Validation of a follow-up tool for stricto sensu graduate students in the area of Social Work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1677-9509.2021.1.39192

Keywords:

Validation study, Education, graduate, Alumni

Abstract

The objective of this work was to legitimize an instrument in order to supervision graduates of postgraduate programs stricto sensu in Social Work, whose reality is a challenge for all programs in Brazil. This is a retrospective and descriptive content validation study, with a quantitative-quantitative approach, to determine whether the items of the instrument properly represent the construct in focus, if so, the monitoring of graduates. The dimensions of the instrument were classified into five axes: characterization of graduates; professional qualification; intellectual production; teaching, research and extension activities; and political-organizational activity, allowing progress in the monitoring of graduates, in the elaboration of strategies to improve the management of the program and, in addition, in the reflexive criticisms about the training system at the stricto sensu level in Brazil. It may be concluded that the option for content validation, in addition to being sufficient for the monitoring of graduates as a performance of the study’s domain of interest, also proved to be a strategy in the co-responsibility of the program’s faculty in this process.

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Author Biographies

Maria Carlota de Rezende Coelho, Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória (EMESCAM), Vitória, ES, Brasil.

Doutora pela Universidade Federal do Rio de Janeiro UFRJ), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil; docente e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Desenvolvimento Local da Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória (EMESCAM), em Vitória, RJ, Brasil.

Gissele Carraro, Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória (EMESCAM), Vitória, ES, Brasil.

Doutora, Mestra e Assistente Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS), em Porto Alegre, RS, Brasil; docente e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Desenvolvimento Local da Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória (EMESCAM), em Vitória, RJ, Brasil.

Janine Pereira da Silva, Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória (EMESCAM), Vitória, ES, Brasil.

Doutora pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil; docente do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Desenvolvimento Local da Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória (EMESCAM), em Vitória, RJ, Brasil; e coordenadora do Programa Institucional de Iniciação Científica da mesma instituição.

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Published

2021-07-01

How to Cite

Coelho, M. C. de R., Carraro, G. ., & da Silva, J. P. . (2021). Validation of a follow-up tool for stricto sensu graduate students in the area of Social Work. Textos & Contextos (Porto Alegre), 20(1), e39192. https://doi.org/10.15448/1677-9509.2021.1.39192