Hunter S Thompson: a personificação caricatural do jornalista gonzo no cinema
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2017.1.23985Keywords:
jornalismo gonzo, imaginário, caricatura, cinema, narrativa.Abstract
O jornalista norte-americano Hunter S Thompson ficou conhecido no mundo ocidental pela criação do jornalismo gonzo nos anos 1970. Entretanto, na biografia de Thompson é possível perceber o estudo do autor sobre métodos e técnicas narrativas que foram utilizados nas coberturas jornalísticas que ele fez para revistas como Rolling Stone e Playboy. Devido ao seu estilo irreverente, por vezes cínico, o personagem-pseudônimo de Thompson, Raoul Duke, acabou ganhando vida própria, tornando-se caricatura de tirinhas do Washington Post e protagonista de três produções hollywoodianas. Destarte, o artigo analisa como esses produtos auxiliaram na construção do imaginário que até hoje circunda a figura de Hunter S Thompson.
References
BORDWELL, David. O cinema clássico hollyoodiano: normas e princípios narrativos. In: RAMOS, Fernão Pessoa (Org). Teoria contemporânea do cinema: documentário e narratividade ficcional. São Paulo: Senac, 2005. v. II.
BROWNE, Nick. O espectador-no-texto: a retórica de No Tempo das Diligências. In: RAMOS, Fernão Pessoa (Org). Teoria contemporânea do cinema: documentário e narratividade ficcional. São Paulo: Senac, 2005. v. II.
JOHNNY DEEP ZONE. Disponível em: <http://www.johnnydepp-zone.com/>. Acesso em: 10 maio 2016.
FEYERABEND, Paul. Contra o método. Rio de Janeiro: Unesp, 2003.
FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1995.
LIPPMANN, Walter. Opinião Pública. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.
LISTAL. Disponível em: <http://www.listal.com/viewimage/6252917>. Acesso em: 10 maio 2016.
LODGE, David. A arte da ficção. Porto Alegre: L&PM, 2011.
MAFFESOLI, Michel. O ritmo da vida: variações sobre o imaginário pós-moderno. Rio de Janeiro: Record, 2007.
MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Brasiliense, 1990.
MCKEEN, William. The outlaw journalist: the life and times of Hunter S. Thompson. New York: W.W. Norton & Company, 2008.
MINAYO, Maria Cecília de S. (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.
RITTER, Eduardo. Jornalismo gonzo e parresía: mentiras sinceras e outras verdades. 2015. 386 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Faculdade de Comunicação Social, PUCRS, Porto Alegre, 2015.
SILVA, Juremir Machado da. O que pesquisar quer dizer: como fazer textos acadêmicos sem medo da ABNT e da Capes. Porto Alegre: Sulina, 2011.
TEIXEIRA, Elizabeth. As três metodologias. Petrópolis: Vozes, 2005.
THOMPSON, Anita. The gonzo way: A celebration of Dr. Hunter S. Thompson. Golden, Colorado: Fulcrum Publishing, 2007.
THOMPSON, Hunter S. Medo e Delírio em Las Vegas: uma jornada selvagem ao coração do Sonho Americano. Porto Alegre: L&PM, 2011a.
______. Rum: diário de um jornalismo bêbado. Porto Alegre: L&PM, 2011b.
______. Hell’s Angels. Porto Alegre: L&PM, 2010.
______. Reino do medo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
______. Fear and loathing on the campaign trail’72. New York: Happer Perennial, 2005.
______. A grande caçada aos tubarões: histórias estranhas de um tempo estranho. São Paulo: Conrad, 2004.
______. The proud highway: Saga or a desperate Southern gentleman. New York: Ballantine Books, 1998.
WENNER, Jann; SEYMOUR, Corey. Gonzo: The life of Hunter S. Thompson. New York - Boston - London: Back Bay Books, 2007.
Referências audiovisuais
GIBNEY, Alex. Gonzo: The life and work of Dr. Hunter S. Thompson. [Filme-vídeo]. Produção de Alex Gibney, direção de Alex Gibney. Filadélfia, Diverse Productions, 2008. 120 min. color. son.
GILLIAM, Terry. Fear and loathing in Las Vegas. [Filme-vídeo]. Produção de Patrick Cassavetti, Laila Nabulsi, Stephen Nemeth, direção de Terry Gilliam. Los Angeles, Universal Pictures, 1998. 118 min. color. son.
LINSON, Art. Where the Buffalo Roam. [Filme-vídeo]. Produção de Art Linson, direção de Art Linson. Los Angeles, Universal Pictures, 1980. 96 min. color. son.
ROBINSON, Bruce. The Rum Diary. [Filme-vídeo]. Produção de Johnny Depp, Graham King, Christi Dembrowski, Anthony Rhulen, Robert Kravis, direção de Bruce Robinson. New York, BMG, 2011. 120 min.
color. son.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Sessões do Imaginário
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.