Affordances of Edmodo for the flipping and expansion of the L2 classroom

Autores

  • Valeska Favoretti Serafim University of Connecticut Universidade Federal do Espírito Santo Faculdade Castelo Branco
  • Alexsandro Rodrigues Meireles UFES - Professor

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.2.31963

Palavras-chave:

Edmodo, flipped and expanded classroom, educational technology, L2 teaching and learning.

Resumo

This study aims to analyze the affordances of Edmodo (https://www.edmodo.com), the leading k-12 Social Learning Network (Edmodo, 2018), for the flipping and expansion of foreign, second or additional language (L2 henceforth) classroom. To do so, we first had a brief review of literature on blended learning and selected one of its sub-models suggested by Horn and Staker (2014) – the flipped classroom – to focus on. Then, we considered ten out of the fifteen reasons Bergmann and Sams (2012) shared on why teachers should flip their classrooms and described Edmodo’s main features. Finally, we developed Bergmann and Sams’s ten reasons into four practical reasons on why teachers should consider flipping and expanding their classrooms with Edmodo and spoke about our experiences on this platform. This study showed that the various features of this free platform make it an excellent tool for such purposes and we recommend that teachers take advantage of it and adapt it to their contexts.

 

*** O potencial do Edmodo para a inversão e a expansão da sala de aula de L2 ***

Este estudo tem como objetivo analisar o potencial do Edmodo (https://www.edmodo.com), a Rede Social de Aprendizagem líder no ensino básico (Edmodo, 2018), para a inversão e a expansão da sala de aula de segunda língua, língua estrangeira ou língua adicional (doravante L2). Para isso, primeiro tivemos uma breve revisão de literatura sobre aprendizagem híbrida e selecionamos um dos seus submodelos sugeridos por Horn e Staker (2014) – a sala de aula invertida – para focarmos. Em seguida, descrevemos as principais características do Edmodo e consideramos dez dos quinze motivos pelos quais Bergmann e Sams (2012) recomendam que professores invertam suas salas de aula. Finalmente, desenvolvemos as dez razões de Bergmann e Sams em quatro razões práticas sobre os motivos pelos quais os professores deveriam considerar a inversão e expansão de suas salas de aula com o Edmodo e falamos sobre nossas experiências nessa plataforma. Este estudo mostrou que os vários recursos dessa Rede Social de Aprendizagem gratuita a tornam uma excelente ferramenta para tais fins e recomendamos que os professores aproveitem e adaptem-na conforme seus contextos.

Palavras-chave: Edmodo; sala de aula invertida e expandida; tecnologia educacional; ensino e aprendizagem de L2.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Valeska Favoretti Serafim, University of Connecticut Universidade Federal do Espírito Santo Faculdade Castelo Branco

Mestranda em Linguística (Aplicada) na Universidade Federal do Espírito Santo. Pós-graduanda (Lato sensu) em Ensino de Língua Inglesa pela Estácio de Sá. Conquistou uma das vinte bolsas FLTA da Fulbright ofertadas em 2017 e, de agosto de 2018 a maio de 2019, será professora do curso de português como língua estrangeira na University of Connecticut, onde contribuirá na reinauguração do curso que foi fechado há mais de vinte anos e, além disso, também, será aluna do mestrado para obtenção de créditos.  Possui graduação em Letras Português, Inglês e Respectivas Literaturas pela Faculdade Castelo Branco (Colatina, ES), tendo recebido honra ao mérito como aluna destaque do curso. Estudou inglês (CAE e TOEFL) na International Language Academy of Canada (Toronto, ON) - dezembro de 2014 a janeiro de 2015. Atualmente, é professora de Língua Inglesa no curso de Letras Português, Inglês e Respectivas Literaturas na Faculdade Castelo Branco (Colatina, ES). Conquistou, em 2011, a única bolsa ofertada aos alunos do Centro Estadual de Idiomas de Colatina para estudar um semestre de ensino médio no Canadá (Winnipeg, MB) - graduou no Brasil e, também, no Canadá. De 2013 a 2017, foi professora de inglês na escola Number One Inglês Completo (Colatina, ES).

Referências

Al-kathiri, Fatimah. 2015. Beyond the Classroom Walls: Edmodo in Saudi Secondary School EFL Instruction, Attitudes and Challenges. English Language Teaching, 8(1).

