Workshop method in the process of Permanent Health Education in the light of Charles Maguerez

Authors

  • Amanda Akemi Ribeiro Naka
  • Maria Adelane Monteiro da Silva
  • Renata Soares Morais
  • Camila Martins de Oliveira
  • Andrea Carvalho Araújo Moreira
  • Viviane Oliveira Mendes Cavalcante

DOI:

https://doi.org/10.15448/1983-652X.2018.2.26841

Keywords:

continuing education, health management, primary health care.

Abstract

Objective: To analyze the workshop method developed based on the theory of Charles Maguerez used in the process of Permanent Education in Health. In addition, to know the perception of health professionals about the effects of the use of this method.

Materials and Methods: Exploratory and descriptive study with a qualitative approach, developed in a Family Health Center (CSF) of a municipality in the north of Ceará. It had as subjects the professionals of the health team of the CSF of a municipality of the North of Ceará.

Results: Fifteen professionals who participated in the activities of Permanent Health Education in the unit were interviewed. The analysis of the data was based on the assumptions of the Charles Maguerez Arch method, where the following categories were originated: The method used in the process of Permanent Education in Health; Reflecting/discussing about reality; Pointing resolution to problems and transforming everyday practices; Challenges for the use of the method in the moments of Permanent Education in Health in the Family Health Strategy. There is a valuation of the method by stimulating the participation of the team and it is seen as a stimulator of reflections, both in relation to the assistance given as a team to the community and to their own doing as a professional. There were proposals related to the periodicity of the workshops and the search to know more about the Arch of Charles Maguerez.

Conclusion: The use of the Charles Maguerez Arch theory in the Permanent Education in Health provoked involvement with the actual reality, the potentialities of the territory and the team itself.

Author Biographies

Amanda Akemi Ribeiro Naka

Enfermeira residente em neonatologia da Santa Casa de Misericórdia de Sobral, Ceará

Maria Adelane Monteiro da Silva

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará. Docente do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú.

Renata Soares Morais

Enfermeira Residente em Neonatologia da Santa Casa de Misericórdia de Sobral, Ceará, Brasil.

Camila Martins de Oliveira

Enfermeira pela Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, Ceará, Brasil.

Andrea Carvalho Araújo Moreira

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará. Docente do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú

Viviane Oliveira Mendes Cavalcante

Enfermeira. Mestre em Saúde da Família pela Universidade Federal do Ceará

References

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação em Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2009.

Peduzzi M, Guerra DAD, Braga CP, Lucena FS, Silva JAM. Atividades educativas de trabalhadores na atenção primária: concepções de educação permanente e de educação continuada em saúde presentes no cotidiano de unidades básicas de saúde em São Paulo. Interface (Botucatu). 2009;13(30):121-34. https://doi.org/10.1590/S1414-32832009000300011

Berbel NAN. A metodologia da problematização no ensino superior e sua contribuição para o plano da práxis. Semina Ciênc Soc Hum. 1996;17(esp):7-17.

Bordenave JD, Pereira AM. Estratégias de ensino-aprendizagem. 25ª ed. Rio de Janeiro: Vozes; 2004.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12ª ed. São Paulo: Hucitec; 2010.

Berbel NAN. A pesquisa em didática e prática de ensino através da metodologia da problematização. In: Anais do XII Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Curitiba/PR: ENDIPE; 2004.

Lefevre F, Lefevre AMC, Teixeira JJV. O discurso do sujeito coletivo: uma nova abordagem metodológica em pesquisa qualitativa. Caxias do Sul: Edus; 2005.

Brasil. Lei nº 11.350, de 5 de outubro de 2006. Dispõe sobre o aproveitamento de pessoal amparado pelo parágrafo único do art. 2º da Emenda Constitucional nº 51, de 14 de fevereiro de 2006, e dá outras providências. DOU. 2006 out. 5.

Souza FL, Ponte MAC, Linhares AKN, Cavalcante AN, Dias MSA, Soares C, Tajra FS, Teixeira EH. A Política municipal de educação permanente em Sobral-CE. Sanare. 2008;7(2):14-22.

Berbel NAN. Metodologia da problematização: fundamentos e aplicações. Londrina: INP/UEL; 1999.

Bordenave JED. O que é participação. São Paulo: Brasiliense; 1994.

Berbel NAN. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface (Botucatu). 1998;2(2):139-54. https://doi.org/10.1590/S1414-32831998000100008

Mitre SM, Batista RS, Mendonça JMG, Pinto NMM, Meirelles CAB, Porto CP, Moreira T, Hoffmann LMA. Metodologias ativas de ensinoaprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Cien Saude Colet. 2008;1(2):2133-44. https://doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018

Prado ML, Velho MB, Espíndola DS, Sobrinho SH, Backes VMS. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Esc Anna Nery. 2012;16(1):172- 7. https://doi.org/10.1590/S1414-81452012000100023

Mancia JR, Cabral LC, Koerich MS. Educação permanente no contexto da enfermagem e na saúde. Rev Bras Enferm. 2004;57(5):605-10.

https://doi.org/10.1590/S0034-71672004000500018

Published

2018-08-21

Issue

Section

Original Articles