Interface between organizational culture and communication organization: multicase study in universities

Authors

  • Cassiana Maris Lima Cruz Universidade de Passo Fundo
  • Janine Fleith de Medeiros Universidade de Passo Fundo
  • Denise Carvalho Tatim Universidade de Passo Fundo
  • Aline Mara Meurer Universidade de Passo Fundo

Keywords:

Organizational Culture, Communication Organization, Universities

Abstract

This study assumes that the organizational culture and communication organization are in direct relationship of interdependence (BALDISSERA, 2008b), it is the communicative processes that organizational culture is legitimized or is transformed. Through a multicase study in universities of Rio Grande do Sul, study aimed to reveal the interfaces between culture organizational and organizational communication. Therefore, it was necessary to know the aspects
that characterize the culture in institutions, the understanding of its design and the design of organizational communication. With reference to these goals, we used a theoretical framework which subsidize the discussion culture and communication in universities perspective interrelational. To do so, we sought the principles of complexity proposed by Morin (2003a), aiming at an organizational understanding, systemic and complex university institution. The unveiling of Results demonstrated that the communication is planned in one of universities with the objective to maintain the institutional culture, being present in the official documents of the institution, ratified the interviewees’ statements; in the other two universities, the organizational routine revealed woven into the cultural practices Throughout its existence in the consolidated and the processes communication. Considering the results, it is understood that the organizational communication as a strategy for universities.

Author Biographies

Cassiana Maris Lima Cruz, Universidade de Passo Fundo

Professora da Faculdade de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis FEAC/UPF. Mestrado em Administração (UFSC), Doutorado em Comunicação Social (FAMECOS/PUCRS).

Janine Fleith de Medeiros, Universidade de Passo Fundo

Professora da Faculdade de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis FEAC/UPF. Mestrado em Administração (FACE/PUCRS), Doutorado em Engenharia de Produção (UFRGS).

Denise Carvalho Tatim, Universidade de Passo Fundo

Professora da Faculdade de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis FEAC/UPF. Mestrado em Administração (UFSC), Doutorado em Psicologia (PUCRS).

Aline Mara Meurer, Universidade de Passo Fundo

Professora da Faculdade de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis FEAC/UPF. Mestrado em Administração (FACE/PUCRS).

References

BALDISSERA, R. Comunicação Organizacional: o treinamento de recursos humanos como rito de passagem. São Leopoldo: Unisinos, 2000.

______. Imagen-conceito: anterior à comunicação, um lugar de significação. 2004. 295 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Faculdade de Comunicação Social, PUCRS, Porto Alegre, 2004.

______. Comunicação organizacional: uma reflexão possível a partir do paradigma da complexidade. In: OLIVEIRA, I. L.; SOARES, A. T. N. (Org.) Interfaces e tendências da comunicação no contexto das organizações. São Caetano do Sul, SP: Difusão Editora, p. 149-177, 2008a.

______. O (re)tecer a cultura organizacional atualizado pela comunicação. In: II Congresso Brasileiro Científico de Comunicação Organizacional e Relações Públicas - Abrapcorp, 2008, Belo Horizonte. Anais ... Belo Horizonte: PUC-Minas, 2008b.

BARICHELLO, E. M. R. Modelo e práticas de comunicação na universidade: identidade, territorialidade e legitimação institucional. In:

BARICHELLO, E. M. R. (Org.). Visibilidade midiática, legitimação e responsabilidade social: dez estudos sobre as práticas de comunicação na Universidade. Santa Maria: FACOS/UFSM, p. 13-44, 2004.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2013.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto: imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

BUENO, W. da C. Comunicação empresarial: teoria e pesquisa. Barueri, SP: Manole, 2003.

CHANLAT, J.-F. Ciências Sociais e Management: Reconciliando o Econômico e o Social. São Paulo: Atlas, 2000.

CHAUÍ, M. S. A universidade hoje. In: CHAUÍ, M. S. Escritos sobre a universidade. São Paulo: Editora UNESP, p. 175-193, 2001.

DIEHL, A. A.; TATIM, D. C. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.

DUARTE, J. Entrevista em profundidade. In: DUARTE, J.; BARROS, A. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, p. 62-83, 2006.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1996.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

KREPS, G. L. Organizational comunication: theory and practice. Second edition. Nova York: Longman, 1989.

KUNSCH, M. M. K. Universidade e comunicação na edificação da sociedade. São Paulo: Edições Loyola, 1992.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

MORGAN, G. Imagens da organização. São Paulo: Atlas, 1996.

MORIN, E. O Método 4: as idéias: habitat, vida, costumes, organização. Porto Alegre: Sulina, 2002.

______. Introdução ao pensamento complexo. 4. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2003a.

______. Da necessidade de um pensamento complexo. In: MARTINS, F. M.; SILVA, J. M. da. Para navegar no século XXI. 3. ed. Porto Alegre: Sulina/EDIPUCRS, p.13-36, 2003b.

______. A comunicação pelo meio (teoria complexa da comunicação). Revista Famecos: mídia, cultura e tecnologia. Porto Alegre, n. 20, p. 7-12, abr. 2003c.

______. O Método 5: a humanidade da humanidade. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2003d.

______. O Método 1: a natureza da natureza. 2. ed. Porto Alegre:

Sulina, 2005.

OLIVEIRA, I. L.; PAULA, M. A. Comunicação no contexto das organizações: produtora ou ordenadora de sentidos? In: OLIVEIRA, I. L.;

SOARES, A. T. N. (Org.) Interfaces e tendências da comunicação no contexto das organizações. São Caetano do Sul, SP: Difusão Editora, p. 91-108, 2008.

PAGÈS, M. et. al. O poder das organizações. São Paulo: Atlas, 2008.

SCROFERNEKER, C. M. A. Os (des)caminhos da comunicação na implementação do Programa de Qualidade Total na Universidade Brasileira. 2000. 248 f. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, USP, São Paulo, 2000.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2015-07-16

Issue

Section

Articles