Arruda, Eucídio Pimenta. 2013. Ensino e aprendizagem na sociedade do entretenimento: desafios para a formação docente. Educação, PUCRS, 36, p. 232-239.

Bacich, Lilian & Moran, José. 2017. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-Prática. Porto Alegre: Penso.

Bacich, Lilian, Tanzi Neto, Adolfo, & Trevisani, Fernando de Mello (Org.). 2015. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso.

Baker, J. Wesley. 2000. The “classroom flip”: Using web course management tools to become the guide by the side. In J. A. Chambers (Ed.). Selected papers from the 11th International Conference on College Teaching and Learning (p. 9-17). Jacksonville, FL: Florida Community College.

Bergmann, Jonathan & Sams, Aaron. 2012. Flip your classroom: reach every student in every class every day. U.S.A.: ISTE.

Bergmann, Jonathan & Gudenrath. 2015. Flipped learning for English instruction. U.S.A.: ISTE. April.

Byram, Michael & Wagner, Manuela. 2018. Making a difference: Language teaching for intercultural and international dialogue. Foreign Language Annals, 51(1), p. 140-151.

Durak, Gürhan 2017. Using Social Learning Networks (SLNs) in higher education: Edmodo through the lenses of academics. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(1).

Edmodo. 2018. About. [Online] Available at:

https://go.edmodo.com/about/. Accessed 19 June 2018.

Edmodo. 2018. Spotlight. [Online] Available at:

https://support.edmodo.com/hc/en-us/articles/205008114-About-Edmodo-Spotlight. Accessed 19 June 2018.

Fadini, Karina & Finardi, Kyria. 2015. Affordances of web 2.0 interfaces for the teaching/learning of L2 in the flipped classroom. In International Conference of Education, Research and Innovation. p. 1052-1058.

Finardi, Kyria, Prebianca, Gicele Vergine Vieira, & Schmitt, Jeovani. 2016. English distance learning: possibilities and limitations of MEO for the Flipped Classroom. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 16(2), p. 181-208.

Fosnot, Catherine Twomey. 1989. Enquiring teachers, enquiring learners: a constructivist approach for teaching. New York: Teachers College Press.

Fosnot, Catherine Twomey. 2013. Constructivism: Theory, perspectives, and practice. Teachers College Press.

Haygood, Aimee E. & Schools, Chapel Hill-Carrboro City. 2012. Blended Learning: Using Web 2.0 S to Enhance Classroom Instruction. In 2nd Faculty Development Conference: Teaching and Learning in the 21 st Century. p. 53.

Horn, Michael B., & Staker, Heather. 2014. Blended: Using disruptive innovation to improve schools. John Wiley & Sons.

Jones, Richard. 2013. Communication in the real world: An introduction to communication studies.

http://open.lib.umn.edu/communication/chapter/8-4-interculturalcommunication-competence/ Accessed 01 Sept. 2018.

Lévy, Pierre. 1999. Cibercultura. Rio de Janeiro: Ed. 34.

McKim, Kerrie. 2016. Edmodo and the Flipped Language Class: Bridging the Gap in Language Learning. In Conference proceedings. ICT for language learning. p. 122.

Rouis, Sana, Limayem, Moez, & Salehi-Sangari, Esmail. 2011. “Impact of Facebook Usage on Students’ Academic Achievement: Role of self-regulation and trust.”

The Myth of Average. Script: Todd Rose. 2013. Son., color. Available at:

https://ed.ted.com/on/4s8O5loM. Accessed 01 Mar. 2018.

Türkmen, Hediye Gamze. 2012. “Using social networking in EFL classroom in higher education”. The International Scientific Conference eLearning and Software for Education. Vol. 1. “Carol I” National Defence University.

Wolfe, Alison M. 2007. “Student attitudes towards social networks and learning modalities”. Proceedings of the Marketing Management Association (MMA) Spring Conference.

Downloads

Publicado

2019-01-15

Como Citar

Serafim, V. F., & Meireles, A. R. (2019). Affordances of Edmodo for the flipping and expansion of the L2 classroom. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 9(2), 293–307. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.2.31963

Edição

Seção

Artigos