdtgya. Acesso em: 23 dez. 2021.

MAFFEZZOLLI, F. C. E.; BOEHS, E. G. C. Uma reflexão sobre o estudo de caso como método de pesquisa. Rev. FAE, Curitiba, v. 11, n. 1, p. 95-110, 2008.

MEDEIROS, E. A; MENEZES, M. A. G. Educação do campo: estudo sobre a base nacional comum curricular a partir de percepções de professores/as da área de ciências humanas. Revista Cocar, Belém, v. 14, n. 28, p. 17-32, jan./abr. 2020

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. rev. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva, Jeanne Sawaya. Revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MORIN, Edgar. La méthode I. La nature de la nature. Paris: Seuil, 1977.

PAIVA, V. L. M. O. Manual de Pesquisa em Estudos Linguísticos. 1. ed. São Paulo: Parabola, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Governo Eletrônico - Serviço de Atendimento ao Cidadão (GESAC). Brasília. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 23 out. 2019.

QUEIROZ, J. B. P. A educação do campo no Brasil e a construção das escolas do campo. Revista NERA, Presidente Prudente, ano 14, n. 18, p. 37-46 jan./jun. 2011.

PAGE, S. E. Prefácio. In: FURTADO, B. A.; SAKOWSKI, P. A. M.; TÓVOLLI, M. H. Modelagem de sistemas complexos para políticas públicas. Brasília: IPEA, 2015. p. 11-17.

SANTAELLA, L. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.

SEBA, A. L. D. V. Entre adaptações e complexidades: um estudo sobre o processo de ensino de língua estrangeira mediado por tecnologias digitais em uma escola do campo no município de Cáceres-MT. Dissertação (Mestrado em Linguística). Faculdade de Educação e Linguagem. Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade do Estado de Mato Grosso. Cáceres, 2020.

SILVA, V. A dinâmica caleidoscópica do processo de aprendizagem colaborativa: um estudo na perspectiva da complexidade/caos. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) — Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, Linha de Pesquisa: Linguagem e Tecnologia. Belo Horizonte, 2008.

RAND, W. Sistemas complexos: conceitos, literatura, possibilidades e limitações. In: FURTADO, B. A.; SAKOWSKI, P. A. M.; TÓVOLLI, M. H. Modelagem de sistemas complexos para políticas públicas. Brasília: IPEA, 2015. p. 43-63.

TRINDADE, R. P. SOUSA NETO, J. M. A gestão escolar como um sistema. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SISTEMAS: O PENSAMENTO SISTÊMICO E A INTERDISCIPLINARIDADE: DEBATES E DISCUSSÕES, 11., 2015, Franca. Anais do Congresso Brasileiro de Sistemas Franca, 29 e 30 out. 2015.

VIEIRA, S, L. Educação básica: política e gestão da escola. Fortaleza: Líber Livro, 2008.

YARIME, M; KHARRAZI, A. O ambiente como sistema socionatural, dinâmico e complexo: oportunidades e desafios de políticas públicas na promoção da sustentabilidade global. In: FURTADO, A. B. et al. Modelagem de sistemas complexos para políticas públicas. Brasília: IPEA, 2015. p. 141-156.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2022-03-09

How to Cite

Seba, A. L. D. V., & Silva, V. (2022). A case study on digital technologies and foreign language teaching in a rural school in the city of Cáceres-MT: Adaptations, complexities and self-organizations. Letras De Hoje, 57(1), e41956. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2022.1.41956

Issue

Section

Free Section