The use of realistic simulation as teaching-learning methodology for nursing staff in a child-adolescent hospital: experience report

Authors

  • Aguilda Gomes de Abreu Hospital Pequeno Príncipe Diretora de Enfermagem
  • Junia Selma de Freitas Hospital Pequeno Príncipe Vice-diretora de Enfermagem
  • Mariangela Berte Hospital Pequeno Príncipe Setor de Educação Continuada
  • Karin Rosa Persegona Ogradowski Faculdades Pequeno Príncipe
  • Alessandra Nestor Faculdades Pequeno Príncipe

DOI:

https://doi.org/10.15448/1983-652X.2014.3.17874

Keywords:

nursing, continued education, simulation

Abstract

Objective: The present article aims to report the first experience by the Continuing Education service of a child-adolescent hospital in Paraná State, Brazil, using the realistic simulation as a teaching-learning methodology for the nursing staff.

Description of experience: Simulations were carried out on two consecutive days at the work settings guided by nursing instructors, who are the ward managers in the child-adolescent hospital. Six (6) distinct scenarios were prepared on the following themes: nursing care in the administration of chemotherapy drugs, nursing care with peripheral venous access and blood components, tracheostomy care and aspiration, feeding and tube care, drug administration, heavy surveillance drugs and register in nursing records. A total of 195 nursing professionals participated in the simulations. We perceived that these simulations enabled the professionals to identify and rebuild their actions by means of immediate feedback after simulations were over. The experiences also enabled those professionals to be more secure and confident in carrying out the real practice in daily work along the different care wards in the institution.

Conclusion: Realistic simulation proved to be an innovative training methodology in the institution, as it replicates real life experiences, which fostered an interactive environment among the participants and facilitated the teaching-learning process for the nursing teams who work at this child-adolescent hospital.

Author Biographies

Aguilda Gomes de Abreu, Hospital Pequeno Príncipe Diretora de Enfermagem

Enfermeira 

Diretora de Enfermagem do Hospital Pequeno Príncipe

Junia Selma de Freitas, Hospital Pequeno Príncipe Vice-diretora de Enfermagem

Enfermeira

Vice-Diretora de Enfermagem do Hospital Pequeno Príncipe

Mariangela Berte, Hospital Pequeno Príncipe Setor de Educação Continuada

Enfermeira. Especialista em Pediatria, Coordenadora do Setor de Educação Continuada do Hospital Pediátrico Pequeno Príncipe

Karin Rosa Persegona Ogradowski, Faculdades Pequeno Príncipe

Enfermeira. Mestre em Saúde da Criança, Professora/ Coordenadora do Curso de Enfermagem da Faculdades Pequeno Príncipe

References

Ipsen F, Porto AR, Schneider CC, Thofehrn MB. Educação continuada: experiência na capacitação da equipe de enfermagem. In: Anais XVII Congresso de iniciação científica; X Encontro de Pós Graduação UFPel. Pelotas (RS): UFPEL; 2008.

Ferreira GAA, Gonçales CAV, Baptista IMC. Relato de experiência: educação continuada nos Serviços de Enfermagem. In: Encontro Latino Americano de Pós Graduação UNIVAP. São José dos Campos (SP): UNIVAP; 2010.

Vilella DS, Leite LM, Nassar MED. A simulação realística como estratégia de ensino em atendimento pré-hospitalar: um relato de experiência. São Paulo (SP): Prefeitura de São Paulo; 2010.

Sanino GEC. Simulação Realística no Ensino de Enfermagem. São Paulo (SP); 2011.

Silva GM, Seiffert OMLB. Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica. Rev Bras Enferm. 2009; 62 (3):133-42.

Feitosa RMM, Nobrega LLR. Relato de Experiência acerca do uso da simulação como método de ensino durante disciplina enfermagem na atenção à saúde da mulher, num curso superior de enfermagem em uma universidade privada de Mossoró/RN 2009. In: 62ª Reunião Anual da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência; 25 a 30 de julho de 2010; Natal (RN). Disponível no site: http://www.sbpcnet.org.br/livro/62ra/resumos/resumos/2082.htm

Teixeira INDO, Felix JVC. Simulação como estratégia de ensino em enfermagem: revisão de literatura. Interface [Botucatu] 2011; 15(39):1173-84.

Published

2014-12-31

Issue

Section

Experience Reports