Verticality and horizontality in Human Sciences researches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2021.3.40677

Keywords:

Dialogic analysis methodology, High School, Dialogism, Bakhtin, High School student

Abstract

This article deals with the analysis methodology for research in Human Sciences focused on listening to otherness and whose corpus is built from interviews, focus groups, testimonies, among others. The proposed analysis methodology is developed within the theoretical framework formulated by Bakhtin and the Circle to articulate verticality to horizontality and seek, at the intersection of these directions, depth and breadth; singularities, and the possible and desirable generalization in research. To present this methodology, the article is based on an excerpt from doctoral research that heard young high school graduates know their values, their plans for the future, and how they evaluated the school.

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Author Biography

Maria Tereza Rangel Arruda Campos, Pesquisadora autônoma, São Paulo, SP, Brasil.

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP/Sorbonne), em São Paulo, SP, Brasil; mestra pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), em São Paulo, SP, Brasil. Bacharel e licenciada em Letras (Português e Espanhol) pela F.F.L.C.H. da USP. Professora por 14 anos em escolas da rede particular. Editora. Consultora do Banco Mundial, tendo atuado na SEMTEC do Ministério da Educação e na Secretaria de Educação do Estado de S. Paulo. Autora de materiais educacionais. Curadora de espaços para jovens na Bienal Internacional do Livro. Sócia da Nuvem Projetos Editoriais e Culturais.

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Published

2021-12-31

How to Cite

Campos, M. T. R. A. (2021). Verticality and horizontality in Human Sciences researches. Letras De Hoje, 56(3), 405–420. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2021.3.40677

Issue

Section

Dossiê: Estudos Bakhtinianos Contemporâneos