Applied linguistics and additional language teaching

Authors

  • Rodrigo Smaha Lopes Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus de Cascavel
  • Jaqueline Laís Salles Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Cascavel
  • Nelza Mara Pallú Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.2.31113

Keywords:

applied linguistics, teachers, post-method.

Abstract

This article aims to highlight the importance of applied linguistics (AL) knowledge in the continuous construction of pedagogical practices involving language teaching and learning and, through the relationship between teaching methods and approaches, and the research development in AL, to show how the teacher’s role has changed, from the beginning of LA to what has been called today the Post-method – Prabhu (1990), Kumaravadivelu (1994, 2001) and Celani (2009). In this scenario, it is the teacher who determines – or should determine – which method/approach will be most profitable, based on the investigation of its context and not a priori. It is hoped that this work will contribute to the additional language teacher’s reflection on their classroom practices – why, what for, how and what to teach –, to transform them, to educate themselves critically-reflexively and to become, in fact, a teacher-researcher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Smaha Lopes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus de Cascavel

Doutorando do Programa de Pós-Graduação Stricto Senso em Letras da UNIOESTE/Cascavel.

Jaqueline Laís Salles, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Cascavel

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Stricto Senso em Letras da UNIOESTE/Cascavel. Bolsista CAPES.

Nelza Mara Pallú, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Marechal Cândido Rondon

Professora de Língua e Literatura Inglesa do Curso de Letras da UNIOESTE, campus de Marechal Cândido Rondon. Doutora em Letras pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

References

Brasil. Ministério da Educação. 2002. Parâmetros Curriculares Nacionais: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio. Linguagem, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEF.

Celani, M. A. A. 2001. Ensino de línguas estrangeiras: ocupação ou profissão. In: LEFFA, V. O professor de línguas: construindo a profissão. Pelotas: Educat.

Celani, M. A. A. 2009. Não há uma receita no ensino da língua inglesa. Revista Nova Escola, 222, maio.

Cook, Guy. 2003. Applied Linguistics. Series Editor: H. G. Widdowson. New York: Oxford University Press.

Damianovic, Maria Cristina. 2005. O lingüísta aplicado: de um aplicador de saberes a um ativista político. Linguagem & Ensino, São Paulo, 8(2), p. 181-196.

Davies, Alan. 2007. An introduction to applied linguistics: from practice to theory. 2. ed. Series Editors: Alan Davies & Keith Mitchel. Edinburg University Press.

Fernandes, Luciana Rezende. 2012. O papel do linguista aplicado na área de ensino e aprendizagem de segunda língua ou língua estrangeira. Revista de Letras, Goiânia, 1(1), p. 112-124, jan./jun.

Hrehovþík, Teodor. 2005. What Do We Teach: Applied Linguistics or Language Teaching Methodology? Theory and Practice in English Studies 3: Proceedings from the Eighth Conference of British, American and Canadian Studies. Brno: Masarykova univerzita. Faculty of Arts, University of Prešov, Slovakia.

Kumaravadivelu, B. 1994. The Postmethod Condition: (E)merging Strategies for Second/Foreign Language Teaching. TESOL Quarterly, San José State University, California, United States. Spring, 28(1), p. 27-48.

Kumaravadivelu, B. 2001. Toward a Postmethod Pedagogy. TESOL Quarterly, San José State University, California, United States, 35(4), p. 27-48.

Lopes-Rossi, Maria Aparecida Garcia. 2009. Tendências Atuais da Pesquisa em Lingüística Aplicada. SEMINÁRIO DE PESQUISAS EM LINGUÍSTICA APLICADA, 5, Anais... Universidade de Taubaté – UNITAU.

Moita Lopes, Luiz Paulo da. 1992. Tendências atuais da pesquisa na área de ensino/aprendizagem de línguas no brasil. Letras, Santa Maria, 4, p. 7-13, jul./dez.

Oliveira, Luciano Amaral. 2007. O conceito de competência no ensino de línguas estrangeiras. Sitientibus, Feira de Santana, 37, p. 61-74, jul./dez.

Prabhu, N. S. 1990. There Is No Best Method-Why? TESOL Quarterly, National University of Singapure, 24(2), p. 161-176, summer.

Rajagopalan, Kanavillil. 2006. Repensar o papel da lingüística aplicada. In: Moita Lopes, Luiz Paulo da. Por uma lingüística indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial.

Richards, Jack C.; Rodgers, Theodore S. 2014. Approaches and methods in language teaching (3th ed.). Italy: rotolito lombarda s.p.a. Cambridge University Press.

Rojo, Roxane Helene Rodrigues. 2006. Fazer lingüística aplicada em perspectiva sóciohistórica: privação sofrida e leveza de pensamento. In Moita Lopes, Luiz Paulo da. Por uma lingüística indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial.

Skinner, B. F. 1953. Science and human behavior. New york: MacMillan. Soares, Doris de Almeida. 2008. Introdução à lingüística aplicada e sua utilidade para as pesquisas em sala de aula de língua estrangeira. Simpósio de Estudos Filológicos e Lingüísticos, I, CiFEFiL/FFP (UERJ), de 3 a 7 de março de 2008. Anais... Disponível em:

https://oportuguesdobrasil.files.wordpress.com/2015/02/introdao_a_linguistica.pdf. Acesso em: 07 mar. 2018.

Spada, Nina. 2004. Linguística aplicada ao ensino de língua estrangeira: uma entrevista com nina spada. Tradução de Gabriel de Ávila Othero. Revista Virtual de Estudos da Linguagem [Online], 2(2).

Zainuddin et al. 2011. Methods/Approaches of Teaching ESOL: A historical Overviw. In Zainuddin et al. Fundamentals of Teaching English to Speakers of Other Languages in K-12 Mainstream Classrooms (3th ed.). Dubuque, IA: Kendall Hunt.

Published

2019-01-15

How to Cite

Lopes, R. S., Salles, J. L., & Pallú, N. M. (2019). Applied linguistics and additional language teaching. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 9(2), 281–292. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.2.31113

Issue

Section

Article