Narrativas do outro: imagens e mediações complexas em “Fuocoammare”
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2017.2.29215Keywords:
Alteridade, representação, mediação, imagem complexa, documentárioAbstract
Este trabalho busca lançar uma abordagem crítica sobre obras audiovisuais centradas na alteridade, tomando, como objeto de estudo, o documentário Fogo no Mar (Fuocoammare, Gianfranco Rosi, 2016), e sua representação das interações entre os moradores da ilha italiana de Lampedusa e os refugiados do Norte da África e do Oriente Médio. Para isso, autores dos estudos sobre imagem, cinema, mídia e cultura e das ciências da linguagem são usados para compreender a mediação do outro operada a partir do testemunho, da construção de polos opositivos e de um regime de imagens pautado pela sensorialidade e pelo realismoReferences
BARTHES, Roland. O efeito de realidade. In: O rumor da língua. São Paulo: Brasiliense, 1988.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
BUONANNO, M. Além da proximidade cultural: não contra a identidade, mas a favor da alteridade. In: LOPES, Maria Immacolata. (org.). Telenovela, internacionalização e interculturalidade. São Paulo: Loyola, 2004.
CATALÀ, Josep María. La imagen compleja. Bellaterra: UAB, 2005.
DEBRAY, Régis. Vida e morte da imagem. Petrópolis: Vozes, 1993.
FOSTER. Hal. O retorno do real. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
GOMES, Mayra Rodrigues. Comunicação e identificação: ressonâncias no jornalismo. Cotia: Ateliê, 2008.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Guaracira, 2001.
______. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Editoras Apicuri/PUC-Rio, 2016.
JOHNSON, Victoria. Heartland TV: prime-time television and the struggle for national identity. New York City: NYU Press, 2008.
KAMPER, Dietmar. Imagem. In: WULF, Chistoph; BORSARI, A. (Orgs.). Cosmo, corpo, cultura. Milano: Mondadori, 2001.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.
NICHOLS, Bill. A voz do documentário. In: RAMOS, F. (org.). Teoria contemporânea do cinema. São Paulo: Editora Senac, 2005
SERELLE, Marcio. A ética da mediação: aspectos da crítica da mídia em Roger Silverstone. Matrizes, v.10, nº 2. São Paulo, 2016.
SILVERSTONE, Roger. Complicity and collusion in the mediation of everyday life. New Literary History, v. 33, n. 4, p. 761-780, 2002.
SOARES, Rosana de Lima. Realismos audiovisuais: visibilidades intertextuais em documentários televisivos. Revista Doc On-line. 2015, nº 18.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
VIEIRA JR., Erly. Sobre a dimensão transcultural do realismo sensório no cinema mundial contemporânea. In: BRANDÃO, A.; CORSEUIL, A.; LIRA, R. (orgs.). Cinema, globalização, transculturalidade. Palhoça: Unisul/Socine, 2013.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz. Identidade e diferença. Petrópolis: Vozes, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Sessões do Imaginário
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.