“Photomancias” or the understanding of the world through the eye camera in the novel O fotógrafo, by Cristovão Tezza

Authors

  • Sheila Katiane Staudt IFRS Campus Canoas/Université Sorbonne Nouvelle Paris 3

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.4.30915

Keywords:

literature, photography, contemporary Brazilian novel.

Abstract

The constant dialogue between literature and photography in the contemporary narratives made it possible to identify singularities in the way of representation used in the novel O fotógrafo, by Cristovão Tezza. From the naming of the chapters – frames – until the creation of the science of ‘photomancy’, the text presents itself as a collection of photographic images that unfold in an infinite possibilities of interpretation on recurrent aspects in the contemporary urban universe problematized in the Brazilian fiction of this century. Understanding the citylabyrinth - Curitiba, as well as the subjects that are part of its composition is one of the concerns of the narrator-photographers, readers attentive to that plural space in constant transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sheila Katiane Staudt, IFRS Campus Canoas/Université Sorbonne Nouvelle Paris 3

Sheila Katiane Staudt é doutora e mestre em Letras, com ênfase em Literatura Brasileira pela UFRGS e graduou-se em Letras na mesma instituição. É professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) Campus Canoas e coordenadora do Projeto de Extensão “Olhares sobre as cidades: experiências de viagem”, desde 2011. Em 2014, organizou o livro Crônicas de viagem do século XXI: olhares sobre as cidades. Seu projeto de pós-doutorado na Univ. Sorbonne Nouvelle Paris 3 intitula-se “Vertentes do romance contemporâneo: deslocamento, liquidez e outras fugas”, sob orientação de Mme Jacqueline Penjon, período 2017-2018. E-mail: [email protected]

 

References

AUGÉ, Marc. Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus, 1994.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. Vidas desperdiçadas, Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 2005.

BERMAN, Marshall. Tudo o que é sólido desmancha no ar. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

BOLLE, Willi. Fisiognomia da metrópole moderna. São Paulo: EDUSP, 2000.

DELLE DONNE, Marcela. Teorias sobre a cidade. Lisboa: Edições 70, 1990.

ECO, Umberto. Sobre os espelhos e outros ensaios. Tradução Beatriz Borges. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes,1987.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Tradução Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GOMES, Renato Cordeiro. Todas as cidades, a cidade: literatura e experiência urbana. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maria. Obra completa. Rio de Janeiro, Nova Aguilar, 2008. v. 1-4.

PESAVENTO, Sandra Jatahy, O imaginário da cidade: visões literárias do urbano – Paris, Rio de Janeiro, Porto Alegre. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2002.

SENNETT, Richard. Carne e pedra: o corpo e a cidade na civilização ocidental. Rio de Janeiro: BestBolso, 2008.

TEZZA, Cristóvão. O fotógrafo. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2011.

Published

2018-12-30

How to Cite

Staudt, S. K. (2018). “Photomancias” or the understanding of the world through the eye camera in the novel O fotógrafo, by Cristovão Tezza. Letras De Hoje, 53(4), 484–492. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.4.30915

Issue

Section

Entre o Provisório e o Consensual: a Literatura Brasileira Contemporânea