Financiamento coletivo no cinema brasileiro: um panorama a partir da plataforma Catarse
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2015.1.20543Keywords:
Audiovisual, Crowdfunding, Financiamento, Cinema BrasileiroAbstract
Este artigo busca compreender o sistema de financiamento coletivo aplicado a projetos da área audiovisual e também traçar o perfil das obras financiadas, verificando de que forma o crowdfunding está inserido no mercado audiovisual brasileiro. Para delimitar o objeto desta pesquisa, o estudo tomará como base o funcionamento e os dados fornecidos pela plataforma on-line de financiamento coletivo Catarse, a maior do gênero no País em número de projetos e arrecadação. Diante do cenário observado, a pesquisa indicou que o crowdfunding tornou-se uma opção viável para o financiamento de obras de baixo orçamento e alternativa para realizadores iniciantes ao complementar os meios tradicionais de captação de recursos.
References
ANDERSON, Chris. A cauda longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. Rio de Janeiro: Campus, 2006.
BARONE, João Guilherme. Comunicação e indústria audiovisual: cenários tecnológicos e institucionais do cinema brasileiro na década de 90. Porto Alegre: Sulina, 2009.
BORDWELL, David; STAIGER, Janet; THOMPSON, Kristin. The Classical Hollywood Cinema: Film Style & Mode of Production to 1960. London : Routledge, 1988.
BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Comunicação Social.Pesquisa Brasileira de Mídia 2014: hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Brasília: Secom, 2014. Disponível em:
< http://pt.slideshare.net/BlogDoPlanalto/pesquisa-brasileira-de-mdia-2014>. Acesso em 10. mar. 2014.
COOK, David A. A History of Narrative Film. Nova Iorque : W. W. Norton, 1996.
DE LUCA, Luiz Gonzaga Assis. A hora do cinema digital : democratização e globalização do audiovisual. São Paulo : Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.
FELINTO, Erick. Crowdfunding: Entre as Multidões e as Corporações. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, vol.9, n.26, p.137-150, nov. 2012. Disponível em:
<http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/347/pdf>. Acesso em:
mai. 2013.
FIGGIS, Mike. Digital Film-making. London: Faber & Faber, 2007.
FURINI, Liana Gross; TIETZMANN, Roberto; VALIATI, Vanessa. Aceleração e Transformações: Marcas da Tecnologia Digital para Além da Imagem Cinematográfica. Novos Olhares, [S.l.], p. 18-27, jan. 2014. ISSN 2238-7714. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/novosolhares/article/view/69824>. Acesso em: 10 Mar. 2014.
HOWE, Jeff. O poder da Multidões. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
LINS, Consuelo; MESQUITA, Claudia. Filmar o real: sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
PHAM, Annika & WATSON, Neil. The film marketing handbook. Londres: Media Business School, 1993.
SHIRKY, Clay. Lá vem todo mundo: o poder de organizar sem organizações. Rio de
Janeiro: Zahar, 2012.
______. A cultura da participação. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
STEINBERG, Scott.; DEMARIA, Rusel. The Crowdfunding Bible: how to raise money for any startup, vídeo game, or Project. Read.me,Overload Entertainment, LLC, 2012 (Ed.
Digital).
SUROWIECKI, James. A sabedoria das multidões. Rio de Janeiro: Record, 2006.
TELO, Antonio Roig. Trabajo Colaborativo en la produción cultural y el entretenimiento. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, 2011.
____ ; NAVARRO, J.; LEIBOVITZ, T. Esta película la hacemos entre todos. Crowdsourcing e Crowdfunding como prácticas colaborativas en la producción
audiovisual. Revista Icono 14, Madrid, vol.1, p. 25-40, jan. 2012. Disponível em:
<http://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/113> . Acesso em: 10 out.
WINSTON, Brian. Technologies of seeing; photography, cinematography and television. Londres: British Film Institute, 1996.
FILMES
BELO MONTE: Anúncio de uma guerra. Direção: André D'Elia. Produção: André
D'Elia, Bia Vilela. Intérprete: Raoni. Brasil: Cinedelia, 2012.
CIDADE CINZA. Direção: Marcelo Mesquita, Guilherme Valiengo. Roteiro: Felipe
Lacerda, Marcelo Mesquita, Peppe Siffredi. Intérpretes: Os Gemeos, Cedar
Lewinsohn, Nunca, Egas Marcolino Assis, Zefix. Brasil, 2013.
O LABIRINTO DE KUBRICK (ROOM 237). Direção: Rodney Ascher. Produção: Todd Hughes, Tim Kirk. Documentário. Estados Unidos, 2012.
TOKYORI - AS DOBRAS DO TEMPO. Direção: Paulo Pastorelo. Roteiro: Kentaro
Sugao, Noriko Oda, Paulo Pastorelo. Produção: Primo Filmes. Coprodução: Comme
des cinema. Brasil, 2013
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Sessões do Imaginário – Cinema | Cyberculture | Image Technologies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.