Roll a D6: a role-playing game based approach to the EFL classroom
DOI:
https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.2.31960Palavras-chave:
Active learning, Communicative language teaching, EFL, RPG.Resumo
This article describes the benefits of using Role-playing games (RPGs) in EFL learning contexts. It is divided in three main parts: the first part introduces the concept and origins of RPGs and briefly discusses their communicative and collaborative aspects; the second part approaches the RPG systematic to the concepts of communicative language teaching (CLT), task based learning (TBL), and active learning as a means to demonstrate how EFL learners can benefit from an approach that involves RPGs; the third part describes and discusses the learning outcomes of a set of RPG based tasks that were developed and used in an EFL context with a group of nine teenagers aging from 12 to 17 years old during their fourth semester in a language school. The article closes with considerations on how RPG based learning can help learners develop not only their speaking and interpersonal skills, but also autonomy.
*** Role um D6: uma abordagem baseada em role-playing games para a sala de aula de inglês como língua estrangeira ***
Este artigo descreve os benefícios do uso de Role-Playing games (RPGs) em contextos de aprendizagem de inglês como língua estrangeira. Ele está dividido em três partes principais: a primeira parte introduz o conceito e as origens dos RPGs e discute brevemente seu aspecto comunicativo e colaborativo; a segunda parte aproxima a sistemática do RPG dos conceitos de ensino comunicativo de língua, aprendizagem baseada em tarefas e aprendizagem ativa como um meio de demonstrar como os alunos de inglês como língua estrangeira podem se beneficiar de uma abordagem que envolve RPGs; a terceira parte descreve e discute os resultados de aprendizagem de um conjunto de tarefas baseadas em RPG que foram desenvolvidas e usadas em um contexto de inglês como língua estrangeira, com um grupo de nove adolescentes de 12 a 17 anos cursando o quarto semestre em uma escola de idiomas. O artigo termina com considerações sobre como a aprendizagem baseada em RPG pode ajudar os alunos a desenvolver não apenas suas habilidades de conversação e relacionamento interpessoal, mas também autonomia.
Palavras-chave: Aprendizagens ativas; Ensino comunicativo de línguas; Inglês como língua estrangeira; RPG.
Downloads
Referências
Appel, Gabriela & Lantolf, James. 1994. Speaking as mediation: a study of L1 and L2 text recall. Tasks. The Modern Language Journal, 78(4), p. 437-452.
Armstrong, Michael. 2016. Role-playing Game Based Learning, EFL Curriculum. Dissertação de Mestrado. St. Cloud State University.
Azarola-Negueruela, Eduardo & García, Próspero. 2016. Sociocultural theory and the language classroom. In The Routledge handbook of English language teaching (p. 295-309). London: Routledge.
Beichner, Robert. 2014. History and evolution of active learning spaces. New Directions for Teaching and Learning, 137, p. 9-16.
Bowman, Sarah. 2010. The Functions of Role-Playing Games:how participants create community, solve problems and explore identity. North Carolina: McFarland.
Cook, Mike, Gremo, Matthew, & Morgan, Ryan. 2017. Playing around with literature: tabletop role-playing games in middle grades ELA. Voices from the Middle, 25(2), p. 62-69.
East, Martin. 2012. Task-based Language Teaching from the Teacher's Perspective: insights from New Zealand. Amsterdam: John Benjamins Pub. Co.
Freire, Paulo. 2005. Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum.
Freire, Paulo. 1996. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Gibbons, Pauline. 2015. Scaffolding Language Scaffolding Learning: teaching second language learners in the midstream classroom. Portsmouth: Heinemann.
Gibbons, Pauline. 2013. Scaffolding. In The Routledge encyclopedia of second language acquisition (p. 563-564). London: Routledge.
Ghazal, Sadeqa & Singh Smriti. 2016. Game-based language learning: activities for ESL classes with limited access to technology. ELT Voices, 6(4), p. 1-8.
Hall, Graham. 2016. Method, methods and methodology. In The Routledge handbook of English language teaching (p. 209-223). London: Routledge.
Hua, Zhu & Kramsch, Claire 2016. Language and culture in ELT. In The Routledge handbook of English language teaching (p. 38-50). London: Routledge.
Jackson, Steve. 1993. GURPS Basic Set. Austin: Steve Jackson Games. Jacobs, George & Renandya, Willy. 2016. Student-centred learning in ELT. In English language teaching today: linking theory and practice (p. 13-25). Switzerland: Springer.
Kapp, Karl. 2012. The Gamification of Learning and Instruction. San Francisco: Pfeiffer.
Kramsch, Claire. 2011. Language and culture. In The Routledge handbook of applied linguistics (p. 305-317). New York: Routledge.
Lantolf, James & Thorne, Steven. 2006. Sociocultural theory and second language learning. In Theories in second language acquisition (p. 201-224). Mahwah: Lawrence Erlbaum.
Larsen-Freeman, Diane. 2011. Key concepts in language learning and language education. In The Routledge handbook of applied linguistics (p. 155-170). New York: Routledge.
Li, Li & Walsh, Steve. 2016. Classroom talk, interaction and collaboration. In The Routledge handbook of English language teaching (p. 486-498). London: Routledge.
Morán, José. 2015. Mudando a educação com metodologias ativas. In Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens (p. 15-33). Ponta Grossa: Mídias Contemporâneas.
Ortega, Lourdes. 2011. Second language acquisition. In The Routledge handbook of applied linguistics (p. 171-184). New York: Routledge.
Phillips, Brian. 1994. Role-Playing Games in the English as a Foreign Language Classroom. Proceedings of the Tenth National Conference on English Teaching and Learning in the Republic of China (p. 625-648). Taipei: Crane Publishing.
Resnick, Mitchel. 2004. Edutainment? No thanks. I prefer playful learning. Associazione Civita Report on Edutainment.
Sarmento, Simone. 2004. Ensino de cultura na aula de língua estrangeira. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, 2(2), p. 1-22.
Tasker, Thomas & Thorne, Steven. 2011. Sociocultural and cultural-historical theories of language development. In The Routledge handbook of applied linguistics (p. 487-500). New York: Routledge.
Teixeira, Anísio 2010. A pedagogia de Dewey. In John Dewey (p. 33-66). Pernambuco: Massangana.
Thornbury, Scott. 2011. Language teaching methodology. In The Routledge handbook of applied linguistics (p. 185-199). New York: Routledge.
Van den Branden, Kris 2016. Task-based language teaching. In The Routledge handbook of English language teaching (p. 238-251). London: Routledge.
Zalka, Csenge. 2012. Adventures in the Classroom: Creating Role-Playing Games Based on Traditional Stories for the High School Curriculum. Dissertação de Mestrado. East Tennessee State University.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2019 BELT - Brazilian English Language Teaching Journal
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais
A submissão de originais para a BELT - Brazilian English Language Teaching Journal implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos da revista sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente a BELT - Brazilian English Language Teaching Journal como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se à matéria publicada neste periódico os termos de uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, que permite o uso irrestrito, a distribuição e a reprodução em qualquer meio desde que a publicação original seja corretamente citada.