Do Conto ao Seriado: Duas Histórias
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2017.2.28145Keywords:
Comunicação, Seriado, Conto, Literatura, TelevisãoAbstract
Pretende-se, nessa pesquisa, analisar a estrutura narrativa dos seriados contemporâneos, com a estrutura narrativa do conto, para verificar se essas duas formas de expressão apresentam estruturas comuns, e se existe uma influência da estrutura narrativa do conto literário, nos seriados televisivos contemporâneos. Parte-se da hipótese de que o primeiro, influência o segundo. Para realizar essa comparação serão utilizadas, principalmente, as análises e conceitos das estruturas narrativas da TV e dos seriados de Arlindo Machado, e de Marshall Mcluhan, os estudos sobre o conto de Ricardo Píglia e Nádia Gotlieb, o conceito de intertextualidade de Roland Barthes, e Leda Tenório da Motta.References
ARISTÓTELES. 2001. Arte Poética. Disponível em: 03 de setembro de 2001. livros_gratis/arte_poetica. htm. Acessado em 16 de junho de 2017.
BARTHES, R. O Rumor da Língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BORGES, J. L. Ficções. São Paulo: Globo, 1999.
GOTLIB, N. B. Teoria do Conto. São Paulo: Brasiliense, 2006.
HALL, S. A Identidade Cultural na Pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
LIMA, I. M. Pesquisa Revela que Jovens Solteiras são as Maiores Viciadas em Séries. http://f5.folha.uol.com.br/televisao/2014/04/1436727-pesquisa-revela-que-jovens-solteiras-sao-as-maiores-viciadas-em-series.shtml. Disponível em 06/04/2014. Acessado em 02/12/2015.
LIMA, L. C. (org.). Teoria da Cultura de Massa. São Paulo: Paz & Terra, 2000.
MANOVITCH, L. El Lenguaje de los Nuevos Medios de Comunicación. Barcelona: Paidós, 2005.
MACHADO, A. A Televisão Levada à Sério. São Paulo: Senac, 2000.
MCLUHAN, M. Os Meios de Comunicação como Extensões do Homem. São Paulo: Cultrix, 1996.
MATTELART, A. e MATTELART, M. História das Teorias da Comunicação. São Paulo: Loyola, 1999.
MOTTA, L. T. Roland Barthes: Uma Biografia Intelectual. São Paulo: Iluminuras/ Fapesp, 2011.
PÍGLIA, R. Formas Breves. São Paulo: Companhia da Letras, 2004.
SARDUY, S. Ensayos Generales Sobre el Barroco. Buenos Aires: FCE, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Sessões do Imaginário
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.