Inclusive education

A constant challenge in the capitalist system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1677-9509.2021.1.37548

Keywords:

Education, Inclusive education, Public policies, Rights

Abstract

This paper relates the debate of education to the model of the capitalist society, proposing an analysis of an experience in the field of public higher education. This point is triggering for entering the model of education and consequently in the field of inclusive education. We shall indicate some contradiction inherent in the conflicts and complexities that constitute these themes, delimiting the antagonism of what is advocated in the conception of inclusion in education with the stated intention of the capital to increasingly subordinate education to commodity. Moreover, we will extend the analysis onto the access barriers, as well as the development of measures that allow better accessibility conditions for students with disabilities in higher education.

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Author Biographies

Carolina Piá Verdum, Residencial Terapêutico Nossa Família, Gravataí, RS, Brasil.

Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil, Assistente Social do Residencial Terapêutico Nossa Família, em Gravataí, RS, Brasil.

Fernanda Lanzarini da Cunha, Universidade Federal do Rio Grande do SUL (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Graduada em Serviço Social e Especialista em Saúde do Trabalhador pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil, servidora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Mailiz Garibotti Lusa, Universidade Federal do Rio Grande do SUL (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Serviço Social pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), em São Paulo, SP, Brasil; pós-doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Serviço Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil; professora do Departamento e Curso de Serviço Social da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil e coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa Terra, Trabalho e Política Social da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

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Published

2021-07-01

How to Cite

Verdum, C. P., da Cunha, F. L., & Lusa, M. G. (2021). Inclusive education: A constant challenge in the capitalist system. Textos & Contextos (Porto Alegre), 20(1), e37548. https://doi.org/10.15448/1677-9509.2021.1.37548