A narrativa documental diegética
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2015.1.18775Keywords:
documentário, cinema, diegese, hermenêutica, narrativaAbstract
O artigo discute o ethos da ação interpretativa na realização do filme etnográfico e, a partir dela, a natureza do trabalho com imagens na pesquisa social. Compreendendo essa ação interpretativa como um processo diegético, procura-se refletir sobre a validade do método interpretativo, sobre a relação política que ele mantém com a realidade e com sua própria eficácia. Em termos gerais, o artigo opõe a narrativa diegética à narrativa, por assim dizer, dialética. A primeira reproduz um padrão narrativo hermenêutico, ou melhor, compreensivo e interpretativo. A segunda, por sua vez, está centrada na exigência de uma vigilância epistemológica da imagem, um exigência da ordem da descrição, necessariamente objetivista.References
ASCH, Timothy (1992) The Ethics of Ethnographic Film-making, in CRAWFORD, Peter Ian and Daivd TURTON (eds), Film as Ethnography, Manchester University Press, New York pp. 196-204.
BATESON, Gregory and Margaret Mead (1942) Balinese Character: a Photographic Analysis. New York Academy of Sciences, Special Publications 2, New York.
BLANCHARD, Pascal et DEROO, Eric. Zoo Humains. [Filme-vídeo]. Produção de Pascal Blanchard e Eric Deroo. Direcão de Pascal Blanchard e Eric Deroo. Paris, 2002, 52 min. color, son.
BLANCEL, Nicolas et al. (2002) Zoos Humains. Paris, La Découverte.
BORGES, Jorge Luiz. Tlön, Uqbar, Orbis Tertius. Nova antologia pessoal. Snao Paulo, Difel, 1986, p. 75-90.
FLAHERTY, R. J. Nanook of the North. [Filme-vídeo]. Produção e Direção de Robert J. Flaherty. Nova York / Paris, 1922, 72 min. P&B, mudo.
GRIAULE, Marcel (1936) La peau de l'ours. Paris, Gallimard.
________ (1938) Jeux dogons. Paris, Travaux et mémoires de l'Institut d'Ethnologie de l'Université de Paris.
KYROU, Adolphus (1963) Le Surrealisme Au Cinema. Paris, Le Tarrain Vague.
LYOTTARD, Jean François (1971) Discours, figure. Paris, Klincksieck.
MEAD, Margaret (1995), ’Visual Anthropology in a Discipline of Words’, in HOCKINGS, Paul (ed), Principles of Visual Anthropology 2nd Ed., Mouton de Gruyter, New York pp. 3-12.
PIAULT, Marc Henri (2000) Anthropologie et cinema. Paris, Nathan/HER.
PRELORÁN, J. Un tejedor de tílcara. [Filme-vídeo]. Produção e direção de Jorge Prelorán. Buenos Aires, 1966, 19 min. Color, son.
_____ Manos pintadas [Filme-vídeo]. Produção e direção de Jorge Prelorán. Buenos Aires, 1971, 15 min. Color, son.
RODOWICK, D. N. (1990) Reading the Figural in Camera Obscura 24: 10-45.
ROUCH, J. Les Maitres fous. [Filme-vídeo]. Produção e Direcão de Jean Rouch. Paris, 1955, 36 min. color, son.
VERTOV, D. Человек с киноаппаратом (Um homem com uma câmera) [Filme-vídeo]. Produção e direção de Dziga Vertov. Moscou, 1927, 68 min. P&B, mudo.
_______ Три песни о Ленине (Três cantos sobre Lênin). [Filme-vídeo]. Produção e direção de Dziga Vertov. Moscou, 1934, 57 min. P&B, mudo.
VICE-VERSA FILMES; BECERRA, P. Esperando la lluvia. [Filme-vídeo]. Produção de Vice-Versa Filmes. Direcão de Pilar Becerra. Bogotá, Vice-Versa Filmes, 2002, 35 min. color, son.
YOUNG, Dennis (1995) Ethnographic Surreality, Possession, and the Unconscious, in Visual Anthropology, 7, 3: 191-207.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.