Teaching and family farming:
Challenges of the relationship from the reality of the municipality of Itati-RS
DOI:
https://doi.org/10.15448/2178-5694.2023.1.43424Keywords:
Teaching, Family Farming, Litoral Norte, Rio Grande do SulAbstract
Recent literature on the category of family farming has addressed the most diverse processes of change through which it has been subjected over the years. This article seeks to help understand how the succession process in family farming is taking place in the Litoral Norte region of Rio Grande do Sul, verifying the existence or not of a relationship with the teaching process offered by local schools. Specifically, the case of a possible relationship between polytechnic high school and family farming in the city of Itati-RS is analyzed. In this sense, the results emphasize that a significant portion of the students, linked to rural schools, admit that the introduction of contents focused on the themes of family farming and rural development would collaborate in the formation of their perspectives to study, and later work linked to agriculture family, thus remaining in rural areas.
Downloads
References
Abramovay, Ricardo. 1992. Paradigmas do Capitalismo Agrário em Questão. São Paulo: Unicamp.
Brasil. 2006. Lei 11.326, de 26 de julho de 2006. Brasília: Presidência da República.
Caldart, Roseli Salete. 2012. “Educação do Campo.” In Dicionário da Educação do Campo, edited by Roseli Salete Caldart, Isabel Brasil Pereira, Paulo Alentejano, and Gaudêncio Frigotto, 259–67. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.
Castro, Antônio Maria Gomes, Suzana Maria Valle Lima, Eduardo Paulo de Moraes Sarmento, and Luís Fernando Vieira. 2013. Juventude Rural, Agricultura Familiar e Políticas de Acesso à Terra no Brasil. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário.
Coelho-de-Souza, Gabriela, Loyvana Peruchi, and Rumi Kubo. 2013. Patrimônio Socioambiental da Bacia Hidrográfica do Rio Tramandaí. Porto Alegre: Via Sapiens.
Conterato, Marcelo Antonio. 2008. “Dinâmicas Regionais do Desenvolvimento Rural e Estilos de Agricultura Familiar: Uma Análise a Partir do Rio Grande do Sul.” Doctoral dissertation. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Damasceno, Maria Nobre, and Bernadete Beserra. 2004. “Estudos sobre Educação Rural no Brasil: Estado da Arte e Perspectivas.” Educação e Pesquisa 1 (30): 73–89. https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100005.
Farion, Sônia R. L., Tânia Marques Strohaecker, and Nina S. V. M. Fujimoto. 2005. “Contribuição para o Programa de Manejo da Interação Praia-Duna para o Município de Tramandaí-RS.” In Anais do II Congresso Brasileiro de Oceanografia, Vitória, 2005, 103–109. Vitória: Tec Art Editora.
Feix, Rodrigo Daniel, and Sérgio Leusin Júnior. 2019. Painel do Agronegócio no Rio Grande do Sul 2019. Porto Alegre: SEPLAG.
Ferreira, Brancolina, and Fábio Alves. 2009. “Juventude Rural: Alguns Impasses e Sua Importância para a Agricultura Familiar.” In Juventude e Políticas Públicas no Brasil, edited by Jorge Abrahão de Castro, Luseni Maria C. de Aquino, and Carla Coelho de Andrade, 243–58. Brasília: Ipea.
Foguesatto, Cristian Rogério, Adriano Lago, Rosani Marisa Spanevello, Tanice Andreatta, and Sibele Vasconcelos de Oliveira. 2016. “A Sucessão Geracional na Agricultura Familiar sob a Ótica dos Jovens Migrantes.” Paper presented at 7º Encontro de Economia Gaúcha, Maio 15-16, Porto Alegre, 2016. https://www.pucrs.br/face-prov/wp-content/uploads/sites/6/2016/03/A_SUCESSC3O_GERACIONAL_NA_AGRICULTURA.pdf.
França, Caio Galvão, Mauro Eduardo Del Grossi, and Vicente P. M. de Azevedo. 2009. O Censo Agropecuário 2006 e a Agricultura Familiar no Brasil. Brasília: MDA.
Guilhoto, Joaquim J. M., and Umberto Antonio Sesso Filho. 2005. “Estimação da Matriz Insumo-Produto a Partir de Dados Preliminares das Contas Nacionais.” Economia Aplicada 9 (1): 1–23. https://www.usp.br/nereus/wp-content/uploads/Metodologia-guilhoto-sesso-EA-2005.pdf.
Guilhoto, Joaquim J. M., Fernando G. Silveira, Silvio M. Ichihara, and Carlos R. Azzoni. 2006. “A Importância do Agronegócio Familiar no Brasil.” Revista de Economia e Sociologia Rural 44 (3): 355–82. https://doi.org/10.1590/S0103-20032006000300002.
Haas, Jaqueline Mallmann, and Jairo Alfredo Genz Bolter. 2019. “Debatendo sobre Gestão e Planejamento na Assistência Técnica e Extensão Rural: Um Olhar sobre o Litoral Norte Gaúcho.” Paper presented at XVIII Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Planejamento Urbano e Regional, Maio 27-31, Natal, 2019. https://xviiienanpur.anpur.org.br/anaisadmin/capapdf.php?reqid=263.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2006. Censo Agropecuário de 2006. Rio de Janeiro: IBGE.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2010. Censo Demográfico 2010: Projeções da População do Brasil e Unidades da Federação. Rio de Janeiro: IBGE.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2017. Censo Agropecuário 2017. Rio de Janeiro: IBGE.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2020. Censo Demográfico 2020. Rio de Janeiro: IBGE.
