Inclusive education
A constant challenge in the capitalist system
DOI:
https://doi.org/10.15448/1677-9509.2021.1.37548Keywords:
Education, Inclusive education, Public policies, RightsAbstract
This paper relates the debate of education to the model of the capitalist society, proposing an analysis of an experience in the field of public higher education. This point is triggering for entering the model of education and consequently in the field of inclusive education. We shall indicate some contradiction inherent in the conflicts and complexities that constitute these themes, delimiting the antagonism of what is advocated in the conception of inclusion in education with the stated intention of the capital to increasingly subordinate education to commodity. Moreover, we will extend the analysis onto the access barriers, as well as the development of measures that allow better accessibility conditions for students with disabilities in higher education.
Downloads
References
BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2011.
BRASIL. Lei nº 13.146 de 6 de julho de 2015 (Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência - LBI). Brasília, 2015.
BRASIL. Lei nº 9394/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 6 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação/Secretaria de Educação Especial (MEC/SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, 2008.
BRASIL. Programa Incluir: acessibilidade da educação superior. Brasília, 2006.
CABRAL, Leonardo Santos Amâncio. Inclusão do público-alvo da educação especial no ensino superior brasileiro: histórico, políticas e práticas. Rev. Educ. PUC-Camp., Campinas, v. 22, n. 3, p. 371-387, 2017.
CARTA do III ENE. In: III Encontro Nacional de Educação. Brasília, DF, abr. 2019. Disponível em: http://www.andes.org.br/diretorios/files/Carta%20do%20ENE.pdf. Acesso em: 18 abr. 2019.
CORAL, Marinês. As contradições e tendências do processo de expansão e interiorização da Universidade Federal de Alagoas e seus rebatimentos no Curso de Serviço Social de Palmeira dos Índios. 2016. Tese (Doutorado em Serviço Social) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.
CUNHA, Fernanda Lanzarini da; VERDUM, Carolina Piá. A experiência do INCLUIR na UFRGS: uma análise sobre as demandas das pessoas com deficiência. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM SERVIÇO SOCIAL, 16., 2018, Vitória. Anais [...]. Vitória, ES: ABEPSS, 2018. Tema: “Em tempos de radicalização do capital, lutas, resistências e serviço social”.
DENTZ, Marta Von; SILVA, Roberto Rafael Dias da. Dimensões históricas das relações entre educação e Serviço Social: elementos para uma revisão crítica. Revista Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 121, p. 7-31, 2015.
DILLENBURG, Andreia Ines et al. Plano de Desenvolvimento Acadêmico Individualizado: possibilidade de inclusão na educação superior. In: PAVÃO, Sílvia Maria de Oliveira (org.). Ações de atenção à aprendizagem do ensino superior. Santa Maria: UFSM, 2015. p. 23-34.
FÁBRICAS de conhecimento: o que são, como funcionam e para que servem as universidades públicas de pesquisa. Jornal da USP, São Paulo, 5 abr. 2019. Disponível em: https://jornal.usp.br/ciencias/fabricas-de-conhecimento/. Acesso em: 18 set. 2019.
FREITAS, Meirielen Aparecida Gomes. Equidade e pessoas com deficiência no ensino superior: o ingresso, permanência e desempenho acadêmico dos estudantes com deficiência. Orientador: Robinson Moreira Tenório. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – UFBA, Salvador, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/18042. Acesso em: 13 mar. 2019.
FREITAS, Meirielen Aparecida Gomes; BAQUEIRO, Dicíola Figueiredo Andrade. Políticas públicas e as pessoas com deficiência no ensino superior no contexto brasileiro. In: SEMINÁRIO REGIONAL DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO DO NORDESTE, 8., 2014, Salvador. Anais [...]. Salvador, BA: Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação, 2014.
LIMA, Kátia. Contrarreforma na educação superior: de FHC a Lula. São Paulo: Xamã, 2007.
LIMA, Kátia. Está ocorrendo uma perversa intensificação do trabalho docente nas universidades federais. Classe. Revista de política e cultura da ADUFF, ano 2, n. 3. p. 18-24, jan./mar. de 2010. Disponível em: https://issuu.com/aduff/docs/classe3. Acesso em: 18 set. 2019.
LIMA, Kátia. O Banco Mundial e a educação superior brasileira na primeira década do novo século. Revista Katálysis, v. 14, n. 1, p. 86-94, 2011.
LOPES, Maura Corcini; FABRIS, Eli Henn. Inclusão & Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. (Coleção Temas & Educação).
LUSA, Mailiz Garibotti. A (in)visibilidade do Brasil rural no Serviço Social: o reconhecimento dos determinantes a partir da análise da mediação entre a formação e o exercício profissional em Alagoas. 2012. 394 f. Tese (Doutorado em Serviço Social) – Programa de Estudos Pós-graduados em Serviço Social, PUC-SP, São Paulo, 2012.
LUSA, Mailiz Garibotti; REIDEL, Tatiana. Formação profissional na Região Sul: uma construção histórica de ousadia e sonhos, materializando no presente estratégias de enfrentamento ao cenário do ensino superior. In: LUSA, Mailiz Garibotti; CARLOS, Sergio Antonio. Formação e trabalho em Serviço Social: desafios, resistências e sonhos marcando coletivamente a história do sul brasileiro. Porto Alegre: PROREXT.UFRGS: Movimento, 2016. p. 21-52.
MAZZETTI, Antônio Carlos et al. Relação Centro X Periferia: a universidade em debate. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 35, e193459, p. 1-30, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982019000100430&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 mar. 2020.
PAULA, Alisson Slider do Nascimento de. A degradação da universidade: a educação superior a serviço do capital. Universidade e Sociedade, Brasília, n. 56, p. 58-71, ago. 2015.
PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro. Inclusão no ensino superior: barreiras relatadas pelos estudantes com deficiência. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul: UCS, 2012.
SANTOS NETO, Artur Bispo dos. Universidade, ciência e violência de classe. São Paulo: Instituto Luckács, 2014.
SEVERINO, Maria do Perpétuo Socorro Rocha Sousa. A educação superior e o Programa Incluir: o contexto de contrarreforma educacional. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM SERVIÇO SOCIAL, 16., 2018, Vitória: ABEPSS, 2018.
UMA TRAGÉDIA em três atos. Os dez dias de governo Bolsonaro. Informandes, Brasília, DF, n. 90, p. 8-11, jan. 2019. [Sessão Matéria Central]. Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Textos & Contextos (Porto Alegre) implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Textos & Contextos (Porto Alegre) as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.