Contemporary narratives: some elementary characteristics and their related readers

Authors

  • Cleber Nelson Dalbosco Universidade de Passo Fundo.
  • Tania Mariza Kuchenbecker Rösing Universidade de Passo Fundo e da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai http://orcid.org/0000-0002-9506-7296

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.1.32350

Keywords:

Contemporary narratives. Narrative fragmentation. Typografic people. Post-typografic people.

Abstract

Each and every narrative tends to expose marks of their respective media and of the time in which they were created and transmitted. But beyond that which is the most evident and common characteristic, it is possible to understand the expressiveness of the context of assimilation by the readers, as well as the influence that different media cause in the way of creating and consuming narratives. Therefore, it is sought here, through an interdisciplinary theoretical reference, to evidence the most noticeable changes in contemporary narratives, discussing related aspects to the universe of literature, reading, cinema, human behavior, design, communication, and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cleber Nelson Dalbosco, Universidade de Passo Fundo.

Doutor em Letras pela UPF. Professor nos cursos de Comunicação e Artes na Faculdade de Artes e Comunicação da Universidade de Passo Fundo - RS, Brasil.

References

BRUNER, Jerome. Enfocando o literário. In: BRUNER, Jerome. Realidade mental, mundos possíveis. Tradução Marcos A. G. Domingues. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. p. 3-11.

CARSON, David; MEGGS, Philip B. Fotografiks: an equilibrium between photography and design through graphic expression that evolves from content. London: Laurence King Publishing, 1999. 190 p.

FIELD, Syd. A sequência. In: FIELD, Syd. Manual do roteiro: os fundamentos do texto cinematográfico. Tradução Álvaro Ramos. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001. p. 86-100.

CHARTIER, Roger. A leitura como prática cultural. Entrevista com Roger Chartier. Revista Observatório Itaú Cultural, São Paulo, n. 17, p. 18-39, ago./dez. 2014.

Disponível em: http://d3nv1jy4u7zmsc.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/07/OBS17_BOOK-PDF-final.pdf. Acesso em: 6 out. 2018.

https://doi.org/10.18411/d-2016-154

GOMBRICH, Ernst Hans. Arte experimental: a primeira metade do século XX. In: GOMBRICH, Ernst Hans. A história da arte. Tradução Cristiana de Assis Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2013. p. 428-463.

https://doi.org/10.11606/d.31.2018.tde-01032018-113045

EISENSTEIN, Elisabeth L. The Unacknowledged Revolution. In: EISENSTEIN, Elisabeth L. The Printing Press as an Agent of Change: Communications and Cultural Transformations in Early-Modern Europe. Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1997. p. 3-42.

https://doi.org/10.2307/2861164

JAMESON, Fredric. Pós-modernidade e sociedade de consumo. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, n. 12, p. 16-26, jun. 1985.

Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2918778/mod_resource/content/1/516_13_base_JAMESON_%20pos%20modernidade%20e%20sociedade%20de%20consumo_novos%20estudos.pdf. Acesso em: 19 set. 2018.

https://doi.org/10.1590/s0101-33002008000100003

LEMKE, Jay. Multimodality, identity, and time, p. 455-479, 2017.

Disponível em: http://static1.1.sqspcdn.com/static/f/694454/12422458/1306510897553/Multimodalityidentity-time-2009.pdf?token=26heZoh6DjCDiX8zEZP6Zl2gEDA%3D. Acesso em: 09 out. 2018.

LIBERATO, Yara; FULGÊNCIO, Lúcia. É possível facilitar a leitura: um guia para escrever claro. São Paulo: Contexto, 2007. 175 p.

MACIEL, Luiz Carlos. O roteiro. In: MACIEL, Luiz Carlos. O poder do clímax: fundamentos do roteiro de cinema e TV. Rio de Janeiro: Record, 2003. p. 15-31.

https://doi.org/10.11606/d.27.2011.tde-10062013-111213

MCLUHAN, Marshall; FIORE, Quentin. O meio é a massagem: um inventário de efeitos. Tradução Julio Silveira. Rio de Janeiro: Imã Editorial, 2011. 128 p.

MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 1982. 520 p.

PEREIRA, Helena Bonito. Breves apontamentos para a história literária brasileira. In: PEREIRA, Helena Bonito (org.). Novas leituras da ficção brasileira no século XXI. São Paulo: Ed. Mackenzie, 2011. p. 31-49. 390 p.

https://doi.org/10.7476/9788582930489

PINKER, Steven. As artes. In: PINKER, Steven. Tábula rasa: a negação contemporânea da natureza humana. Tradução Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. p. 541-566.

https://doi.org/10.1590/s0102-37722005000300015

REIS, Carlos; LOPES, Ana Cristina M. Dicionário de teoria da narrativa. São Paulo: Ática, 1988. 327 p.

ROJO, Roxane (Org.). Escola conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013. 216 p.

SANTAELLA, Lucia. Três tipos de leitores: o contemplativo, o movente e o imersivo. In: SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2007. p. 15-36.

SANTAELLA, Lucia. O ciberespaço e sua linguagem: a hipermídia. In: SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2007. p. 37-53.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013. 376 p.

Published

2019-06-25

How to Cite

Dalbosco, C. N., & Rösing, T. M. K. (2019). Contemporary narratives: some elementary characteristics and their related readers. Letras De Hoje, 54(1), 27–35. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.1.32350

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)