Cinema e guerra: algumas considerações
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2017.1.27877Keywords:
cinema, guerra, documentário, ficção.Abstract
O que se propõe aqui é estabelecer algumas relações de ordem estética e política entre duas formas de expressão humana: o cinema e a guerra. Embora a guerra esteja presente na história da humanidade desde o seu início e o cinema seja uma invenção relativamente recente, desde que o registro cinematográfico dos acontecimentos passou a existir estabeleceu-se uma relação permanente entre a cinematografia mundial e os conflitos bélicos, seja através de imagens documentais ou obras ficcionais que retratam esta atividade, que – ao que tudo indica – nos acompanhará enquanto nossa espécie habitar este planeta: a guerra.
References
AGUIAR JUNIOR, José Wenceslau Caminha. Balés eróticos, balés mecânicos: as coreografias do império. E-COM, Belo Horizonte, v. 8, n.1, p. 01-11, 2015.
BAYNES, Ken. Arte y sociedad. Barcelona: Blume, 1976.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1986.
BIGRIOTSQUAD. Disponível em: . Acesso em: 9 ago. 2016.
CRARY, Jonathan. Techniques of the observer: on vision and modernity in the nineteenth century. Cambridge: MIT Press, 1990.
DVDBEAVER. Disponível em: <http://dvdbeaver.cofilm3/bluray_review56/wings_blu-ray.html>. Acesso em: 9 ago. 2016.
EXPRESS ELEVATOR TO HELL. Disponível em: <https://expresselevatortohell.com/2013/01/28/saving-private-
ryan-1998-review/>. Acesso em: 06 ago. 2016.
GRANIMAGINADOR. Disponível em: <http://granimaginador.es/2016/05/05levantar-se-en-armas/>.
Acesso em: 09 ago. 2016.
HUCHET, Stéphane. Do quadro ao cinema: a equivalência da arte e do mundo segundo Fernand Léger. Gávea, Rio de Janeiro, v. 11, n. 11, p. 203-215, abr. 1994.
KEYWORD-SUGGESTIONS. Disponível em: <http://www.keyword-suggestions.com/dGFudGVqdQ/>. Acesso em: 09 ago. 2016.
MANNONI, Laurent. A grande arte da luz e da sombra: arqueologia do cinema. São Paulo: SENAC São Paulo, UNESP, 2003.
MUBI. Disponível em: <https://mubi.com/films/cross-of-iron>. Acesso em: 06 ago. 2016.
PAGLIA, Camille. Personas sexuais: arte e decadência de Nefertite a Emily Dickson. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
PARENTE, André (Org.). Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
PRAN, Dith. The sky was falling; Cambodia, 1970. The New York Times, 30 mar. 2003. Disponível em: < http://www.nytimes.com/2003/03/30/magazine/the-sky-was-
falling-cambodia-1970.html>. Acesso em: 06 ago. 2016.
TEATRO. In: HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001, p. 2682.
UPHE. Disponível em: <https://uphe.com/movies/all-quiet-on-the-western-front>. Acesso em: 06 ago. 2016.
VIMEO. Disponível em: <http://vimeo.com/31907879>. Acesso em: 06 ago. 2016.
VIRILIO, Paul. Guerra e cinema. São Paulo: Página
Aberta, 1993.
YOUTUBE. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=IafQqbsht_g&list=PL3A787472E0BDD67F&index=20>. Acesso em: 7 ago. 2016.
Referências audiovisuais
ARMY, United States. CORPS, United States. NAVY, United States. HOLLINGSHEAD, Gordon. A batalha pelas Marianas (The battle for the Marianas). [Documentário]. Produção das Forças Armadas Norte-
americanas, direção de Gordon Hollingshead. 1944. P&B. Son. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=Qc6W1gLyqzY>. Acesso em: 17 fev. 2017.
BRYCE, Ian; GORDON, Mark; LEVINSOHN, Gary; SPIELBERG, Steven. O resgate do soldado Ryan (Saving private Ryan) [Filme]. Produção de Ian Bryce; Mark Gordon; Gary Levinsohn; Steven Spielberg, direção
de Steven Spielberg. USA, 1998, 2h49min. color. son.
COPPOLA, Francis. Apocalyse now. [Filme]. Produção e direção de Francis Coppola, USA, 1979, 2h33min. color. son.
EDELSTEIN, Neal; SERVAN-SCHREIBER, Fabienne; ANGELOPOULOS, Theodoros et al. Lumière e companhia (Lumière et compagnie). [Filme]. Produção de Neal Edelstein; Fabienne Servan – Schreiber, direção de Theodoros Angelopoulos et al. França, 1995, 1h28min. color, p&b. son.
FORRESTER, Jeff; KELLEY, Brian. A história do Oscar: os primeiros 50 anos (The academy award winners: the first 50 years). [Documentário]. Produção de Jeff Forrester e Brian Kelley, direção de Jeff Forrester. USA,
, 476min. color. son.
HARTWIG, Wolf C.; PECKINPAH, Sam. Cruz de ferro (Cross of iron). [Filme]. Produção de Wolf C. Hartwig, direção de Sam Peckinpah. UK, West Germany, 1977, 2h12min. color. Son.
HUBBARD, Lucien. Asas (Wings) [Filme]. Produção de Lucien Hubbard, direção de William A. Wellman. USA, 1927. 144min. p&b. mudo.
KUBRICK, Stanley. Dr. Fantástico (Dr. Strangelove or: how I learned to stop worring and love the bomb). [Filme]. Produção e direção de Stanley Kubrick. USA, UK, 1964, 1h35min. p&b. son.
LAEMMLE JR., Carl; MILESTONE, Lewis. Nada de novo no front (All quiet on the western front). [Filme]. Produção de Carl Laemmle Jr., direção de Lewis Milestone.USA, 1930, 2h16min. p&b. mudo.
PUTTNAM, David; JOFFÉ, Roland. Os gritos do silêncio (The killing fields). [Filme]. Produção de David Puttnam; Direção de Roland Joffé. UK, 1984, 2h21min. color. son.
RIEFENSTAHL, Leni. O triunfo da vontade (Triumph des willens). [Documentário]. Produção e direção: de Leni Riefenstahl. Alemanha, 1935, 1h54min. p&b. son.
WHITTLESEY, Rob. Mt. Pinatubo explosion at Clark Air Base, Philippines. Part 2. In: In the path of a killer volcano. [Documentário]. Direção de Rob Whittlesey. 1993. color. son. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=PvpBbiCG-7s>. Acesso em: 06
ago. 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Sessões do Imaginário
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.