Chapeuzinho no cinema contemporâneo: das páginas às telas e da ficção ao simulacro
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2014.1.17651Keywords:
Contos de Fada, Cinema, Chapeuzinho Vermelho, Simulacro, Involução do Mal.Abstract
No contexto baudrillardiano de esmaecimento e supressão da distância entre real e imaginário, de coincidência metonímica entre objetos e realidade, nos propomos a analisar o conto Chapeuzinho Vermelho em suas releituras no cinema contemporâneo. Primeiramente, refletimos sobre a função dos contos na sociedade e resgatamos suas origens. Em seguida, içamos as bases teóricas que sustentarão nossos argumentos na análise de Deu a Louca na Chapeuzinho e Deu a louca na Chapeuzinho 2. Enfim, recuperamos reflexivamente as origens orais e literárias do conto, para melhor compreendermos e explicarmos sua evolução hodierna na grande tela, particularmente a partir das noções de simulacro e de involução do mal.References
BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e Simulação.Lisboa: Relógio d’água, 1991.
______. Senhas. Rio de Janeiro: Difel, 2001 a.
______. A Transparência do Mal:Ensaios sobre os Fenômenos Extremos. São Paulo: Papirus, 2001 b.
______. Tela Total: Mito-ironias da Era do Virtual e da Imagem. Porto Alegre: Sulina, 1997.
COELHO, Nelly Novaes. O Conto de Fadas. São Paulo: Ática, 1987.
______. Literatura Infantil: Teoria, Análise, Didática. São Paulo: Moderna, 2000.
DARNTON, Robert. O Grande Massacre de Gatos. Rio de Janeiro: Graal, 1996.
DURAND, Gilbert. As Estruturas Antropológicas do Imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
GRIMM, Jacob; GRIMM, Wilhelm. Contos de Grimm – Obra Completa. Belo Horizonte: Itatiaia, 2008.
KANBAR, Maurice; LOVEGREN, David; MONTGOMERY, Sue bea; STUTZMAN, Preston; EDWARDS, Cory; EDWARDS, Todd; LEECH, Tony. Hoodwinked!.[Filme-vídeo]. Produção de Maurice Kanbar, David Lovegren, Sue Bea Montgomery e Preston Stutzman. Direção de Cory Edwards, Todd Edwards e Tony Leech. Estados Unidos, 2005. 80 min. color. son.
KANBAR, Maurice; CAREY, Joan Collins; DISA,Mike.Hoodwinked Too! Hood vs. Evil. [Filme-vídeo]. Produção de Maurice Kanbare Joan Collins Carey. Direção de Mike Disa. Estados Unidos, 2011. 86 min. color. son.
LAURENTIIS, Dino; LAURENTIIS, Martha; SCOTT, Ridley. Hannibal. [Filme-vídeo]. Produção de Dino De Laurentiis, Martha De Laurentiis e Ridley Scott. Direção de Ridley Scott. Estados Unidos, 2001. 131 min. color.son.
LEGROS, Patrick et al. Sociologia do Imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2007.
PERRAULT, Charles. Contos de Mamãe Gansa. Porto Alegre: L&PM, 2012.
SILVA, Juremir M. As Tecnologias do Imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.