Parents’ perception facing the diagnostic and physiotherapeutic approach for children with cerebral palsy
DOI:
https://doi.org/10.15448/1983-652X.2014.2.16464Keywords:
physical therapy specialty, cerebral palsy, perception, parentsAbstract
Objective: To investigate parent’s perception over their children with cerebral palsy (CP) facing the diagnosis and physiotherapeutic approach. Materials and Methods: An exploratory observational study of cases was performed. The research was conducted at an institution of physical rehabilitation and social inclusion from Canoas city, Rio Grande do Sul, between the months of January and February 2012. Ten parents have been included, chosen by convenience, whose children receive care at the Institution’s physical therapy unit. The data collected were organized and categorized, allowing the interpretation according to the content analysis of Bardin. Results: Nine mothers and one father have participated in this research, with a mean age of 35 years and 4 months. It was found that the parents changed their perception over the diagnosis in relation to the moment it was reported compared to the current time, varying from uncertainties and little understanding to a stage of acceptance and enlightenment. There was a delay in the diagnosis confirmation, as well as in the referral to physiotherapy. The physiotherapeutic approach was seen as an essential step for the child’s development and it was identified progress after the start of the treatment. Participants declared to receive and to make the orientations provided by the physiotherapist. Conclusions: The parents’ perception regarding the diagnosis is formed as the child starts treatment and receives professional support, added to her own development. Regarding the perception about the physical therapy, it was observed that when parents received a referral for physical therapy, they showed more positive expectations over their child's life, mainly regarding motor condition improvements.References
Mancini MC, Alves ACM, Schaper C, Figueiredo EM, Sampaio RF, Coelho ZAC, Tirado MGA. Gravidade da paralisia cerebral e desempenho funcional. Rev Bras Fisioter 2004; 8(1):253-60.
Zanini, G, Cemin NF, Peralles SN. Paralisia cerebral: causas e prevalências. Fisioter Mov. 2009; 22(3):375-81.
Martins LF, Pereira CA, Salgueiro C, Nogueira GP. Atuação fisioterápica após fenolização em pacientes com paralisia cerebral do tipo diparética espástica. Temas Desenvolv. 2005; 14(83/84):69-74.
Berker N, Yalçin S. The help guide to cerebral palsy. Istambul: Global-HELP Publication; 2005.
Miller F. Physical therapy of cerebral palsy. Wilmington: Springer; 2007.
Sousa SCB, Pires AAP. Comportamento materno em situação de risco: mães de crianças com paralisia cerebral. Psicol Saúde e Doenças 2003; 4(1):111-30.
Milbrath VM, Soares DC, Amestoy SC, Cecagno D, Siqueira HCH. Mães vivenciando o diagnóstico da paralisia cerebral em seus filhos. Rev Gaúcha Enferm 2009a; 30(3):437-44.
Gração DC, Santos MGM. A percepção materna sobre a paralisia cerebral no cenário da orientação familiar. Fisioter Mov. 2008; 21(2):107-13.
Rotta NT. Paralisia cerebral, novas perspectivas terapêuticas. J Pediatr. 2002; 78(1):48-54.
Dantas MAS, Collet N, Moura FM, Torquato IMB. Impacto do diagnóstico de paralisia cerebral para a família. Texto Contexto Enferm. 2010; 19(2):229-37.
Goldim JR. Manual de iniciação à pesquisa em saúde. Porto Alegre: Da Casa; 2000.
Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 1995.
Barbosa MAM, Chaud MN, Gomes MMF. Vivências de mães com um filho deficiente: um estudo fenomenológico. Acta Paul Enferm 2008; 21(1):46-52.
Milbrath VM. Cuidado da família à criança portadora de paralisia cerebral nos três primeiros anos de vida.188 f. [Dissertação]. Rio Grande do Sul (RS): Universidade Federal do Rio Grande; 2008.
Lopes GB, Kato LS, Côrrea PRC. Os pais das crianças com deficiência: reflexões acerca da orientação em reabilitação motora. Psicol Teor Prát. 2002; 4(2):67-72.
Carvalho QCM, Maria VLMLC, Márcia MCO, Ingrid MLL. Malformação congênita: significado da experiência para os pais. Ciênc Cuid Saúde 2006; 5(3):389-97.
Kempinski EMBC. Percepção das famílias de crianças com Paralisia Cerebral: a fisioterapia e o processo de reabilitação contínua [dissertação]. Rio de Janeiro (RJ): Instituto de Medicina Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro; 2009.
Fonseca LF, Mariano SC. Humanizando o momento da notícia. In: Fonseca LF, Lima CLA. Paralisia cerebral: neurologia, ortopedia e reabilitação. Rio de Janeiro: Medbook; 2008.
Baird G, Conachie HMC, Scrutton D. Parents’ perceptions of disclosure of the diagnosis of cerebral palsy. Arch Dis Child. 2000 Dec; 83(6):475-80.
Arruda DC, Marcon SS. Experiência da família ao conviver com sequelas decorrentes da prematuridade do filho. Rev Bras Enferm 2010; 63 (4): 595-602.
Bazon FVM, Campanelli EA, Blascovi-Assis SM. A importância da humanização profissional no diagnóstico das deficiências. Psicol Teor Prát. 2004; 6(2):89-99.
Falkenbach AP, Drexsler G, Werler V. A relação mãe/criança com deficiência: sentimentos e experiências. Ciênc Saúde Colet 2008; 13(1):2065-73.
Sanches LAS, Fiamengui GAJ. Relatos maternos sobre o impacto do diagnóstico da deficiência dos filhos. Cad Saúde Coletiva 2011; 19(3):366-74.
Lervolino SA. Estudo das percepções, sentimentos e concepções para entender o luto de familiares de portadores da síndrome de Down da cidade de Sobral – Ceará [tese]. São Paulo (SP): Faculdade de Saúde Pública; 2005.
Vieira NGB, Mendes NC, Frota LMCP, Frota MA. O Cotidiano de mães com crianças portadoras de paralisia cerebral. Rev Bras Promoç Saúde 2008; 21(001):55-60.
Roriz TMS. Inclusão/exclusão social e escolar de crianças com Paralisia Cerebral, sob a ótica dos profissionais da saúde [dissertação]. Ribeirão Preto (SP): Universidade de São Paulo; 2005.
Souza ES. Participação e necessidade de assistência na realização de tarefas escolares em crianças com paralisia cerebral. Fisioter Mov. 2011; 24(3):409-17.
Miura RT. Experiências e qualidade de vida de mães de crianças com paralisia cerebral [dissertação]. Ribeirão Preto (SP): Universidade de São Paulo; 2007.
Lima DRG. Percepções e sentimentos dos cuidadores sobre a qualidade de vida de crianças menores de cinco anos com paralisia cerebral [dissertação]. Recife (PE): Instituto Materno Infantil Fernando Figueira; 2008.
Gondim KM, Pinheiro PNC, Carvalho ZMF. Participação das mães no tratamento dos filhos com paralisia cerebral. Rev Rene 2009; 10(4):136-44.
Sari FL, Marcon SS. Participação da família no trabalho fisioterapêutico em crianças com paralisia cerebral. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum. 2008; 18(3):229-39.
O´neil ME, Palisano R J. Attitudes toward family-centered care and clinical decision making in early intervention among physical therapists. Pediatr Phys Ther. 2000 Winter; 12(4):173-82.
Downloads
Published
Issue
Section
License
COPYRIGHT
The submission of originals to Ciência & Saúde implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Ciência & Saúde as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Ciência & Saúde , the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Ciência & Saúde endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.