Laurenzi, Lucinéia. 2015. “A Escola de Ensino Médio Casa Familiar Rural de Frederico Westphalen – RS e a Produção e Reprodução Local e Regional a Partir dos Seus Egressos: Um Estudo de Caso.” Master’s thesis. Universidade Federal de Santa Maria.
Kummer, Rodrigo, and Silvio Antônio Colognese. 2000. “Juventude Rural no Brasil: Entre Ficar e Partir.” Tempo da Ciência 20 (39): 201–20. https://doi.org/10.48075/rtc.v20i39.9817.
Machado, Ilma Ferreira. 2009. “Um Projeto Político-Pedagógico para a Escola do Campo.” Cadernos de Pesquisa Pensamento Educacional 4 (8): 191–219. https://seer.utp.br/index.php/a/article/view/1911/1631.
Matte, Alessandra, Rosani Marisa Spanevello, and Letícia Fátima de Azevedo. 2009. “A Reprodução Social
na Agricultura Familiar: A Saída dos Filhos e o Encaminhamento do Patrimônio entre Agricultores sem Sucessores.” Paper presented at the 48º Congresso Sober: Sociedade Brasileira de Economia e Sociologia Rural, Campo Grande, Julho 25-28, 2009. https://www.bibliotecaagptea.org.br/administracao/extensao/artigos/A%20REPRODUCAO%20SOCIAL%20NA%20
AGRICULTURA%20FAMILIAR%20A%20SAIDA%20DOS%20FILHOS%20E%20O%20ENCAMINHAMENTO%20DO%20PATRIMONIO%20ENTRE%20AGRICULTORES%20SEM%20SUCESSORES.pdf.
Molina, Mônica Castagna. 2010. Educação do Campo e Pesquisa II: Questões para Reflexão. Brasília: MDA.
Oliveira, Lia Maria Teixeira, and Marília Campos. 2012. “Educação Básica do Campo.” In Dicionário da Educação do Campo, edited by Roseli Salete Caldart, Isabel Brasil Pereira, Paulo Alentejano, and Gaudêncio Frigotto, 239–46. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.
Pandolfo, Graziela Castro. 2012. “Escola e Família: A Socialização dos Jovens Agricultores Familiares.” Master’s thesis. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Pozzebon, Adair. 2015. “A Inserção Socioprofissional dos Jovens Egressos da Escola Família Agrícola de Santa Cruz do Sul no Vale do Rio Pardo, RS: Uma Contribuição para o Desenvolvimento Rural.” Master’s thesis. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Rio Grande do Sul. 2008. Parecer n. 133/2008. Porto Alegre: Comissão de Ensino Médio e Educação Superior.
Rio Grande do Sul. 2015. Perfil Socioeconômico Corede Litoral. Porto Alegre: Secretaria do Planejamento, Mobilidade e Desenvolvimento Regional.
Schneider, Sérgio, and Abel Cassol. 2017. “Diversidade e Heterogeneidade da Agricultura Familiar no Brasil e Algumas Implicações para Políticas Públicas.” In Agricultura Familiar Brasileira: Desafios e Perspectivas de Futuro, edited by Guilherme Costa Delgado, and Sonia Maria Pessoa Pereira Bergamasco, 82–107. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário.
Spanevello, Rosane Marisa. 2008. “A Dinâmica Sucessória na Agricultura Familiar.” Doctoral dissertation. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Stoffel, Janete. 2013. “A Influência da Agricultura Familiar no Desenvolvimento Rural da Região Sul do Brasil.” Doctoral dissertation. Universidade de Santa Cruz do Sul.
Strohaecker, Tania Marques. 2007. “A Urbanização no Litoral Norte do Estado do Rio Grande do Sul: Contribuição para a Gestão Urbana Ambiental do Município de Capão da Canoa.” Doctoral dissertation. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Tauceda, Karin Cavalcanti, and José Cláudio del Pino. 2014. “Processos Cognitivos e Epistemologias da Teoria dos Campos Conceituais de Gérard Vergnaud, do Ensino Narrativo e do Aprender a Aprender.” Ciência & Cognição 19 (2): 256–66. http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/930.
Tauceda, Karin Cavalcanti, Jairo Alfredo Genz Bolter, Jaqueline Mallmann Haas, Jonas José Seminotti, and Roniere dos Santos Fenner. 2016. “A Educação do Campo no Contexto de Desenvolvimento do Litoral Norte do Estado do Rio Grande do Sul.” Margens 10 (15): 71–84. http://hdl.handle.net/10183/222170.
Teixeira, Jodenir Calixto. 2005. “Modernização da Agricultura no Brasil: Impactos Econômicos, Sociais e Ambientais.” Revista Eletrônica da Associação dos Geógrafos Brasileiros, Seção Três Lagoas 1 (2) 21–42. https://periodicos.ufms.br/index.php/RevAGB/article/view/1339.
Wanderley, Maria de Nazareth. 2001. “Raízes Históricas do Campesinato Brasileiro.” In Agricultura Familiar: Realidades e Perspectivas, edited by João Carlos Tedesco, 23–56. Passo Fundo: UFP.
Weisheimer, Nilson. 2009. “A Situação Juvenil da Agricultura Familiar.” Doctoral dissertation. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Conversas & Controvérsias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Conversas & Controvérsias implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Conversas & Controvérsias as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.