A estética do imaginário no cinema: entre o registro documental e o ficcional
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2017.2.24295Keywords:
cinema, imaginário, fantástico, estética, MélièsAbstract
O presente artigo trata da relação existente entre o Cinema e o Imaginário numa abordagem transcende que vai desde o espaço físico, propriamente dito, até o ato de pensar e produzir filmes, ainda lista terminologias encontradas para o termo “imaginário” e suas derivações. Por fim, analisa a estética de obras cujo imaginário seja ferramenta narrativa.
References
AUGUSTÍN, Álvaro; CUÁRON, Alfonso; NAVARRO, Bertha; TORO, Guillermo del; TORRESBLANCO, Frida. O Labirinto do Fauno (El laberinto del fauno). [Filme-vídeo]. Produção de Álvaro Augustín, Alfonso Cuarón, Bertha Navarro, Guillermo del Toro, Frida Torresblanco, direção de Guillermo del Toro. Espanha, México, Estudios Picasso, 2006. 118 min. color. son.
BERNADET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 1999.
BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Tradução de Arlene Caetano. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
BONAVENTURA, Lorenzo di; SOLOMON, Ed; KIRKPATRICK, Karey. Terra dos Sonhos (Imagine that). [Filme-vídeo]. Produção de Lorenzo di Bonaventura e Ed Solomon, direção de Karey Kirkpatrick. Estados Unidos, Paramount Pictures, 2009. 107 min. color. son.
CASETTI, Francesco. Teorias del Cine. Madrid: Catedra, 1994.
DURAND, Gilbert. O Imaginário – Ensaio acerca das ciências e da Filosofia da imagem. Rio de Janeiro: Difel, 1998.
FANTIN, Mônica. Cinema e Imaginário: a mediação entre o visível e o invisível. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 33, p. 205-224, jun-set 2013. Disponível em: . Acesso em: 02 dez. 2015.
GANZER, Adriana. et al. Infância e Imaginação na Terra do Nunca. Revista Vertentes, Rio de Janeiro, v. 33, 2009. Disponível em:
. Acesso em: 16 mar. 2016.
JEWISON, Norman; MILCHAN, Arnon; ROTHBERG, Jeff. Bogus – Meu Amigo Secreto (Bogus). [Filme-vídeo]. Produção de Norman Jewison, Arnon Milchan e Jeff Rothberg, direção de Norman Jewison. Estados Unidos. New Regency Pictures, 1996. 110 min. color. son.
LAPLATINE, François; TRINDADE, Liana. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 2003.
LUMIÈRE, Auguste Marie; LUMIÈRE, Louis Nicholas. A chegada do trem na estação (L'arrivée d'un train à La Ciotat). [Filme]. Produção e direção de Auguste Marie Lumière e Louis Nicholas Lumière. França, 1895. 55 seg. pb. não son.
MACHADO, Kátia; BERNSTEIN, Marcos. Meu Pé de Laranja Lima. [Filme-vídeo]. Produção de Kátia Machado, direção de Marcos Bernstein. Brasil, Pássaro Films, Globo Filmes, 2012. 99 min. color. son.
MAFFESOLI, Michel. O imaginário é uma realidade. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 15, 2001. Entrevista.
MÉLIÈS, George. Un homme de têtes. [Filme]. Produção e direção de Georges Méliès. França, Star Film, 1898. 54 seg. pb. não son.
MÉLIÈS, Georges. Viagem à Lua (Voyage dans La Lune). [Filme]. Produção e direção de Georges Méliès. França, Star Film, 1902. 11 min. pb. não son.
MERTEN, Luiz Carlos. Cinema entre a realidade e o artifício. 2ª. ed. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2007.
MORIN, Edgar. O cinema ou o homem imaginário. Tradução de Antonio-Pedro Vasconcelos. Lisboa: Moraes Editores, 1970.
PATERSON, David L.; LEVINE, Lauren; LIEBERMAN, Hal; CSUPÓ, Gábor. Ponte para Terabítia (Bridge to Terabithia). [Filme-vídeo]. Produção de David L. Paterson, Lauren Levine e Hal Lieberman, direção de Gábor Csupó. Estados Unidos, Walden Media, 2007. 96 min. color. son.
RAPKE, Jack; ZEMECKIS, Robert; STARKEY, Steve; HANKS, Tom. O Náufrago (Cast Away). [Filme-vídeo]. Produção de Jack Rapke, Robert Zemeckis, Steve Starkey, Tom Hanks, direção de Robert Zemeckis. Estados Unidos, ImageMovers Digital Playtone, 2000. 143 min. color. son.
SADOUL, Georges. História do Cinema Mundial. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1963.
SANT, Gus Van; HOWARD, Bryce Dallas; HOWARD, Ron; GRAZER, Brian. Inquietos (Restless). [Filme-vídeo]. Produção de Gus Van Sant, Bryce Dallas Howard, Ron Howard e Brian Grazer, direção de Gus Van Sant. Estados Unidos, Columbia Pictures, 2011. 91 min. color. son.
SELZNICK, Brian. A Invenção de Hugo Cabret. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Edições SM, 2007.
STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003. Metz, Christian (1974a) Language and cinema. Trad. Donna Jean, Haia: Mouton. [Trad. bras.: Linguagem e Cinema. São Paulo: Perspectiva, 1980. (Coleção Debates)]; Metz, Christian (1974b) Film language: A semiotics of the cinema. Trad. Michael Taylor. Nova York: Oxford Press.
TEIXEIRA, Ivan. Literatura como imaginário: introdução ao conceito de poética cultural. Revista Brasileira, Rio de Janeiro, v. 10, pp. 43-67, out-dez 2003.
XAVIER, Ismail. A Experiência do Cinema; antologia. Rio de Janeiro: Edições Graal: Embrafilmes, 2008. Mustenberg, Hugo – domínio público.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Sessões do Imaginário

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.